رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مشکلات بیان شده در خصوص خط هفت مترو تهران، چک لیست پیش از بهره برداری مترو بود.
ه. گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در پی تصمیم روز گذشته شورای شهر تهران در خصوص بازدید از خط ۷ مترو به دلیل مشکلات بیان شده در صحن شورا، صبح امروز چهارشنبه اعضای شورای شهر متشکل از مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل، رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری، غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه، مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر و عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران به همراه مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار، ناصر امانی معاون پارلمانی شهردار و تمامی مسئولین، مشاوران و پیمانکاران مترو از این خط بازدید کردند.
چمران با اشاره به سلسله بازدیدهای انجام شده در زمان ساخت خط هفت مترو گفت: خط هفت مترو تهران یکی از مدرنترین و مکانیزهترین خطوط مترو است و میتوان آن را پیشرفتهتر از سایر خطوط به حساب آورد که البته با پیشرفت تکنولوژی باید هم این پیشرفت وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۹ ایستگاه دیگر در این خط افتتاح نشده است ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر این ایستگاهها راه اندازی شوند.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به طول ۲۷ کیلومتری خط ۷ از اتوبان بسیج تا میدان بسیج سپس میدان کتابی و بعد میدان پونک گفت: این خط یکی از خطوط پرتردد مترو خواهد بود و امروز نیز حجم زیادی از مسافر را جابه جا میکند که امیدواریم تعداد بیشتری قطار وارد این خط شود.
چمران در تشریح بازدید انجام شده، تصریح کرد: این بازدید از میدان صنعت شروع شد و تا ایستگاه بسیج ادامه داشت و تمامی اشخاص هرگونه سوال در خصوص خط ۷ را داشتند، پرسیدند و مسئولین مترو نیز با نشان دادن دقیق موضوعات و ارائه توضیحات کامل به پاسخ دادن به این سوالات پرداختند.
وی به بازدید از مرکز کنترل مترو خط هفت همزمان با بازدید از این خط اشاره کرد و ادامه داد: در این بازدید مسئولین مترو نشان دادند که چرا تمام ایستگاهها افتتاح نشده است، توضیحات لازم در خصوص هواکشهای مترو بیان شد و راه اندازی هواکشها و ضرورت راه اندازی دیگر هواکشها به صورت عینی و حضوری توضیح داده شد ضمن اینکه تعداد پستهای برق مورد نیاز و تعداد مورد بهره برداری نیز عنوان شد و بازدید از آن صورت گرفت.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه فکر نمیکند که سوالی بی پاسخ مانده باشد، افزود: اعضای شورای شهر هرگونه سوالی داشتند را مطرح کردند و هم مشاور و هم پیمانکار و هم معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران و هم مدیرعامل مترو و هم مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تمام موضوعات را پاسخ دادند.
چمران با اشاره به نامه خوانده شده در صحن شورای شهر تهران گفت: نامه خوانده شده در شورا نامهای بود که مسئول بررسی مترو بنا به وظیفهای که دارد آن را نوشته بود و به مواردی که پیش از افتتاح میبایست چک میشده و نواقص شناسایی شده اشاره کرده است این موضوع برای هر پروژهای در جریان است و به پیمانکار برای برطرف کردن آنها پیش از افتتاح داده میشود.
وی با بیان اینکه خود شخصی که این نامه را تنظیم کرده بود در این بازدید در جمع تیم پاسخ دهنده مترو حضور داشت گفت: از جمله موارد مطرح شده در این نامه وجود نقص در سیستم برق، سیستم مخابرات و فیبر نوری بود که همه میدانیم تا سیستم برق قطار متصل نباشد اصلا قطار حرکت نمیکند و یا بدون سیستم مخابرات نمیتوان قطار را کنترل کرد.
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: قطار نیز به مانند هواپیما دارای چک لیستی است و تا زمانی که موارد لازم مورد تائید قرار نگیرد اجازه حرکت به آنها داده نمیشود و اینگونه بازدیدهای کارشناسی بر همین اساس و برای شناسایی و برطرف کردن مشکلات و موضوعات بوده است.
چمران با بیان اینکه برخی موضوعات نیز بنا به شرایط و نیازهای خط تکمیل میشود تصریح کرد: موضوعی در خصوص عدم نصب دوربینها مطرح شده بود که این نصب بر روی سوزنهای که کار میکنند باید انجام شود در بازدید مشخص شد که این دوربینها نصب شده است.
وی توضیح داد: با توجه به تعداد قطارها و سرفاصله قطارها هم اکنون دو سوزن در حال فعالیت در این خط هستند که دوربینها بر روی این دو سوزن نصب شده اند و در صورت افزایش ظرفیت خط همزمان با راه اندازی سوزنهای بعدی دوربینهای آنها نیز وارد سیستم میشوند و ورود آنها پیش از راه اندازی سوزنها ضرورتی ندارد. همچنین دوربین داخل ایستگاهها و داخل تونلها نیز به همین گونه و بر اساس نیاز عمل میشود.
رئیس شورای شهر تهران در خصوص هواکشهای خط ۷ متر نیز اظهار داشت: بین هر دو ایستگاه در این خط یک هواکش تعبیه شده است و راه اندازی آنها بر اساس نیاز انجام شده است.
چمران افزود: تعداد هواکشهای نصب شده هم بر اساس تعداد کم رفت و آمد قطارها در حال حاضر محاسبه شده است و با افزایش تعداد مسافرتها هواکشهای دیگر نیز وارد مدار خواهند شد.
وی با بیان اینکه ایده آل سرفاصله حرکت قطارها برای ما ۲. ۵ دقیقه است افزود: با توجه به زیاد بودن سرفاصله حرکت قطارها هم اکنون سیستمها بر همین اساس و حتی برای سرفاصله هایی کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند که البته با ورود ناوگان و کاهش زمان سرفاصله حرکت قطارها این سیستمها ارتقا یافته و برای شرایط استفاده تنظیم میشوند.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: حرکت قطار و مسافر گیری در مترو باید شرایط اولیهای را داشته باشد و تا این شرایط فراهم نشود مترو قادر به حرکت نخواهد بود.
چمران در خصوص ایمنی خط ۷ مترو تهران تصریح کرد: ایمنی به موضوع استاندارد باز میگردد و حوادث جایگاه دیگری دارند.
وی تاکید کرد: آن استانداردی که میبایست در خط ۷ رعایت میشد، رعایت شده است این درحالی است که امروز خواسته شد تا مشاور و پیمانکار، استانداردهای رعایت شده را در قالب لیستی امضا کرده به مترو بدهند–هرچند که این کار را پیش از این کرده اند- و به شورای شهر تهران نیز ارائه کنند چرا که آنها مسئول هستند و باید به مترو پاسخگو باشند.
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش به موضوعاتی که در شورای شهر تهران توسط برخی اعضا بیان میشود اشاره کرد و گفت: بیان سخنان در جایگاه شورای شهر موضوع سادهای نیست و واکنش هایی را در بین مردم به همراه دارد از این روی اعضا نباید پیش از انجام مراحل دقیق کارشناسی موضوعات را در صحن فریاد بکشند.
چمران در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه بحثهای فنی مطرح شده در خصوص خط ۷ مترو از سوی برخی از اعضای شورا باعث دلواپسی شهروندان در این خصوص شده بود، جا دارد به منظور دلجوئی از شهروندان فهیم تهرانی از آنها عذرخواهی شود.