اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یادداشت دانشجویی؛*عرصۀ مدیریت فرهنگی کشور با کلیدواژۀ «آتش به اختیار» از سوی مقام معظم رهبری، وارد دورۀ جدیدی میشود؛ مقام معظم رهبری در دیدار سالانۀ خود با دانشجویان عنوان کردند: " اینکه در وضعیتی که ما اینهمه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این میشود مسئله اصلی، نامهنگاری میکنند؛ این پیداست که این دستگاه اختلال پیدا کرده، مسئله اصلی را از فرعی تشخیص نمیدهند. وقتی اینجوری دستگاههای مرکزی اختلال دارند، آنوقت اینجا شما آتش بهاختیارید".
در تحلیل این جمله ذکر چند نکته را لازم میدانم:
۱. «آتش به اختیار» در ادبیات نظامی به زمانهای اطلاق میگردد که مرکزیت فرماندهی جنگ به دلایلی از جمله متخصص نبودن، ندانستن الویتها، نشناختن دشمن، تساهل، تسامح، اخلال، قطعارتباط، پرداختن به حواشی و... قادر به مدیریت و فرماندهی عرصۀ نبرد نباشد؛ در این حین، نیروی نظامی حاضر در میدان که خود را نسبت به عرصۀ نبرد مشرفتر از مرکزیت فرماندهی میداند، اجازه دارد بر اساس اجتهاد خود و بیتوجه به آن مرکزیت به ادامۀ نبرد و طرحریزی تاکتیکها و تکنیکها بپردازد.
۲. حکم ویژۀ مقام معظم رهبری در مورد «آتش به اختیار» بودن صرفاً در مسائل فرهنگی و بعد از محرز شدن ناکارآمدی سیستم وزارت ارشاد در دولت یازدهم است و قابل تعمیم به عرصههای دیگر نظیر سیستمهای نظامی، روابط بینالملل،امنیتی ،نظامی و... نیست؛ مقام معظم رهبری در سالهای مدیرت دولت یازدهم در باب موضوع فرهنگ به ارائۀ راهبردها، توصیهها، انتقادها و... پرداختند اما هیچ تغییری در روند این وزارتخانۀ مختل و حجیم صورت نگرفت؛ لذا در باب مسائل مختلف نیز در صورت اختلال در مرکزهای فرماندهی مختلف باز باید منتظر حکم ویژۀ مقام معظم رهبری بود و با استعانت از این حکم که صرف مسائل فرهنگی است نباید تصمیمگیریها و اقداماتی مانند حمله به سفارت انگلیس، برهم ریختن نظم جلسۀ رؤسای قوا و... انجام گیرد.
۳. حکم ویژۀ «آتش به اختیار» بودن رهبری نسبت به وزارت ارشاد به دلایلی نظیر قطعی ارتباط با نیروهای فرهنگی انقلابی حاضر در صحنه، فقدان مدیریت انقلابی و متعهدانه، تسامح و تساهل در باب مسائل فرهنگ اسلامی، بیتوجهی به تشکلها، مؤسسات و سمنهای فرهنگی انقلابی مؤثر و حمایت از آنان، پرداختن به موضوعات کم اهمیت و غیر فرهنگی و... در سالهای اخیر است که کارآمدی و اثرگذاری این وزارتخانه برای انقلاب اسلامی را از بین برده است.
وزارت ارشاد در سالهای اخیر محل حمایت و تریبون یکطرفۀ کسانی شده است که فرهنگ اسلامی و انقلابی را به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام هیچگاه قبول نداشتهاند و سودای لیبرالیسم فرهنگی در سر دارند؛ وزارت ارشاد با وجود مسائل مهمی از قبیل آشفتگی حوزۀ نشر، سینما، موسیقی، سبک زندگی، اخلاق اجتماعی و... به موضوعات فرعیای چون دفاع از عملکردهای اقتصادی و عمرانی دولت مستقر، پخش صوت یک خوانندۀ معلومالحال، صحبتهای عجولانه در مورد هنرمندان، پرداختن به حواشی سیاسی و... میپردازد که این امر نشاندهندۀ اختلال در مدیریت این مرکز فرهنگی است. لذا حکم ویژۀ رهبری به نیروهای فرهنگی حاضر در میدان، حکم به عمل بر اساس اجتهادهای شخصی مؤمنانه و بر پایۀ تعالیم اسلامیانقلابی در حوزۀ مسائل فرهنگی کشور است.
۴. راهحل اعتلای فرهنگ اسلامی کشور تأسیس و شکوفایی مراکز متعهد انقلابی فرهنگی در حوزههای گوناگون است، مثلاً ایجاد نهادها، سازمانها، تشکلها و... فرهنگی در حوزههای نشر، سینما، موسیقی و... که از طرفی منطبق با مصالح جامعۀ اسلامیانقلابی و از طرفی دیگر منطبق با ارزشها و بر محور دغدغههای انقلاب اسلامی باشد؛ همین مقدار فضای فرهنگی انقلابی حاضر در کشور نیز ماحصل پیبردن به آتشبهاختیار بودن در مسائل فرهنگی کشور توسط برخی ظرفیتهای انقلابی و دغدغهمند در سالهای اخیر بوده است؛ در طی سالهای اخیر مراکز و تشکلهایی همچون مجمع ناشران انقلاب اسلامی، شهرستان ادب، باشگاه فیلم سوره، مؤسسۀ طلوع حق و... در وسط میدان کارزار فرهنگی بدون مراجعه و انتظار از مرکزیت فرماندهی فرهنگی کشور اقدام به تبسیط روحیه و فرهنگ اسلامی انقلابی در حوزههای متفاوت کردهاند لکن با این حکم ویژۀ رهبری، مأموریت هر یک از این مؤسسات، تشکلها و... ازین پس ویژهتر خواهد شد، زیرا آنان باید با قطع هرگونه امید به همراهی و حمایت توسط مرکزیت فرماندهی فرهنگی اقدام به طرحریزی، تاکنیک و تکنیک سازی برای انجام امور فرهنگی اسلامی انقلابی کنند.
محمدعلی مرادیان- فعال دانشجویی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.