به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، شورای برنامه ریزی خوزستان دوشنبه طرح جامع عمران و توسعه شهر اهواز را پس از بررسی به تصویب رساند که براساس این طرح مناطق عین دو، ملاشیه، بروال (علی آباد) و خبینه به شهر اهواز ملحق شدند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در این جلسه گفت: طرح جامع اهواز از سال 88 در دستور کار بوده اما تا کنون به نتیجه نرسیده بود و امسال به صورت جدی پیگیری شد.
امید حاجتی افزود: تصویب طرح جامع شهر اهواز از اولویت ها بوده و بهترین آینده در فضای شهری منوط به تصویب طرح های جامع است.
به گفته وی، هنوز هم امکان تغییر و رسیدگی به پیشنهادات درباره طرح جامع اهواز در دبیرخانه شورای برنامه ریزی وجود دارد.
براساس این گزارش ملاشیه، عین دو، بروال (علی آباد) و خبینه به عنوان مناطق روستایی و حاشیه اهواز تلقی می شد که شهرداری اهواز به سختی خدمات رسانی به آنها را تقبل کرده بود و این مساله نارضایتی شدید شهروندان ساکن این مناطق را در پی داشت.
مشاور طرح جامع اهواز، این چهار منطقه را به عنوان مناطق منفصل شهری پیشنهاد که با رویکرد حفاظت و ساماندهی به اهواز الحاق شده اند.
مطالعات مشاور همچنین نشان می دهد مهمترین چالش اهواز تعرض به حریم رودخانه کارون است.
*تعیین مرز اهواز وکارون
معاون اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز گفت: در طرح جامع اهواز مرز شهرستان های اهواز و کارون تعیین تکلیف شده و مبنا مصوبه دولت در نظر گرفته شده است.
حمید کیانفر افزود: تقسیمات سیاسی در طرح های جامع تغییر نمی کند و در صورتی که وزارت کشور مصوبه خود، درباره مرز شهرستان های اهواز و کارون را اصلاح کند، مصوبه جدید مدنظر قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: حریم شهر اهواز برای رفع موانع قانونی و ضوابط زیست محیطی شهرک صنعتی شماره 5 تغییر کرده است.
کیانفر اظهار کرد: مصوبه شورای برنامه ریزی استان به شورای عالی شهرسازی ارسال می شود تا طرح جامع اهواز در آنجا نیز بررسی و تصویب شود.
وی اضافه کرد: حریم شهر اهواز توسط شهرستان های کارون، حمیدیه و باوی محدود شده و تنها از سمت شرق قابلیت توسعه دارد.
فرماندار اهواز اسماعیل ارزانی بیرگانی در ادامه این نشست خواستار تعیین تکلیف روستاهای دامغه و برومی شد و گفت: در طرح جامع جدید اهواز این روستاها در حریم شهر قرار می گیرند که از نظر خدمات رسانی بلاتکلیف خواهند بود.
در این نشست همچنین طرح جامع و تفضیلی شهر فتح المبین از توابع شوش طرح شد اما با توجه به ضرورت افزایش سرانه های شهری از فضاهای موجود و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصویب نشد.
*300 میلیارد ریال برای سیل زدگان
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست گفت: 300 میلیارد ریال برای جبران خسارت مناطق سیل زده خوزستان اختصاص یافت.
مهرداد نیکو افزود: این اعتبار از محل ماده 12 به منظور جبران خسارت و بازسازی است که با هماهنگی سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی بین دستگاه های اجرایی توزیع شده است.
وی اضافه کرد: این اعتبار به بازسازی سیل بندها و کانال ها، بازسازی کانال های دفع آب های سطحی شهرها، بازسازی تاسیسات آبرسانی روستایی، بازسازی تاسیسات آبرسانی عشایری، ایستگاه های رادیویی، انهار کشاورزی، تاسیسات برق رسانی، پایگاه های امدادی، هواشناسی و تاسیسات خسارت دیده اختصاص یافته است.
*طرح جامع برای مجتمع های رفاهی
در این نشست همچنین طرح جامع مجتمع های خدمات رفاهی به تصویب رسید.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای دراین باره گفت: در طرح جامع مجتمع های خدمات رفاهی جاده ای 70 نقطه در راه های استان برای ساخت مجتمع خدمات رفاهی شناسایی شده است.
مسعود مصدقی افزود: خوزستان با داشتن 36 واحد از نظر مجتمع های خدمات جاده ای در جایگاه چهارم قرار دارد.
وی با بیان اینکه هشت مجتمع در آستانه بهره برداری هستند اظهار کرد: با احتساب این مجتمع ها خوزستان به رتبه دوم کشوری صعود می کند.
مصدقی طول شبکه راه های استان را 14 هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: شبکه راه های استان تحمل 120 میلیون تردد را دارد و از این نظر قابل مقایسه با سایر استان ها نیست.
وی اظهار کرد: این اداره کل 200 تا 250 میلیون تومان کمک بلاعوض در قالب جاده های دسترسی و تابلوهای اطلاع رسانی اختصاص می دهد.
*تصویب شهرک خودرویی
با وجود مخالفت جهاد کشاورزی خوزستان، شورای برنامه ریزی همچنین تغییر کاربری 65 هکتار از اراضی نظامی اطراف شیبان از توابع شهرستان باوی را تصویب کرد.
استاندار خوزستان با انتقاد از جهاد کشاورزی استان به دلیل مخالفت با این طرح گفت: آزمایشات جهاد کشاورزی استان نشان می دهد که خاک این منطقه مناسب کشت نیست با این حال رییس جهاد نظر خود را تغییر داده و گفته اراضی قابل کشت هستند و به معاون راه و شهرسازی استان نیز توصیه شده بود این طرح ارائه نشود که این مسائل منطقی نیست.
غلامرضا شریعتی افزود: دستگاه های نظارتی این طرح را بررسی و آن را بدون مشکل دانسته اند.
به گفته وی ساخت تالارهای عروسی در این طرح حذف شده و قرار است میدان میوه و تره بار و صنایع ترکیبی در این منطقه احداث شود.
در ادامه این نشست طرح شهرک خصوصی خودرویی در غرب اهواز و طرح تبدیل مجموعه نمایشگاهی به ناحیه صنعتی خودرویی در جاده اهواز- اندیمشک نیز به تصویب رسید.