وزیر راه و شهرسازی با کوله باری از انتقادات کارشناسان و نارضایتی مردم به جلسه شورای شهر تهران رفت تا در خصوص عملکرد این وزارتخانه در مورد بافت های فرسوده پایتخت توضیحاتی را ارائه کند.
امروز وزیر راه و شهرسازی با کوله باری از انتقادات کارشناسان و نارضایتی مردم به جلسه شورای شهر تهران رفت تا در خصوص عملکرد این وزارتخانه در مورد بافت های فرسوده پایتخت توضیحاتی را ارائه کند.
آخوندی در این جلسه با حمله مستقیم به مدیریت شهرداری تهران در گذشته گفت: اصلیترین مسئله در تهران عدم تلاقی عرضه و تقاضا است که عملا این موضوع برمیگردد به رفتار شهرداری تهران که متاسفانه شهرداری تهران در سالهای گذشته شهر را با اداره بنگاه اشتباه گرفته است و قاعدتا افراد به سمت سوداگری رفتهاند، به طوری که در بحث صدور پروانهها نیز شاهد بودهایم که برای برخی پروانههای ۶۵ متری صادر و برای سوداگران صدور پروانهها با متراژ بالای ۱۰۰ متر بوده است. در حال حاضر ما مشکلی برای تامین زمین در شهر تهران نداریم و مشکل اساسی سیاستگذاری در زمینهاست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از موضوعات مهم در شهر تهران بحث مسکن است که اصلیترین موضوع محسوب میشود و این در حالی است که ما از یک طرفی با پدیده بدمسکنی و از طرف دیگر با بافت فرسوده روبهرو هستیم.
آخوندی تصریح کرد: براساس آمار در منطقه یک حدود ۳۴ هزار الی ۳۵ هزار خانه خالی است و این غیر از واحدهایی است که در دست ساخت قرار دارند که باید تعداد این واحدها را نیز به ۳۴ هزار واحد اشاره شده اضافه کنیم ضمن اینکه رقم بسیار بزرگی در حوزه خانههای خالی در منطقه ۲۲ داریم و سایر مناطق نیز با این موضوع روبهرو هستند.
وی گفت: اصلیترین مسئله در تهران عدم تلاقی عرضه و تقاضا است که عملا این موضوع برمیگردد به رفتار شهرداری تهران که متاسفانه شهرداری تهران در سالهای گذشته شهر را با اداره بنگاه اشتباه گرفته است و قاعدتا افراد به سمت سوداگری رفتهاند، به طوری که در بحث صدور پروانهها نیز شاهد بودهایم که برای برخی پروانههای ۶۵ متری صادر و برای سوداگران صدور پروانهها با متراژ بالای ۱۰۰ متر بوده است. در حال حاضر ما مشکلی برای تامین زمین در شهر تهران نداریم و مشکل اساسی سیاستگذاری در زمینهاست.
آخوندی افزود: ما همچنان میتوانیم به تقاضای سوداگران پاسخ و مجوز برای ساخت و ساز آنها بدهیم و تهران را دچار پوسیدگی داخلی کنیم و یا اینکه برگردیم به درون، که البته مطالعات نیز نشان میدهد ظرفیت درون برای پاسخگویی به رفع مشکلات شهروندان در حوزه مسکن وجود دارد.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است تسهیلاتی را برای تامین مسکن خانوادهها تامین کند و قدرت خرید آنها را افزایش دهد به طوری که قدرت خرید خانوادهها ۷ برابر و زوجین ۱۴ برابر شده است به طوری که در حال حاضر برای تامین مسکن به یک زوج مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ ۸ درصد داده میشود.
عباس آخوندی در ادامه دهمین جلسه شورای شهر تهران ادامه داد: روزانه بیش از ۵۳۰ هزار خودرو وارد تهران میشود و این در حالی است که یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر نیز از حومه شهر تهران وارد کلانشهری مثل تهران میشوند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در برنامه ششم توسعه طرحی به عنوان حمل و نقل حومهای ریلی در دستور کار قرار دارد که این طرح میتواند مکملی برای مترو شهر تهران باشد و مشکلات حمل و نقل را کاهش دهد که البته اجرای این طرح زمانبر خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم که شرکت حمل و نقل عمومی ریلی تشکیل شود و با هماهنگی مترو این کار صورت بگیرد که البته یک راهکار گرانقیمت، پرهزینه و زمانبر است، اما میتوانیم از همین شبکه راهآهنی موجود برای طرح اشاره شده استفاده کنیم. در حال حاضر تعادلی بین تقاضای سفر در بین حومه و تهران وجود ندارد و باعث کاهش کیفیت زندگی در حومه تهران شده است.
وی در ادامه با اشاره به نظام مالیاتی محلی برای اداره شهر اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز میتواند بسیاری از مشکلات را در سطح شهر کاهش دهد.