مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان در سالهای آینده در هر منطقه، استان برای هر سه پایه تحصیلی اجرا شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران همایش بزرگداشت هفته بهداشت روان با حضور شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش، حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران، رحمانی رییس اداره مشاوره و معاونین پرورشی و مشاوران مناطق در محل تالار فرهنگ برگزار شد.
به گزارش فارس، در این مراسم که در اولین روز هفته بهداشت روان برگزار گردید، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتقای بهداشت روان دانش آموزان و بررسی عملکرد آنان در مدرسه گفت: بهداشت روان دانش آموزان پایههای هفتم و هشتم که از پایههای با اهمیت و ضروری است امسال به صورت الکترونیکی انجام میشود.
مسعود شکوهی در همایش «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» اظهار کرد: در طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان، سلامت دانش آموزان از لحاظ تحصیلی، تربیتی، شخصیتی، رفتاری و روحی و روانی سنجیده میشوند و دسترسی و امکان شناخت لازم را برای کادر آموزشی و مسئولان مدرسه از ویژگیهای دانش آموزان فراهم میکند.
وی گفت: این اطلاعات به مسئولان مدرسه کمک میکند که اقدام مناسبی در شناسایی آسیب ها، اختلالات رفتاری و برای حل مشکلات دانش آموزان داشته و برنامه ریزی هایی را برای ارتقای روحی و روانی دانش آموزان انجام دهند.
شکوهی ابراز امیدواری کرد: طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان در سالهای آینده در هر منطقه، استان برای هر سه پایه تحصیلی اجرا شود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش گفت: رویکرد ما در نظام آموزشی کلاس محوری است که برخی معتقد بودند که با حضور دانش آموزان در کلاس و اهمیت آموزش و تدریس بر طبق دستورالعمل آموزشی، فرصتی برای پرداختن به برنامههای فوق برنامه و ارائه خدمات و بررسیهای مشاوره وجود نداشت که بر این اساس برای حضور و ارتباط مشاوران در مدرسه آنان به عنوان معلم در کلاس حضور پیدا کردند.
شکوهی با اشاره به طرح همیار مشاور گفت: این طرح، امسال، برای چهارمین سال اجرا میشود که در طرح همیار مشاور از ظرفیت دانش آموزان در ارتقای مهارتها و توانمندیهای دانش آموزان بهره مند میشویم.
وی، توسعه مراکز مشاوره را از دیگر برنامههای اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲۷۰ هسته مشاوره در کشور فعال هستند که در تلاشیم که این هستههای مشاوره به مرکز مشاوره تبدیل شده و نیروی متخصص را در مراکز مشاوره داشته باشیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آمایش آسیب شناسی روانی اجتماعی برای دختران در یک پایه تحصیلی و در یک مقطع خاص از دیگر طرحهای این اداره کل در راستای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان است که امیدواریم این طرح توسعه پیدا کند و بتوانیم بهداشت روان دانش آموزان را با مشارکت تمامی ارکان مدرسه ارتقا دهیم.
شکوهی با اشاره به شعار هفته بهداشت روان با عنوان «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» گفت: با توجه به مسایل و مشکلات حوزه روانی و روحی در جامعه، شاید این هفته تلنگری برای ما و خانوادهها است که یک اقدامی در این زمینه انجام دهیم.
وی با اشاره به پویایی معلم در مدرسه برای تربیت و پرورش دانش آموزان اظهار کرد: ما باید در مدرسه فضایی ایجاد کنیم که دانش آموزان و کادر آموزشی احساس آرامش کنند و با توجه به مشکلات پیش رو، چگونگی آموزش و ارتقای مهارتهای معلمان در مدرسه، چگونگی تعامل آنان با دانش آموزان باید مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجتماع، خانواده و مدرسه در ارتقای بهداشت روان دانش آموزان موثر است، افزود: دانش آموزی که از لحاظ روحی و روانی آمادگی ندارد، آموزش به او دشوار است و هنر مدیر، معلم و مشاور و کادر آموزشی مدرسه این است که دانش آموزانی را که دچار مشکل هستند، شناسایی کرده و به آنان کمک کنند.
شکوهی گفت: قرار نیست که مشاوران به تنهایی کمک و راهنمایی و خدمات مشاوره را به دانش آموزان ارائه کنند بلکه بخشی از این وظایف را معلمان و کادر آموزشی مدرسه هم میتوانند انجام دهند و مشاوران باید خدمات مشورتی را به عنوان متخصص در سطح مدرسه گسترش دهند و معلمان نیز در این حوزه توانمند شوند.
وی با اشاره به اجرای طرح «مدرسه دوستدار زندگی» گفت: این طرح به مدت دو سال است که در مدارس تهران اجرایی میشود که در این طرح ارتقای توانمندی، مهارت و مشارکت مشاوران، نحوه برخورد و تعاملات بین همکاران و عوامل اجرایی مدرسه مورد توجه است.