
درس پژوهی؛ تدریس بر بستر فرهنگ

به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو و بنا بر اعلام درسپژوهی، برای دانلود درس پژوهی میتوانید وارد سایت Danesh-ju.com شوید و نمونه های مختلف درس پژوهی در پایه های متفاوت برای تمامی دروس را دریافت کنید. برخی از دسته بندی های موجود در این سایت:
ü دانلود درس پژوهی اول – دوم – سوم – چهارم – پنجم – ششم ابتدایی | متوسطه اول | متوسطه دوم
ü دانلود درس پژوهی دروس: علوم – فارسی – ریاضی – مطالعات اجتماعی – قرآن – دینی – زبان انگلیسی – تربیت بدنی – عربی - هنر – ادبیات فارسی – املا – انشا و....
• درس پژوهی ابتدایی انجام شده در لینک موجود است. >>>>> درس پژوهی ابتدایی
• درس پژوهي به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعي پيرامون عمل تدريس است . بعنوان يك معلم حرفه اي بيا و در روش تدريس خود تامل کن! حتما روش بهتري براي تدريس وجود دارد .

• معلم بعنوان پژوهشگر
• ساليان درازی است که پژوهش آموزشی در تسلط شيوههای كلاسيك و کمی بوده است اما اجرای اين دسته از پژوهشها به معلم و تدريس وی کمک درخوری نکرده است. بنابراين جنبش معلم متفکر و پژوهنده رويکرد دیگری را برای تامین نیازهای خود برگزيده است.
• پژوهشهای معلم محور مبتنی بر موضوعات مرتبط با کلاس درس است و فرايند پژوهش، مبتنی بر جستوجو و اکتشاف در موضوعات اساسی کلاس درس برای توسعه يادگيری در ميان دانشآموزان است.
• رويكرد، معلم پژوهنده هم به توسعه حرفهای معلمان کمک میکند و هم مشارکت فعال آنها را در حل مشکلات موجود در کلاس درس فراهم میسازد.
حمایت های بیرونی
در درس پژوهی می توان از حمایت های بیرونی مثل مهارت متخصصان با تجربه استفاده نمود. توصیه های افراد آگاه به تعیین راه حل ها و اصلاح روشها کمک می کند. البته حمایت بیرونی یک شرط اصلی برای درس پژوهی نیست ولی برای گروه های کم تجربه می تواند مفید باشد.
يك راه حمايتي ديگر مي تواند فراهم آوردن شرايط دسترسی به منابع اطلاعاتي از جمله تحقیقات آموزشي و انواع ديگري از اطلاعات باشد كه در پايه ريزي طرح درس مورد پژوهش قابل استفاده باشد .
جو همكاري گروهي در مدرسه
• ايجاد محيطي كه يادگيري معلم و يادگيري دانشآموز را بهتر كند، به حمايت از درسپژوهي كمك ميكند. فضای بسته می تواند روند درس پژوهی را براي معلمان سخت و مشكل کند . احساس ايمني، و احترام به معلمان كمك ميكند تا از يكديگر سؤال بپرسند، ايدههايشان را توضيح دهند، ريسكهاي عقلاني كنند و در تعامل و بازخورد با يکديگر باشند. معلمان نميتوانند بدون جو همكاري ، مشاركت فعالي در درسپژوهي و فعاليتهاي مرتبط داشته باشند.
تعیین نقش ها و مسئولیتها در درس پژوهی
• الف) معلمان هم پایه :
معلمان يك پايه تحصيلي نقش اصلی را در تمام مراحل درس پژوهی اعم از تبیین اهداف، طراحی درس ، تدریس ، مشاهده و ارزیابی برعهده دارند .
• ب) مسئول هماهنگي گروه درس پژوهي
مسئوليت اصلي هماهنگ كننده گروه ، راهنمايي ونظارت برفرآيند درس پژوهي مي باشد كه اين فرد مي تواندعضوي از گروه يا خارج از گروه ويا يك معلم با تجربه يا يك متخصص باشد. هماهنگ كننده نبايد به اعضاي گروه درس بدهد بلكه او ناظر و راهنما بر فرآيند است و اين معلمان هستند كه مالك و عامل فرآيند درس پژوهي هستند .
• ج) صاحب نظران
گروه درس پژوهي با توجه به نوع نياز خود ، اغلب از افراد متخصص دعوت به عمل مي آورد . اين افراد مي توانند كارشناسان و مشاوران خارج از مدرسه باشندكه در زمینه یک موضوع درسی خاص یا روشها و فنون تدریس مهارت دارند . آن ها مي توانند دبیران تخصصی یک درس خاص ، کارشناسان و سرگروه های درسی منطقه يا اساتید دانشگاه باشند . آنان اغلب محتواي كارشناسي شده اي را با خود براي جلسه برنامه ريزي به همراه مي آورند . نقش ديگر این افراد متخصص و با تجربه اين است كه كار تك تك اعضاي گروه درس پژوهي را با يك ديگر مرتبط مي سازند.
تشخيص مسئله
مساله اي ذهن معلمان را به خود مشغول ساخته وآنها را بر مي انگيزاند تا براي حل آن با هم ، همياري ومشاركت نمايند وبه توليد راهكارها وايده هاي نو در فرآیند آموزش ویادگیری بپردازند.
دراین مرحله معلمان و دیگر اعضای گروه با نگاهی انتقادی موقعیت تدریس و یادگیری را بر اساس استانداردها مورد بررسی قرار داده ، نقاط ضعف و دشواریهارا در این زمینه مشخص می سازند .
• دانش آموزان در درک کدام مباحث و دروس مشکل دارند ؟
• ابزار تشخیص این مشکل چه بوده است ؟
• چه درصدی از دانش آموزان با این مشکل موجود مواجهند ؟
• چه موضوعاتی همیشه برای دانشآموزان در یادگیری و درک مشکل هستند؟
• چه موضوعاتی در درس دادن، معلم را دچار چالش میگرداند؟
منبع: درس پژوهی – کانون تخصصی دانشجو