معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: هزینه استفاده جاده در کشور ما بر خلاف سایر کشورها به حدی ارزان است که مردم ترجیح میدهند با خودرو سفر کنند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر مهرداد تقی زاده در نخستین کنگره روانشناسی ترافیک با بیان اینکه بیشتر حوادت ترافیکی در ایران به نیروی انسانی برمی گردد گفت: بیشتر حوادث به این دلیل رخ میدهند که رانندگان ضوابط و قوانین را رعایت نمیکنند.
وی افزود: نیروی انسانی، جاده، ناوگان حمل و نقل و رسیدگی به مصدومان و مجروحین حوادث ترافیکی که وظیفهی اورژانس است پایههای اصلی ایمنی در دنیا تعریف میشوند که در ایران نقش نیروی انسانی از بقیه علل در بروز حوادث ترافیکی پر رنگتر است.
تقی زاده با اشاره به تدوین نقشهی راه ایمنی کشور گفت: در وزارت راه نقشهی راه ایمنی کشور را تدوین کرده ایم و پیشبینی میشود که با اجرایی شدن این نقشهی راه تا ۱۰ سال آینده شمار زیادی از مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی و جادهای در کشور کاهش پیدا کند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ما برنامه عملیاتی تدوین کردیم که در آن بیش از ۷۰۰ فعالیت شناسایی شدند که طبق برنامه انجام میشود.
تقی زاده از راه اندازی SOS اورژانس کشور خبر داد و افزود: به دلیل کمبود اعتبارات این طرح با مشکل مواجه شده بود که در برخی استانها راه اندازی آن آغاز شده و به تدریج در تمامی استانی این خدمات راه اندازی میشود.
وی گفت: نقاط حادثه خیز جادهها را شناسایی کردیم و در تلاشیمکه با قرار دادن علائم کافی در اینمحلها رانندگان را از نزدیکشدن به نقاط حادثه خیز با خبر کنیم.
همچنین تصریح کرد: درصددیم تا در جادهها از حفاظ هایی استفاده کنیم که خودروها پس از برخورد بدون آسیب دیدن به جادهها برگردند.
این معاون حمل و نقل وزارت راه اعلام کرد: هزینهی استفاده جاده در کشور ما بر خلاف سایر کشورها به حدی ارزان است که مردم ترجیح میدهند با خودرو سفر کنند به منظور افزایش ایمنی طرحی را تدوین کردیم که بخشی از آن به ضرورت افزایش قیمت سوخت بر میگردد. البته ما تنها در صورتی با این افزایش قیمت موافقیم که درصد افزایش یافتن به حمل و نقل عمومی و اجرای نقشهی راه ایمنی کشور تعلق گیرد.
تقی زاده اظهار کرد: تاکنون در زمینه روانشناسی ترافیک هیچ کار عملی انجام نشده است و خلا این موضوع به چشم میخورد.
وی افزود: خروجیهای این کنگره به هیچ وجه برای ما قابل استفاده نخواهد بود مگر اینکه صرفا به کار دانشگاهی و آکادمیک اکتفا نکنیم و موانع اجرایی نشدن آن در جامعه را در نظر گرفته و در همین محل برای آن راهکارهایی دیده شود.
تقی زاده ادامه داد: بسیاری از ما گمان میکنیم با تدوین قانون جدید و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی کارمان تمام شده است، ولی در حقیقت چنین نیست. زیرا بعضا میبینیم افرادی با دادن یک رشوه تمام این قوانین را زیر پا میگذراند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: متاسفانه با متخلفین برخورد آنچنانی نمیشود و نهایتا فرد متخلف جریمهای میشود و پس از مدتی دوباره کار خود را آغاز میکند.
همچنین تصریح کرد: تا مدتی پیش چنین بود که فرد با مراکز معاینه فنی تماس میگرفت و بدون آنکه حتی خودروی خود را به محل ببرد، معاینه فنی خودرو را برایش میفرستادند و در ازایش مبلغی دریافت میکردند.
تقی زاده گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا جریمه گرفتن رشوه، ۱۵ سال زندان است و فرد متخلف از مشاغل دولتی محروم میشود. در کشورهایی میبینیم که میزان تخلفات کم است، به این دلیل نیست که الزاما همهی آنها افراد خوبی هستند، جریمههای سنگین آنها کاملا بازدارنده است و فرد حاضر نمیشود به خاطر یک تخلف زندگی خود را از دست بدهد.
تقی زاده در پایان افزود: اگر این طرح به صورت کامل ارائه شود من اعلام میکنم که از آن حمایت میکنم.