به گزارش خبرنگار دانشگاههای خبرگزاری دانشجو، محسن صفریان مسئول بسیج دانشجویی دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه پیش از خطبههای نماز جمعه قرچک به سخنرانی پرداخت.
متن این سخنرانی به شرح زیر است:
صحبتمان را با بحث اقتصاد شروع میکنیم:
گشایش های اقتصادی مطالبات عامه مردم هست. اکنون که یکی از مهمترین اولویتهای کشور بیش از هر زمان دیگری مباحث اقتصادی است و می بایست تمامی مسئولین کشوری، رسانه ها و مطبوعات وظیفه اول خود را حل موضوعات و دغدغه های اقتصادی مردم قرار دهند،هیچ کدام از اقشار و گروه های مختلف کشورنباید از این اولویت ملی چشم پوشی کنند. خطری که حضرت امام (ره) بسیار بر آن تأکید می کردند خطر مشکلات اقتصادی برای جامعه اسلامی بود. "امام بر خطر جامعه ای که در آن مرفهینی که هر چه بخواهند هرزگی می کنند و از طرف دیگر زاغه نشینانی که با مشقت امورات می گذرانند تأکید داشتند. امام این را خطری برای مردم می دانستند. امام بیان داشتند که اگر جمهوری اسلامی نتواند مشکلات اقتصادی را بر طرف کند و مردم مأیوس بشوند از جمهوری اسلامی و مأیوس بشوند از اینکه اسلام هم نتوانست در اینجا کاری برای مردم انجام دهد و اگر در این محیطیک انفجار حاصل شود دیگر نه اسلام و نه روحانیت نمی تواند جلوی آن را بگیرد". مشکل ما آنجایی است که متأسفانه صحبت های ولی امر خود را روی زمین می گذاریم. مقام معظم رهبری بارها از اقتصاد مقاومتی و تقویت بنیه داخلی اقتصادی صحبت کردند که این به معنای خارج شدن از وابستگی به اقتصاد نفتی است و این در حالی است که افتخار مسئولین ما صحبت کردن از رشد اقتصادی است که بیشتر آن تا کنون وابسته به تولیدات نفت بوده. مصیبت کشور ما هم از همین وابستگی به نفت است چون دشمن هم متوجه شده تنها راه ضربه زدن به این نظام از مسیر اقتصاد و آن هم تحریم تولیدات نفتی است، چون در تمامی این سال ها مسئولین کشوری توجهی به فرموده های رهبر خود نداشتند که آروزی ایشان مبنی بر عدم وابستگی به تولیدات نفتی را برآورده کنند. امسال نیز مقام معظم رهبری بحث تولید و اشتغال را مطرح کردند که این مباحث هم در ادامه اقتصاد مقاومتی است. مشکل ما اکنون در کشور این است که ما چشم به اقدامات کشورهای بیگانه دوخته ایم تا برای ما کاری انجام دهند، بیایند برای ما سرمایه گذاری کنند، بیایند برای ما شغل ایجاد کنند حال آنکه فیش های نجومی و فسادهای گسترده مالی افشا شده حاکی از آن است که بسیاری از منابع مالی کشور در جای خود خرج نشده و تنها عده ای هستند که از آن منتفع می گردند. چگونه می توان با چنین دیدگاه و فضایی انتظار بهبود فضای اشتغال و تولید را داشت. در فضایی که تمام امید ما به خارج از کشور است و ظرفیت هایداخلی را ندیده می گیریم.
فراموش نکنیم اصلی ترین نقطه ضعف ج.ا.ا اقتصاد است و دشمن از همین ناحیه قصد ضربه زدن به نظام رو دارد و می خواهد مردم را از حکومت ناامید کند. و تاکید چند ساله حضرت آقا در بحث اقتصاد هم به همین دلیل است. مردم باید به برنامه های اقتصادی کاندیدها توجه کنند و اصلح را تشخیص دهند.
مورد بعدی خطر جریان نفوذی در کشور برای دلسرد کردن مردم از نظام اسلامی و استحاله انقلاب از درون است. خطری که امروزه مسئولین را به شدت تهدید می کند. اگر به تاریخ نگاه کنیم و دلایل سقوط اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک ابر قدرت دنیای آن زمان را در نظر بگیریم، متوجه سه عنصر کلیدی در فروپاشی شوروی خواهیم شد: 1) وجود اصلاح طلبان تکنوکرات که بعد از استالین نسبت به غرب (دشمنان خود) مماشات نشان دادند. 2) وجود افراد نفوذی همچون گورباچف در راس قدرت اجرایی شوروی که با سیاست های غلطی که در راستای منافع غرب بود کشور را به انحطاط کشاند و مورد 3) تهاجم فرهنگی آن زمان غرب به رهبری آمریکا و با ابزار هالیوود(و رسانه ها) بود که جامعه شوروی را نسبت به آرمان های خود دلسرد کرد و در سبک زندگی مردم تغییر به وجود آورد. خطر نفوذی ها خطری است که مقام معظم رهبری بارها از آن صحبت کرده اند. ایشان فرمودند که" اگر خاکریز شما قابل نفوذ باشد، دشمن نفوذ می کند. رهبری فرمودند که در مذاکرات هسته ای هم هر جا که دشمن فرصت کرد و میدان به آنها داده شد یک نفوذی کردند و یک حرکتی علیه منافع ملی انجام دادند. مذاکره با اینهایعنی راه را باز کردن برای اینکه بتوانند هم در زمینه اقتصادی، هم در زمینه فرهنگی و هم در زمینه های سیاسی و امنیتی کشور نفوذ کنند. مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایرانیعنی نفوذ، تعریف آنها از مذاکره یعنی همین."
مسئله مهم دیگر بالابردن امنیت ملی است:
یکی از مهمترین شاخصه های حفظ عزت ملی بالا بردن امنیت ملی است. یکی از معانی امنیت ملی، توانایییک ملت برای پیگیری موفقیت آمیز منافع ملی خود در هر کجای دنیا و از دید خودش است. اگر جامع تر به بحث امنیت نگاه کنیم امنیت مفهومی گسترده است که دارای ابعاد گوناگونی است از جمله امنیت نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. تمامی این ابعاد به هم مرتبط هستند و هیچ کدام بدون دیگری تامین نخواهند شد نمی توان پیشرفت نامتوازنی در مقوله امنیت داشت ولی موفق بود. از نگاه رهبر معظم انقلاب کشوری که امنیت دارد همه چیز دارد. لذا مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به مسئله امنیت داشته اند. با توجه به جایگاه امنیت در نگاه مقام معظم رهبری میتوان مهم ترین اولویت سیاست خارجی کشور را حفظ و ارتقای امنیت ملی در ابعاد گوناگون آن دانست. در حوزه امنیت نظامی و سیاسی مهمترین وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور باید کاهش و از بین بردن تهدیدات بالقوه و بالفعل درمنطقه غرب آسیا که تاثیر مستقیمی بر امنیت ملی ما دارد باشد و همچنین کمک به ثبات سازمانی و نهادی و حفظ یکپارچگی دولت های دوست و همسایه در منطقه غرب آسیا باید از اولویت های دستگاه سیاست خارجی کشور باشد.
نکته دیگر اینکه با توجه به وضعیت حساس اقتصادی کشور و همچنین توجه ویژه مقام معظم رهبری به مقوله اقتصاد و خصوصا اقتصاد مقاومتی که در شعار سال هم مشهود بود و بنابراین مهمترین بعد امنیت ملی محسوب میشود اولویت اصلی سیاست خارجی کشور باید در راستای تقویت چارچوب اقتصاد مقاومتی از طریق تلاش برای گسترش فضای تجاری و افزایش تعداد کشورهای شریک تجاری ما و کمک به صادرات و جذب سرمایه گذار باشد تا به دو هدف اصلی اقتصاد مقاومتییعنی تولید و اشتغال دست یافت که نتیجه گسترش تولید و اشتغال و در مجموع امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی نیز خواهد بود.
بعد دیگری که کشور ما در آن آسیب پذیر به نظر می رسد بحث امنیت زیست محیطی هست که پیش بینی می شود فشارهای سیاسی آینده بر کشور از طرف نهادهای بین المللی در حوزه زیست محیطی خواهد بود محیط زیستیک مساله و بحران جدی در آینده جهان و کشور عزیزمان ایران است که غفلت از آن شایدموجب وابستگی و از دست دادن استقلال کشور بشود
بحران آب در ایرانیک مساله جدی و نگران کننده است
جنگ آینده در دنیا بر سر آب است
تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از نیمی از کشورهای جهان در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبرو خواهد شد
کاهش آبهای زیر زمینی و منابع آبی کشور را در آینده با بحران های جدی روبرو خواهد کرد
پس همه مدیران و آحاد ملت باید بکوشند تا با اصلاح الگوی مصرف و چاره اندیشی ها از این بحران جلوگیری کرد
روی آوردن به کشاورزی علمی و اصلاح الگوی مصرف آی و صرفه جویی در مصرف آب و ...
راهکارهایی برای جلوگیری از این بحران است.
لذا باید در سطح محلی به مرحله ای رسید تا به عنوان کشوری پشتیبان محیط زیست جهانی که لازمه حیات بشر و نسل هایآینده است در سطح جهان معرفی شویم و به نوعی پرستیژ ملیو در نهایت امنیت دست یابیم. از نگاه مذهبی هم به نوعی وظیفه آحاد جامعه است تا نسبت به حفظ محیط زیست و احیای منابع طبیعی کشورمان کوشش کنیم.
چون نزدیک انتخابات هستیم لازم میدانم نکات مهمی را یادآوری نمایم:
1- زمانی که جمهوری اسلامی متولد شد، در دنیای غرب نظام سرمایه داری و در دنیای شرق نظام سوسیالیستی حاکم بود و در آنها خبری از دین نبود، آنروز در غرب، دینفقط در کلیساخلاصه شده بود و در شرق به عنوان افیون شناخته می شد.
می توان شکل گیری جمهوری اسلامی را ظهور یک تفکر ویژه در دنیا دانست. جمهوری اسلامی از زاویه ای دین را به میدان آورد که به عنوان مبناییک نظام قرار گیرد و این در دنیای مدرن یک رویکرد استثنایی بود. در اصل دوم قانون اساسی ایران دین را پایه نظام قرار داده و در اصل چهارم تمام قوانین کشور را بر اساس اسلام دانسته و به دین ترتیب دین را به صحنه نظام آورده است. در اصل ششم قانون اساسی آمده است که این نظام بر پایه اراده و اختیار مردم اداره می شود و این تحقق حاکمیت مردم بر اساس دین خواهد بود. انتخابات های مختلفی که در طول این سال ها صورت گرفته است بیانگر اینحقیقت بوده است که مردم هم متحول کننده و به وجود آورنده، و هم مبدل و اداره کننده این نظام هستند.
بدون شک هیچ نظام و مجموعه ای نمی تواند ادعا کند که صاحب بی عیب ترین نظام انتخاباتی است اما نظام جمهوری اسلامی در دورن همین روند صاحب ویژگی هایی است که که منحصر به فرد است. از جمله این ویژگی ها پیگیری روند نظارت از طریق دستگاهی مافوق دستگاههای اجرایی است؛ بر اساس قوانین اساسی و انتخابات روند نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی بر عهده شورای نگهبان قانون اساسی که اعضای آن متشکل از منتخبین رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند و این در حالی است که همانطور که از نظر گذشت برای نمونه در فرانسه 3 نفر از شورای قانون اساسی را شخص رئیس جمهور انتخاب می کند.از دیگر مواردی که نشان دهنده مردم سالاری حقیقی در نظام جمهوری اسلامی است، حضور مستقل اقلیت های دینی در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بر این اساس تمامی اقلیت های دینی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند- زرتشتی، کلیمی و مسیحی- یک نماینده مستقل در مجلس دارند که به پیگیری حقوق ایشان می پردازند. نکته قابل توجه اینجاست که اکثریت مردم ایران را مسلمانان تشکیل می دهند و تعداد هر کدام از این اقلیت ها شاید از چند صد هزار نفر نیز تجاوز نمی کند دارای نماینده مستقل هستند و این در حالی است که در کشور آمریکا که خود را مهد سبک زندگی لیبرال دموکراسی می داند، با وجود جمعیت چند میلیونی مسلمانان در آن کشور این حق را برای آنها قائل نیست. امید است با حضور حداکثری ملت ایران در انتخابات آینده، الگوی ایران بهتر از گذشته در جهان شناخته شود و نیز ضعف های آن به مرور مرتفع گردد.
2- جدای از نگاه تاریخی به تجربه موفق جمهوری اسلامی در حفظ انقلاب اسلامی و مقایسه اش با تجربیات جهان اسلام و تاریخ معاصر ایران،یکی از مزایاي ساختار جمهوریتی این است که امکان جبران اشتباهات را به شما می دهد. شما وقتی رأی می دهید محدود به یک دوره مشخصی است. و ثانیاً ذیلیک سری ضوابطی و ثوابتی(اصول ثابت) است. یکی از اشتباهاتی که در در تبیین جمهوریت می کنیم این است که فکر می کنیم جمهوریت صرفا عرصه ی ایجاد تغییر است، درحالی که هر رأی که در جمهوریت داده می شود، در واقع دو رأی است. یعنی هر رأییک پیوست دارد، از یک طرف رأیی است به ثوابت(یعنی ارکان تغییر ناپذیر) آن نظام و از طرفدیگر رأیی است برای ایجاد تغییراتی در دل آن نظام و تعیین متغیرها. در این ساختار که اگر درست پاسداری شود برکات آن آشکار می شود، پیوست هر رأی شما قانون اساسی جمهوری اسلامی است. یعنی هر رأیی که در صندوق می اندازید، مثل این است که یک بار دیگر رأي به قانون اساسی را در صندوق انداخته اید. یعني آقای رئیس جمهور، آقای شورای شهر، آقای نماینده مجلس ما به شما براییک دوره مشخص ذیل این نظام مشخص رأی می دهیم،یعني رأی به ثوابت نظام در عین تعیین متغیرهای نظام.
3- بحث سوم لزوم توجه مردم به بحث عدالت و پی گیری آن از کاندیدای مورد نظر در انتخابات آینده است. صحبت های زیر از بیانات مستقیم آقا هستند که برایتان بازگو میکنم:
"در انقلاب اسلامى ما -كه یك حركت دینى بود- به طور طبیعى عدالت جایگاه ممتازى داشت و دارد. در گفتمان هاى موضعى، در شعارهاى مردمى، در قانون اساسى، در بیانات امام راحل ِ و در زمان هاى مختلف و به مناسبت هاى مختلف كه جمهورى اسلامى مطرح كرده، این جایگاه دیده میشود. فرض كنید در دوران دفاع مقدس كه هى مى آمدند فشار مى آوردند و شعار صلح را مطرح میكردند براى اینكه جمهورى اسلامى را از میدان خارج كنند، آنجا جمهورى اسلامى شعار «صلح عادلانه» را مطرح كرد.
خب، صلح یك ارزش مطلق نیست،یك ارزش نسبى است؛ یك جائى صلح خوب است، یك جائى صلح بد است، جنگ خوب است . اما عدالت اینجور نیست؛ عدالت یك ارزش مطلق است؛ یعنى هیچ جا نداریم كه عدالت بد باشد." (صحبت های آقا)
"انقلاب در ذات خود یك حركت پیشرونده است، آن هم پیشرفتپرشتاب . به كجا؟ به سمت هدف هاى ترسیم شده . هدف ها عوض نمیشوند . این اصول و ارزش هائى كه بر روى آن بایستى ایستادگى كرد و براى آن جان داد، اصول و ارزش هائى هستند كه در اهداف، مشخص شده اند . هدف نهائى، تعالى و تكامل و قرب الهى است . هدف پائین تر از آن، انسان سازى است؛ هدف پائین تر از آن، ایجاد جامعه ى اسلامى است با همه ى مشخصات و آثار، كه استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد . این ها اهداف هستند . این اهداف عوض شدنى نیستند؛یعنى ما نمیتوانیم بیاییم مایه بگذاریم تا از هدف كم كنیم . بگوئیم خیلى خب، یك روز میخواستیم عدالت برقرار كنیم، حالا میگوئیم عدالت كه نمیشود،یك نیمه عدالتى برقرار كنیم! نه، عدالت، این هدف است." (صحبت های آقا)
از این به بعد وارد سیاست خارجی و روابط بین الملل می شویم و مطرح می کنیم که همانطور که عدالت گفتمان اصلی انقلاب بوده است، در روابط میان دولت ها هم دستگاه سیاست خارجی می بایست به دنبال عدالت در روابط میان دولت ها باشد. حمایت از محور مقاومت از اصلی ترین اهداف سیاست خارجی ج.ا.ا است و مردم عزیز هم باید دقت کنند که در انتخابات پیش رو فردی را مدنظر قرار دهند که حامی مقاومت در منطقه باشد. ما باید در موضوعات پیش روی در سیاست خارجی مانند حقوق بشر و تروریسم همانطور که رهبری فرموند سیاست تهاجمی اتخاذ کرده و همچنین از دیپلماسی عمومی بهره ببریماصلاح الگوی مصرف باید در اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار بگیرد.
در پایان آرزوی توفیق و سربلندی تمام مسئولین دلسوز نظام و مجد و عظمت اسلام را خواستارم.