معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ۹۰ درصد بودجه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی صرف حقوق اساتید میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در روز یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد به استراژیهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای توسعه آموزش علوم پزشکی طی ۴ سال آینده اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریتهای تمامی حکومتها است و در این بین حوزه سلامت و تربیت نیروی انسانی این حوزه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
لاریجانی گفت: ما در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور چه در وزارت بهداشت و چه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور رسالت داریم تا متناسب با توسعه علمی دنیا و براساس نیازهای کشور نسبت به تربیت نیروی انسانی حوزه علوم پزشکی اقدام کنیم.
وی به الگوهای مختلف تربیت نیروی انسانی در جهان اشاره کرد و گفت: نظام گزینش دانشجوی علوم پزشکی باید علاوه بر سطح دانش افراد بر سایر توانمندیها صورت گیرد تا افرادی وارد رشتههای علوم پزشکی شوند که بتوانند پس از فراغت از تحصیل متناسب با نیازهای کشور ارائه خدمت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: امروزه مفاهیم سلامت عمومی از جمله مواردی است که به دانشجویان پزشکی آموزش داده میشود و هدایت و رهبری تیمهای کار و همچنین مدیریت هزینههای سلامت از جمله مواردی است که به دانشجویان پزشکی آموزش داده میشود. پزشکان تنها کار درمان و تجویز دارو را بر عهده ندارند بلکه دنیا به سمتی پیش میرود که پزشکان در جایگاه خود باید مهارتهای مدیریتی داشته باشند پیاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: برنامههای آموزشی باید منعطف باشد و متناسب با نیازهای واقعی هر جامعه تنظیم شوند. برهمین اساس در کشور ما به مناطق آمایشی اختیار داده شده تا متناسب با نیازهای منطقه ۲۰ درصد کوریکولومهای آموزشی را تغییر دهند.
لاریجانی تاکید کرد: دانشجوی پزشکی باید در بستر جامعه تربیت شود تا با مشکلات واقعی جامعه آشنا شود و در فضای سیاستگذاریهای حوزه سلامت قرار گیرند. از این طریق است که میتوان با ارتقای آموزش علوم پزشکی شاخصهای نظام سلامت کشور را ارتقا داد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از راهکارهایی که در جهان برای توسعه آموزش علوم پزشکی در پیش گرفته میشود ارائه آموزشهای مجازی است. بیش از ۸۰ درصد حرفهمندان و حدود نیمی از دانشجویان تمایل دارند، دورههای آنلاین دانشگاههای مطرح جهان را طی کنند و در کشور ما هم توسعه آموزشهای مجازی زمینههای توسعه عدالت در آموزش را فراهم میکند و باعث میشود افراد در دورافتادهترین مناطق کشور بتوانند از آموزش هایی استفاده کنند که در مرکز کشور ارائه میشود.
وی خاطرنشان کرد: مهارتهای ارتباطی، قدرت حل مسأله و نوآوری امروز در دنیا سه مزیت افراد برای ورود به بازار کار است و لازم است در آموزش دانشجویان علوم پزشکی به این مهم توجه شود.
لاریجانی به اهمیت توسعه تعاملات بیم المللی در ارتقای دانشگاهها در سطح جهان اشاره کرد و گفت: تجربه برخی کشورها نشان میدهد گسترش این تعاملات نقش سازندهای در ارتقای توان منابع انسانی حوزه سلامت داشته است.
وی توسعه دانش آموزش پزشکی را یکی از عوامل موفقیت دنیا در حوزه آموزش و ارتقای نظام سلامت ذکر کرد و گفت: در کشور ما نیز حدود ۱۰۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت مجازی هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز در دنیا به توسعه آموزش علوم پزشکی در بخش خصوصی توجه میشود و در منطقه EMRO دانشگاههای خصوصی از سال ۲۰۰۰ تاکنون دوبرابر شده اند گفت: بدون شک ظرفیتهای بخش دولتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و باید به این موضوع در کشور توجه شود. اخیرا آیین نامه توسعه آموزش علوم پزشکی در بخش خصوصی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده؛ البته باید دقت شود این گسترش به صورت منطقی صورت پذیرد و نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تربیت شوند.
لاریجانی گفت: بستههای تحول و نوآوری متناسب با این نیازهای آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شده و میتوان گفت: کمتر برنامهای در آموزش عالی کشور بر مبنای اسناد بالادستی نوشته شده و در تدوین این برنامهها تمامی اسناد بالادستی مرتبط رصد شده است و برنامه جامعی برای آموزش علوم پزشکی کشور نوشته شده و در سطح ملی در دست اجرا است.
وی افزود: انتظار میرود تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مسیر تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حرکت کنند و هر دانشگاه باتوجه به ظرفیتهای خود یک یا چند ماموریت مشخص را در پیش بگیرند تا در این حوزهها در منطقه و جهان سرآمد شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: کنسرسیومهای علمی را باید با همکاریهای دانشگاههای بین المللی و حتی مراکز خصوصی و دانشگاه آزاد در کشور توسعه و سامان دهیم.
وی از طراحی راهبردهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش پزشکی خبر داد و گفت: یک جلسه شورای گسترش را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.
لاریجانی گفت: ماموریتهای دانشگاهها و نحوه ارزیابی و تفاهم نامههای واسپاری ماموریتها به دانشگاهها باید به روز رسانی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از سامان گرفتن شورای عالی اخلاق در دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: در حوزه اخلاق حرفهای باید باز مهندسی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ما تعداد زیادی دانشجوی ایرانی داریم که در خارج از کشور تحصیل میکنند. حدود سه هزار نفر ثبت شده اند، اما دو تا سه برابر این تعداد دانشجوی واقعی در خارج از کشور داریم، اما این دانشجویان در رشته هایی تحصیل میکنند که همه در ایران وجود دارد.
وی افزود: دو هزار دانشجوی خارجی از ۴۱ ملیت در ایران تحصیل میکنند و با بررسی ملیتهای آن متوجه میشویم که مخاطبین ما همسایگان و کشورهای هدف هستند و مسیر درست به همین سمت است.
لاریجانی درباره آمایش بین المللی و حرکت دانشگاههای علوم پزشکی در این مسیر گفت: حرکت خوبی در این زمینه شکل گرفته و ۲۰۰ برنامه درسی به زبان انگلیسی تهیه و تدوین شده است.
وی گفت: ما از رتبه بندیهای بین المللی به عنوان الگوی نوین ارزیابی دانشگاهها استفاده میکنیم تا بتوانیم دانشگاه هایی که افراد در آن تحصیل میکنند را ارزشیابی کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان خارجی در دورههای تخصصی در داخل ایران میتوانند تحصیل کنند و برای آنها شماره نظام پزشکی موقت در نظر گرفته میشود.
وی از راه اندازی مراکز سنجش در مناطق آمایشی علوم پزشکی خبر داد و گفت: این موضوع باعث شده از بسیاری از سفرهای غیرضروری کاسته شود و دانشگاهها بتوانند آزمونهای خود را در سطح استاندارد برگزار کنند.
لاریجانی با اشاره به پایان اعتباربخشی دانشگاه ها، دانشکدهها و بیمارستانهای آموزشی یادآور شد: با این اتفاق ما توانسته ایم مراکز آموزشی خود را اعتباربخشی کنیم.
وی از درخواست مجوز برای تامین ۹ هزار هیات علمی و تصویب اختصاص یک تا سه درصد درآمدهای اختصاصی دانشگاهها به حوزه آموزش به عنوان یکی از مهمترین خواستههای آموزش پزشکی نام برد.
لاریجانی گفت: ۹۰ درصد بودجه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی صرف حقوق اساتید میشود و اگر معاونین آموزشی بتوانند یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه را به حوزه آموزش اختصاص دهند میتوانند کمک بزرگی به بودجه آموزش کنند.
وی از طراحی اقدامات ۱۰۰ روزه برای بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی خبر داد و گفت: ترجمان ماموریتهای دانشگاهی در بخشها و مناطق آمایشی است و با این اقدامات میتوانیم این بستهها را متحول کنیم.