رئیس سازمان سنجش گفت: بخش اعظمی از افرادی که انتخاب رشته نکردند داوطلبان گروه آزمایشی تجربی هستند که به علت پایین بودن شانس قبولی در رشته مورد علاقه ازدانشگاه رفتن صرف نظر کردهاند.
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص اینکه چرا تنها ۵۹ درصد از داوطلبین مجاز به انتخاب رشته اقدام به این کار کردهاند گفت: این اتفاق دو دلیل دارد دلیل اول این است که بعضی از داوطلبین به علت اینکه با رتبه کسب کرده نمیتوانند رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنند ترجیح میدهند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند و دلیل دوم این است که درست است گفته میشود ۵۹ درصد از داوطلبین، اما باید به زیرگروه آزمایشی توجه شود، بخش بیشتر این ۵۹ درصد را داوطلبین گروه آزمایشی علوم تجربی تشکیل میدهند.
بخش اعظم انتخاب رشته نکردهها، داوطلبین تجربی هستند
وی ادامه داد: ما برای گروه آزمایشی تجربی حدود ۱۴۰ هزار ظرفیت اختصاص دادیم، اما حدود ۵۸۰ هزار داوطلب متقاضی رشتههای زیرگروه تجربی بودند. به همین خاطر بخش اعظمی از این ۵۹ درصد داوطلبین گروه آزمایشی تجربی هستند که به علت پایین بودن ظرفیت رشتهها و یا اینکه امکان قبولی در رشته مورد علاقه را نداشتند انتخاب رشته نکرده اند.
خدایی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این کمبود ظرفیت همچنان استقبال داوطلبین نسبت به رشتههای زیرگروه آزمایشی تجربی بیشتر از سایر گروهها است و اینکه نقش هدایت تحصیلی چه قدر در این اتفاق تاثیر داشته گفت: هدایت تحصیلی مربوط به آموزش و پرورش میشود که من نمیخواهم بگویم در این زمینه قوی یا ضعیف عمل کرده است، اما چیزی که میتوانم بگویم این است که ظرفیتها براساس نیازهای کشور باید داده شود یعنی به فرض مثال n تعداد ظرفیت برای رشته ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی.
خانوادهها هدایت تحصیلی آموزش و پرورش را قبول نکردند
رئیس سازمان سنجش یاداور شد: سال گذشته آموزش و پرورش در زمینه هدایت تحصیلی و اینکه مشخص کند دانش آموزان برای ادامه تحصیل خود از مقطع دوم دبیرستان چه رشته تحصیلی را باید برگزینند وارد عمل شد و ترجیحا این سیاست گذاری را در پیش گرفت که دانش آموزان را به سمت ریاضی فیزیک و انسانی تشویق کند، اما مردم قبول نکردند.
وی با تاکید براینکه هدایت تحصیلی دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته در دوران دبیرستان نیازمند فرهنگ سازی ریشهای است تصریح کرد: با دستور دادن در این زمینه چیزی درست نمیشود. این بحث در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده شده است و باید به این مسئله در آنجا رداخته شود.
خدایی در پایان خاطرنشان کرد: موتور توسعه کشور از طریق گروههای ریاضی و علوم انسانی اتفاق میافتد.