آخرین اخبار:
کد خبر:۶۱۷۸۵۸
مدیر دفتر کارگزاری بیمه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:

۷۷ شناور گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی بیمه شدند

عضویت ایران در سه باشگاه بین‌المللی، بیمه ۷۷ کشتی در باشگاه‌ها یا کلوپ‌های بین المللی، حضور مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هیئت‌مدیره کلوپ P&I و افزایش سقف بیمه‌های اتکایی از عملکردهای سال‌های اخیر است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مدیر دفتر کارگزاری بیمه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات بیمه‌ای ناوگان ملی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات و مکاتبات خود را با همه بیمه‌گرهای بازار بین‌المللی اعم از بیمه‌گرهای بدنه و ماشین‌آلات و کلوپ‌های بین‌المللی آغاز کرده بود تا ریسک‌های مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بین بیمه‌گران مختلف و متعدد توزیع شود.


کاپیتان محمدرضا محمدی بنایی افزود: در دوره تحریم ریسک‌های بسیاری در کشور متمرکز شده بود در حالی که نگهداری چنین ریسک‌هایی در شرایط عادی با منافع کشور سازگار نیست.


وی تصریح کرد: طبیعی است که ظرفیت نگهداری ریسک شرکت‌های بیمه‌ای کشور محدود است و آن‌ها نمی‌توانند ریسک‌های بالا را بپذیرند. به همین منظور همه شرکت‌های بیمه بر موضوع واگذاری ریسک‌های مازاد به شرکت‌های اتکایی خارجی و توزیع ریسک بین شرکت‌های متعدد و مختلف اتفاق‌نظر دارند.


وی با بیان اینکه از در سال ۲۰۱۶ میلادی مسیر برای همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیمه‌گرهای خارجی و بین‌المللی فراهم شد، اظهار داشت: در زمینه بیمه بدنه و ماشین‌آلات با توجه به دیدگاه بیمه مرکزی مبنی بر وجود ظرفیت‌های کافی در داخل کشور تاکنون هیچ گونه ریسکی به بیمه‌گران خارجی واگذار نشده است.


کاپیتان بنایی ادامه داد: البته با توجه به تخصصی بودن عملیات بیمه کشتی‌ها و محدودیت‌هایی که داخل کشور وجود دارد، اعتقاد بر آن است که استفاده از برخی بیمه‌گرهای خارجی در کنار بیمه‌گرهای ایرانی علاوه بر انتقال دانش و تجربه به داخل کشور در نهایت به نفع کشتیرانی‌های داخلی نیز است.


مدیر دفتر کارگزاری بیمه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیمه‌های مسئولیت یا P&I گفت: مباحث بیمه‌ای مهم‌تری از جمله آلودگی نفتی، محیط زیست، دعاوی اشخاص ثالث و دعاوی له و علیه پیش رو است که عمدتاً در آبراه‌های بین‌المللی و بنادر خارجی رخ می‌دهد.


وی افزود: پیش از این، پوشش همه این ریسک‌ها در داخل کشور متمرکز شده بود و در صورت وقوع حادثه، همه خسارت‌ها باید از محل صندوق اتکایی تحت حمایت دولت و بیمه‌گران داخلی پرداخت می‌شد که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم اجتناب‌ناپذیر بود؛ بنابراین ضمن هماهنگی با بیمه مرکزی تصمیم گرفته شد تا این نوع پوشش‌های فاجعه‌آمیز مربوط به آلودگی نفتی و موارد مشابه به بیمه‌گران خارجی واگذار شود.


وی یادآور شد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اخذ پوشش از کلوپ‌های بین‌المللی به عضویت سه کلوپ Skuld، West of England و Steamship درآمده است که تاکنون ۷۷ فروند کشتی از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتیرانی والفجر در این کلوپ‌ها تحت پوشش بیمه مسئولیت P&I قرار گرفته‌اند.

 

عضویت کشتیرانی در هیئت‌مدیره کلوپ بیمه‌ای لندن (P&I)

کاپیتان بنایی با اشاره به حضور نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجامع و هیئت‌مدیره کلوپ‌های P&I بین‌المللی گفت: خوشبختانه موافقت اعضاء هیئت‌مدیره باشگاه Steamship در این باره گام بسیار مؤثری بود. به این ترتیب کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علاوه برعضویت در کلوپ به عنوان بیمه‌گذار، یک عضو نیز به عنوان نماینده در هیئت‌مدیره کلوپ مذکور معرفی کرد.


وی در این باره ادامه داد: دکتر محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده کشتیرانی در کلوپ معرفی شد که امید است با حضور مؤثر دکتر سعیدی در هیئت‌مدیره کلوپ، سطح تعامل و همکاری با کلوپ Steamship ارتقا یابد.


وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند تحت پوشش بیمه‌ای ۱۳ کلوپ بین‌المللی هستند، یادآور شد: در هر باشگاه یا کلوپ بیمه‌ای تعداد قابل‌توجهی از مالکان و کشتی‌های متعددی حضور دارند که در این میان عموما مالکینی که دارای بیشترین تناژ هستند وارد هیئت‌مدیره می‌شوند. اعضای هیئت‌مدیره در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند.


وی تصریح کرد: توافق و همکاری ۱۳ باشگاه بین‌المللی دنیا با یکدیگر به بزرگ‌ترین قرارداد اتکایی دنیا منجر شد به گونه‌ای که توانمندی این کلوپ‌ها هزینه‌های خسارتی را تا سقف میلیارد‌ها دلار برای ناوگان عضو پوشش می‌دهد بنابراین حضور ایران در چنین ساختاری در کنار دیگر شرکت‌های کشتیرانی مطرح دنیا موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.


بنایی گفت: در حال حاضر سقف پوشش بیمه‌ای کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای آلودگی نفتی یک میلیارد دلار است، اما با توجه به ساختار و هم‌افزایی کلوپ‌ها با یکدیگر آن‌ها می‌توانند حتی خسارت‌های وارده بیش از یک میلیارد دلار به اشخاص ثالث را نیز پوشش دهند.


مدیر دفتر کارگزاری بیمه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشتیرانی یک بازیگر مطرح در تجارت بین‌المللی است، تصریح کرد: قطعاً این شرکت برای فعالیت در حوزه تجارت بین‌المللی باید تعاملات نزدیکی با همه کشورهای دنیا داشته باشد و هر گونه محدودیتی در این بخش عملاً تجارت کشور را محدود خواهد کرد.


وی افزود: اگر تصمیم بر این است که کشتیرانی به عنوان یک بازیگر بین‌المللی مطرح باشد باید بتوان با اکثر کشورهای دنیا به امر تجارت پرداخت. شکوفایی و پیشرفت این صنعت در گرو تردد آزادانه تعداد بالای کشتی‌ها و حمل محمولات به بنادر مختلف دنیاست. ارتقاء فعالیت کشتیرانی می‌تواند منشأ درآمد، شکوفایی اقتصاد و کارآفرینی باشد.


وی ادامه داد: اگر به تجارت با چند کشور خاص در دنیا محدود شویم عملاً درآمدزایی محدود می‌شود و نمی‌توان به اهداف بلندمدت خود که همانا قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور فعال دنیا در زمینه کشتیرانی است، دست یافت. موافقت‌نامه‌ها کمک کرد تا روابط بهتری را با کشورهایی که خواستار همکاری با ایران هستند، برقرار شود.


وی اظهار داشت: شرکت‌های بیمه در حقیقت مؤسسات مالی هستند. محدودیت‌هایی که در زمینه بانکی وجود دارد در زمینه بیمه‌ای نیز وجود دارد، اما شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی با تعاملاتی که با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و سایر شرکت‌های ایرانی در بخش دریا داشته‌اند توانستند این مشکلات را تا حدود زیادی رفع کنند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: با ادامه این روند روزبه‌روز بازارهای جدید به سمت ایران گشوده می‌شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار