رئیس سازمان بسیج اساتید در جلسه با وزیر علوم با اشاره به جایگاه بسیج اساتید در موضوع تحوّل آفرینی و تعالی جویی، تأکید کرد: رویکرد جدید سازمان بسیج اساتید، تحول آفرینی در ساختار و عملکرد است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسهی تبادل نظر میان وزیرعلوم و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و جمعی از معاونان سازمان، در وزارت علوم برگزار شد.
در این جلسه که به عنوان اولین دیدار رسمی دکتر زارعی و وزیر علوم دولت دوازدهم برگزار شد، نسبت به همکاری وثیق و تعامل موثر میان سازمان بسیج اساتید و وزارت علوم در راستای "حل مشکلات کشور و جامعه"، با بهره گیری از تخصص و تجارب شبکه عظیم اساتید متعهّد سازمان بسیج اساتید کشور، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در این جلسه ریاست سازمان بسیج اساتید ضمن تأکید بر سوابق علمی موفق و روشن دکترغلامی، نسبت به سپهر تعامل میان این دو نهاد سازمان دهندهی علمی در کشور اظهار امیدواری کرده و گفت: سازمان بسیج اساتید کل کشور آمادگی کامل خود را برای همکاری همه جانبه و تعامل موثر و پایدار با قوه مجریه و بخشهای علمی، سیاست گذار و اجرایی آن همچون وزارت خانه ها، استانداریها و فرمانداریها اعلام میکند.
زارعی در تبیین نگاه جدید در سازمان بسیج اساتید افزود: بسیج اساتید مطالبات صنفی از وزارت علوم ندارد بلکه مطالبه گری اساتید در این شبکه عظیم سراسری و پرتوان، برمبنای مطالبات حاکمیت و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و مردم شکل گرفته و پیگیری میشود.
رئیس سازمان بسیج اساتید با تأکید بر توان و ظرفیتهای علمی، تحقیقاتی و سرمایه انسانی اساتید و نخبگان ایرانی در دست یابی به موفقیتهای چشمگیر در حوزههای متنوع علم، فرهنگ و فناوری، اظهار داشت: امروز مسئله ما در کشور اینست که چطور در صنایع موشکی موفقیتهای فراوان و چشمگیر داریم و به عنوان مثال با کمترین خطای ممکن موشکهای تولید داخل و بومی میتواند مواضع دشمنان اسلام و تروریستها را نابود کند، اما در اداره امور کشور علی الخصوص بخش هایی که به صورت مستقیم با زندگی و امور روزمره مردم سروکار دارد، کارنامه موفقی نداریم؛ لذا مسئله شناسی بسیج اساتید در دوران جدید، تأکید بر «معضله تدبیر امور» است.
وی همچنین با عنایت بر نگاه و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب نسبت به ظرفیتهای بومی و سرمایه انسانی گسترده در کشور، تصریح کرد: مفروض مقام معظم رهبری در نگاه کلان و راهبردی اینست که اقلیم ایران با این گسترهی وسیع، تنوع کم نظیر و سرمایههای انسانی زبده و خلاق، بستری مناسب و فرصتی مهیا برای نیل به جامعه و تمدّن اسلامی است. در این فرآیند، «روش شناسی» را علم و آموزههای علمی عهده دار است؛ بستر و زیرساخت تحقق در این فرآیند نیز، جایی جز دانشگاه و محیطهای آموزشی نیست. بر این اساس، همه ظرفیتهای وزارت علوم، ساختار آن، اساتید، متون آموزشی، فضای عمومی در دانشگاه، نسبت ثبات و تولید علم، وجود شجاعت و حریّت در حرکت علمی، نظریه پردازی و آزاداندیشی، دیپلماسی علمی، نسبت علم و قدرت و نیز تجمیع کننده همه این عناصر یعنی علوم انسانی و الگوی پیشرفت، بایستی با این مفروض بنیادین رهبر حکیم انقلاب تنظیم شده و هدایت شوند.
زارعی جایگاه بسیج اساتید در موضوع تحوّل آفرینی و تعالی جویی -که مسیر تحقق جامعه و تمدّن اسلامی است- را ممتاز و پیشتاز برشمرده و تأکید کرد: رویکرد جدید سازمان بسیج اساتید، تحول آفرینی در ساختار و عملکرد است. این نگاه تحولی با محور قرار دادن مسائل اساسی مردم و جامعه، بسیج اساتید را به عنوان یار صدیق و نقطه اتکاء دولت و کشور در حل و رفع مشکلات و مسائل به شمار میآورد. این یک تلقی انحرافی است که نقش آفرینی بسیج اساتید برای ورود به حل مسائل کشور بر پایه نگاه علمی و فناوری در رقابت با وزارت علوم و ارکان آن تعریف شود؛ بلکه بالعکس، بسیج اساتید قرار است در ماموریتهای علمی و توسعهای وزارت خانه و کشور، به یاری آن بشتابد.
رئیس سازمان بسیج اساتید با تأکید بر ظرفیت عظیم بسیج اساتید در سراسر کشور، آرایش جدید در نگاه و روش عملکرد این سازمان را در مسیر تعامل و هم افزایی با وزارت علوم و ارکان اجرایی کشور چنین تشریح کرد: با عنایت به اینکه تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در سازمان بسیج اساتید عضو شده و بیش از ۷۰۰ کانون بسیج اساتید در دانشگاههای سراسر کشور مشغول به فعالیت میباشند، این ظرفیت عظیم زین پس در دو سطح سازماندهی شده و خدمت رسانی خواهد نمود؛ نخست، شکل گیری «اندیشکدههای راهبردی اقلیم محور»، که در کنار کانونهای بسیج اساتید در سراسر کشور فعالیت میکنند و مأموریت آنها براساس مزیتهای اقلیمی بر مدار توسعه و تعالی هر منطقه و استان در کشور تعریف میشود؛ و دوم، «اندیشکدههای راهبردی موضوع محور» که در سطح دانشگاههای تهران بزرگ فعال شده و محوریت مأموریت خود را بر موضوعات کلان ملّی قرار میدهد. طبعاً به فراخور موضوع و اهمیت مسائل، دستاورد اندیشکدههای موضوع محور ملّی در استانها و اقلیمهای مختلف نیز مورد استفاده و توجه قرار خواهد گرفت.
غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار به ایراد نکاتی مهم در نسبت با تعامل و هم افزایی وزارت علوم و سازمان بسیج اساتید پرداخته و نگاه موجود در این سازمان را با دیدگاه خود و ساختار جدید وزارت علوم، همسو و مثبت ارزیابی کردند.