
کد خبر:۶۴۸۱۷۵
زارعی:
رویکرد جدید بسیجاساتید، تحولآفرینی در ساختار و عملکرد است
رئیس سازمان بسیج اساتید در جلسه با وزیر علوم با اشاره به جایگاه بسیج اساتید در موضوع تحوّل آفرینی و تعالی جویی، تأکید کرد: رویکرد جدید سازمان بسیج اساتید، تحول آفرینی در ساختار و عملکرد است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسهی تبادل نظر میان وزیرعلوم و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و جمعی از معاونان سازمان، در وزارت علوم برگزار شد.
در این جلسه که به عنوان اولین دیدار رسمی دکتر زارعی و وزیر علوم دولت دوازدهم برگزار شد، نسبت به همکاری وثیق و تعامل موثر میان سازمان بسیج اساتید و وزارت علوم در راستای "حل مشکلات کشور و جامعه"، با بهره گیری از تخصص و تجارب شبکه عظیم اساتید متعهّد سازمان بسیج اساتید کشور، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در این جلسه ریاست سازمان بسیج اساتید ضمن تأکید بر سوابق علمی موفق و روشن دکترغلامی، نسبت به سپهر تعامل میان این دو نهاد سازمان دهندهی علمی در کشور اظهار امیدواری کرده و گفت: سازمان بسیج اساتید کل کشور آمادگی کامل خود را برای همکاری همه جانبه و تعامل موثر و پایدار با قوه مجریه و بخشهای علمی، سیاست گذار و اجرایی آن همچون وزارت خانه ها، استانداریها و فرمانداریها اعلام میکند.
زارعی در تبیین نگاه جدید در سازمان بسیج اساتید افزود: بسیج اساتید مطالبات صنفی از وزارت علوم ندارد بلکه مطالبه گری اساتید در این شبکه عظیم سراسری و پرتوان، برمبنای مطالبات حاکمیت و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و مردم شکل گرفته و پیگیری میشود.
رئیس سازمان بسیج اساتید با تأکید بر توان و ظرفیتهای علمی، تحقیقاتی و سرمایه انسانی اساتید و نخبگان ایرانی در دست یابی به موفقیتهای چشمگیر در حوزههای متنوع علم، فرهنگ و فناوری، اظهار داشت: امروز مسئله ما در کشور اینست که چطور در صنایع موشکی موفقیتهای فراوان و چشمگیر داریم و به عنوان مثال با کمترین خطای ممکن موشکهای تولید داخل و بومی میتواند مواضع دشمنان اسلام و تروریستها را نابود کند، اما در اداره امور کشور علی الخصوص بخش هایی که به صورت مستقیم با زندگی و امور روزمره مردم سروکار دارد، کارنامه موفقی نداریم؛ لذا مسئله شناسی بسیج اساتید در دوران جدید، تأکید بر «معضله تدبیر امور» است.
وی همچنین با عنایت بر نگاه و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب نسبت به ظرفیتهای بومی و سرمایه انسانی گسترده در کشور، تصریح کرد: مفروض مقام معظم رهبری در نگاه کلان و راهبردی اینست که اقلیم ایران با این گسترهی وسیع، تنوع کم نظیر و سرمایههای انسانی زبده و خلاق، بستری مناسب و فرصتی مهیا برای نیل به جامعه و تمدّن اسلامی است. در این فرآیند، «روش شناسی» را علم و آموزههای علمی عهده دار است؛ بستر و زیرساخت تحقق در این فرآیند نیز، جایی جز دانشگاه و محیطهای آموزشی نیست. بر این اساس، همه ظرفیتهای وزارت علوم، ساختار آن، اساتید، متون آموزشی، فضای عمومی در دانشگاه، نسبت ثبات و تولید علم، وجود شجاعت و حریّت در حرکت علمی، نظریه پردازی و آزاداندیشی، دیپلماسی علمی، نسبت علم و قدرت و نیز تجمیع کننده همه این عناصر یعنی علوم انسانی و الگوی پیشرفت، بایستی با این مفروض بنیادین رهبر حکیم انقلاب تنظیم شده و هدایت شوند.
زارعی جایگاه بسیج اساتید در موضوع تحوّل آفرینی و تعالی جویی -که مسیر تحقق جامعه و تمدّن اسلامی است- را ممتاز و پیشتاز برشمرده و تأکید کرد: رویکرد جدید سازمان بسیج اساتید، تحول آفرینی در ساختار و عملکرد است. این نگاه تحولی با محور قرار دادن مسائل اساسی مردم و جامعه، بسیج اساتید را به عنوان یار صدیق و نقطه اتکاء دولت و کشور در حل و رفع مشکلات و مسائل به شمار میآورد. این یک تلقی انحرافی است که نقش آفرینی بسیج اساتید برای ورود به حل مسائل کشور بر پایه نگاه علمی و فناوری در رقابت با وزارت علوم و ارکان آن تعریف شود؛ بلکه بالعکس، بسیج اساتید قرار است در ماموریتهای علمی و توسعهای وزارت خانه و کشور، به یاری آن بشتابد.
رئیس سازمان بسیج اساتید با تأکید بر ظرفیت عظیم بسیج اساتید در سراسر کشور، آرایش جدید در نگاه و روش عملکرد این سازمان را در مسیر تعامل و هم افزایی با وزارت علوم و ارکان اجرایی کشور چنین تشریح کرد: با عنایت به اینکه تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در سازمان بسیج اساتید عضو شده و بیش از ۷۰۰ کانون بسیج اساتید در دانشگاههای سراسر کشور مشغول به فعالیت میباشند، این ظرفیت عظیم زین پس در دو سطح سازماندهی شده و خدمت رسانی خواهد نمود؛ نخست، شکل گیری «اندیشکدههای راهبردی اقلیم محور»، که در کنار کانونهای بسیج اساتید در سراسر کشور فعالیت میکنند و مأموریت آنها براساس مزیتهای اقلیمی بر مدار توسعه و تعالی هر منطقه و استان در کشور تعریف میشود؛ و دوم، «اندیشکدههای راهبردی موضوع محور» که در سطح دانشگاههای تهران بزرگ فعال شده و محوریت مأموریت خود را بر موضوعات کلان ملّی قرار میدهد. طبعاً به فراخور موضوع و اهمیت مسائل، دستاورد اندیشکدههای موضوع محور ملّی در استانها و اقلیمهای مختلف نیز مورد استفاده و توجه قرار خواهد گرفت.
غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار به ایراد نکاتی مهم در نسبت با تعامل و هم افزایی وزارت علوم و سازمان بسیج اساتید پرداخته و نگاه موجود در این سازمان را با دیدگاه خود و ساختار جدید وزارت علوم، همسو و مثبت ارزیابی کردند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.