رییس سابق اتحادیه لاستیک گفت: متاسفانه خودروسازان واردات لاستیک را به صورت گسترده از کشورهایی نظیر چین انجام میدهند و حتی به بازار آزاد هم عرضه میکنند.
عباس سماواتی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ درباره استفاده نکردن خودروسازان از لاستیکهای داخلی با متعدد دانستن عوامل گفت: دلیل اول آن عقب ماندن تولیدکنندگان از فناوریهای روز است؛ مثلا سایز داخلی لاستیکی برای یک خودروی خاص وجود ندارد و خودروسازان مجبور میشوند از کشورهای چین، کره و ژاپن مجبور میشوند وارد کنند.
رئیس سابق اتحادیه لاستیک و روغن افزود: کیفیت لاستیک خیلی از کارخانههای ایران مناسب ولی قالبها قدیمی است؛ اتومبیلهای متنوعی به بازار ایران وارد میشود و لاستیک سازان نمیتوانند محصولات خود را به روز کنند، دانش فنی برای به روز کردن این دستگاهها وجود ندارد.
سماواتی با بیان اینکه تنها راه تولید نمونههای مختلف لاستیک وارد کردن دستگاههای به روز جهانی است، گفت: وارد کردن دستگاههای جدید هزینههای بالایی دارد و تولیدکنندگان تا آنجایی که توان دارند در این عرصه ورود کرده و به تولید ادامه میدهند.
این فعال اقتصادی در ادامه به واردات لاستیک توسط خودروسازان پرداخت و تشریح کرد: متاسفانه این کار به صورت گسترده از کشورهایی نظیر چین در حال انجام است و حتی این لاستیکها به بازار آزاد هم عرضه میشود.
سماواتی با اشاره به این نکته که دولت باید به این عرصه وارد شده و با بررسیهای متعدد یک نظمی به بازار لاستیک بدهد، گفت: دولت نباید در واردات دستها را باز بگذارد، چون به این صورت قاچاق روز به روز بیشتر میشود و باید رقابت منصفانهای بین تولیدکننده، وارد کننده و تجار برقرار باشد. واردات لاستیک توسط خودروساز تداخل در نظم بازار و مجموعه اقتصادی است؛ دولت باید جلوی این امر را بگیرد. به صورت شفاف قاچاق به ویژه لاستیک قاچاق در کشور وارد میشود.
رئیس سابق اتحادیه لاستیک به بیان نمونههایی از این تخلفات پرداخته و تصریح کرد: مجموعهای به صورت علنی تبلیغ میکند هر فرد هر کالایی را میخواهد بدون عوراض گمرکی و مالیات بدون سود وارد میکند و در هر بازاری عرضه میکنند. ساعت یک یا دو نیمه شب به سه راه امین حضور بروید و ببیینید این اجناس خارجی و به چه صورت در پیاده روی مغازهها بوده و این اجناس از کجا آمده است؟
سماواتی در پایان گفت: نزدیک به بیست سازمان بر اصناف نظارت دارند و این نظارت بدتر باعث عملکرد ضعیف میشود و باید نظارتها بر همه سازمانها و زیرمجموعه واحدی باشد تا سرانجام آن حمایت از تولید داخلی و نظم دهی به بازار باشد.
یکی از دلایل عقب موندگی ایران در زمینه دانش فنی ، ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت..... مثلا بعضی پروژه ها ممکنه دو سال طول بکشه مسلما توی این دو سال دانشجو و استاد باید با آرامش فکری و مالی رو پروژه کار کنند... در صورتیکه استاد دانشگاه همش مشغول مقاله دادن واسه جامعه ی غربه تا حقوقش ببره بالا و دانشجو هم بخاطر هزینه تحصیل و کلی مشکلات زندگی مجبوره در کنار تحصیل بره سر کار پاره وقت و کلی استرس ...... اون وقت توقع دارین دانشجو و استاد بیان کل وقت شون رو صرف صنعت کنند
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.