کد خبر:۶۳۲۳۷۸
نیازهای سواد آموزی تهران از زبان وزیر آموزش و پرورش

در ایران نیز هنوز تعداد زیادی از سواد محرومند / تعریف سوادآموزی در دنیا عوض شده است

سید محمد بطحائی درباره آمار بیسوادی در ایران گفت: تعریف سوادآموزی دیگر خواندن و نوشتن نیست، بلکه قابلیتی است که مهارت‌های ارتباطی را توسعه می‌دهد و با وجود گسترش مفهوم سوادآموزی هنوز در سراسر جهان میلیون‌ها نفر از این فرصت محروم هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی در همایش ملی سوادآموزی در دنیای دیجیتال، اظهار کرد: امروز بیش از نیم قرن از نامگذاری روز سوادآموزی توسط یونسکو گذشته است، اما هنوز افراد زیادی از سواد بی‌بهره هستند و با وجود تلاش سازمان‌های بین‌المللی هنوز میلیون‌ها نفر از سواد محروم هستند.

وی افزود: تعریف سوادآموزی دیگر خواندن و نوشتن نیست، بلکه قابلیتی است که مهارت‌های ارتباطی را توسعه می‌دهد و با وجود گسترش مفهوم سوادآموزی هنوز در سراسر جهان میلیون‌ها نفر از این فرصت محروم هستند و حتی از تعاریف اولیه یعنی خواندن و نوشتن محرومند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ایران نیز هنوز تعداد زیادی از سواد محرومند. با وجود تلاش فراوان و رسیدن نرخ بی‌سوادی در گروه سنی بالای ۶ سال به ۱۰ درصد باید گفت که بی‌سوادی آنقدر تاثیرات سوء دارد که حتی یک فرد بی‌سواد هم زیاد است.

بطحایی ادامه داد: ما به عنوان برنامه‌ریزان آموزشی باید بررسی کنیم چه عواملی باعث شده شتاب ما در این عرصه قابل قبول نباشد و چقدر خوب بود امروز به جای ۱۰ درصد از دو یا یک درصد جمعیت بی‌سواد حرف می‌زدیم و این هدف دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به اینکه برای شتاب بیشتر در سوادآموزی چاره‌ای جز تحول نداریم و باید مسیر حرکت را تغییر دهیم، ادامه داد: برنامه‌ریزی متمرکز باید به محلی و عملیاتی تغییر کند و برنامه‌ریزی ما بسیار متمرکز است و نسخه‌ای واحد برای کل کشور ابلاغ می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کاهش تصدی‌گری و واگذاری امور اجرایی به مردم باید مدنظر باشد تا زمانی که سیطره دولت از روی این امور برداشته نشود موفق نخواهیم شد و سازمان سوادآموزی باید روش‌های عملیاتی را به گونه‌ای تغییر دهد تا با رقم مشخص شود چه مقدار از امور به نهادهای مردمی واگذار شده و چه میزان در سیطره دولت است و اگر این کار را انجام ندهیم در سال‌های آینده نیز باید از ادامه بی‌سوادی خبر دهیم.

بطحایی بیان کرد: باید از روش‌های سنتی در سوادآموزی دوری و از بخشنامه‌های خشک پرهیز کنیم و زمان و مکان در سوادآموزی باید انعطاف‌پذیر باشد. مقرراتی که انعطاف را گرفته باید از سوادآموزی ما جدا شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی سوادآموزی باید به ایجاد انگیزه توجه کنیم و در این زمینه به همراهی وزارت رفاه نیاز داریم تا احساس نیاز و تمایل به سوادآموزی را در افراد ایجاد کنیم در غیر این صورت هر چقدر امکانات فراهم کنیم موفقیتی نخواهیم داشت.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار