معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، از صرفهجویی ارزی، انرژی و زمان با حذف فیزیکی بارنامه و صدور الکترونیکی آن خبر داد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ شهرام آدمنژاد گفت: برای حمل کالا با ناوگان حمل و نقل عمومی در جادهها، باید اوراق بهاداری به نام بارنامه از سوی شرکتها و موسسات مجاز حمل بار صادر شود که این اوراق در سالهای اخیر کاهش یافته و به ۲ اوراق رسیده است.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به برنامه ریزی و ایجاد زیرساختهای لازم برای حذف فیزیکی بارنامه ادامه داد: زیرساختهای لازم فراهم شده و با توسعه کنترلهای سیستمی و ابزارهای استعلام پلیس، ساختار جدید کنترلی تا اواخر امسال ایجاد و مانور پیش طرح آن، اجرا خواهد شد.
و در ادامه گفت: با هماهنگی استانها و شرکتها و موسسات حمل بار از ابتدای خرداد سال ۹۷ فیزیک بارنامه به طور کامل حذف خواهد شد و کد رهگیری منحصر به فرد بارنامه که با پلاک خودرو مطابقت دارد، ملاک عمل خواهد بود.
وی، با اشاره به اثرات مثبت اقتصادی صدور بارنامه الکترونیکی تصریح کرد: نیازی به خرید برگه اوراق بهادار از خارج از کشور نخواهد بود که صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد و همچنین دیگر برای چاپ و توزیع روزانه ۱۰۰ هزار بارنامه در کشور بودجهای صرف نخواهد شد.
آدم نژاد صرفه جویی در انرژی و زمان را از دیگر مزیتهای این طرح برشمرد و افزود: با این اقدام، دیگر نیازی به طی کردن کیلومترها مسافت از سوی رانندگان برای مراجعه به شرکتها جهت دریافت فیزیک بارنامه نیست که موجب صرفه جویی چشمگیری در مصرف سوخت و زمان میشود.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره نحوه کنترل کد رهگیری گفت: کنترل سیتمی با کمک دوربینهای پلاکخوان و نیز با تفاهم پلیس از طریق پیامک و برنامههای کاربردی موبایل از جمله روشهای نظارتی خواهد بود.
وی افزود: بارنامه الکترونیکی همچنین موجب شفافیت بیشتر در روابط اقتصادی بین راننده و شرکتهای حمل بار نیز خواهد شد.
آدم نژاد با اشاره به کاهش فرار بارنامه در حمل و نقل جادهای گفت: منافع صاحب کالا و راننده و شرکت ایجاب میکند؛ برای جلوگیری از مشکلات حقوقی و اقتصادی بارنامه را دریافت کنند و موضوع فرار بارنامه بیشتر مبتلا به حومه شهرها است.