مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: یکی از بزرگترین معضلات درباره کودکان رهاشدگی در نت است که در خانواده و مسوولان نگرانی ایجاد کرده و به دلیل حساسیت و پیچیدگی خاص آن شورایعالی فضای مجازی باید تصمیمات جدی اتخاذ کند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا امیری نیا مشاور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و رییس هیات مدیره موسسه دانش بنیان برکت با حضور در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ با اشاره به دلایل ظهور اپراتورهای مجازی در کشور اظهارداشت: در فضای مجازی تنوع سرویسها در برههای از کشور به حدیافزایش یافت و اپراتورهای اصلی به اندازهای بزرگ شدند که قادر به ارائه سرویس و خدمات همزمان با رشد نیاز کاربران نبودند؛ لذا اپراتورهای مجازی از خلا موجود توانستند بهره برده و ظهور کنند و این تفکر به وجود آمد که MVNOها میتوانند در فضای مجازی تخصصیتر و البته در ارتباط با اپراتورهای اصلی به پاسخ گویی مطلوب و مناسب نیازهای کاربران بپردازند و مهمتر اینکه بتوانند ارزش افزودهای را ایجاد کنند که کاربران به دنبال آن هستند.
وی افزود: MVNOها به عنوان بازار اختصاصی در دنیا شکل گرفته اند و ما هم ناگزیر باید به سمت رشد MVNOها حرکت کرده فضای فناوری اطلاعات کشور را با آنها تخصصیتر کنیم. مثلا تین تاک که در حوزه تخصصی کودک و نوجوان فعال است قادر خواهد بود به ارائه خدمات تخصصی کودک و نوجوان بر اساس پاسخ به نیازهای واقعی آنها در فضای مجازی بپردازد.
امیری نیا سطح کیفی فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان در کشور را نامطلوب ارزیابی و تاکید کرد: بستر فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان مطلوب نیست و این حوزه موازی با خاستگاه و خواستههای کودکان پیش نرفته و ما با یک غفلت در این حوزه مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: از فضای لباس کودکان تحت عنوان مد و لباس، اسباب بازی تا حوزههای مرتبط با فناوری اطلاعات یک فضای بکر است که باید با راهاندازی اپراتورهای مجازی به این حلقه مفقوده سمت و سو داد و حتما باید غفلتهای گذشته در حوزه کودکان را مرتفع کنیم.
مشاور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توجه به داخل کشور و بهره مندی از ظرفیتهای داخلی با توجه به فرهنگ اصیل بومی را از اولویتها دانست و افزود: یکی از رویکردهای اصلی ما در فناوری اطلاعات در ارتباط با کودک و نوجوان توجه به ظرفیتهای داخل کشور است که امیدواریم بعد از مرتفع کردن همان غفلتها و بروز کردن اطلاعات کشور حتما به دنبال افزایش سهم در بازارهای خاورمیانه باشیم.
وی تاکید کرد: کشورهای مسلمان همسایه از اولویتهای ما در حوزه فناوری اطلاعات است و علت آن، همپوشانی و مشابهتهای فرهنگی و دینی است که با همسایههای خود داریم.
وی ضمن تاکید بر شکل گیری فضای اعتماد و اطمینان میان کاربران گفت: اعتماد یکی از حلقههای مفقوده بازار فناوری اطلاعات است. در حالی که اگر اعتماد میان خانواده و طرف دوم (شرکت ها) شکل بگیرد حتما باعث رونق کسب و کار در بستر اجتماع خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا میتوان امیدوار بود که روزی ایران با خدمات مطلوب فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان مطرح شود، اظهار داشت: ظرفیت دنیای مجازی به خلاقیت و برنامه ریزی در این حوزه باز میگردد و با توجه به موضوع خلاقیت که در جامعه ایرانی موج میزند میتوانیم شاهد رشد این حوزه باشیم.
وی افزود: حتما زمینه حضور جدی و قوی و توانمند در این حوزه وجود دارد و تلاش ما در کشور این خواهد بود که با همه ظرفیت و توان به سمتی پیش رویم تا روزی رسد که علاوه بر فرش و پسته و زعفران، خدمات تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات در سطح خاورمیانه سپس کل دنیا شکوفا شود.
وی یکی از بزرگترین آسیبهای حوزه کودک در کشور را رها بودن آن دانست و افزود: قطعا یکی از بزرگترین معضلات ما در بحث کودکان رها شدگی آنها در نت است که نگرانی در دو سطح را به وجود آورده است. نگرانی سطح اول خانوادهها و نگرانی سطح دوم مسولان هستند؛ لذا این حوزه بسیار حوزه حساسی است و پیچیدگیهای خاص خود را دارد و شورای عالی فضای مجازی کشور باید در این حوزه تصمیمات جدی اتخاذ کند.