طباطبایی مزدآبادی مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امروز شهرداری تهران از نظر درآمدی در وضعیت بسیار بدی است، گفت: این در حالی است که طبق قانون ۱۰ درصد از درآمد کلان آگهیهای رسانه ملی متعلق به شهرداری است!
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدرس دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به اینکه یکی از چالشهای کنونی شهرداری تهران و سایر کلان شهرها اتکای بیش از حد به منابع درآمدی ناپایدار است، گفت: ردیفهای درآمدی در کلانشهر تهران عمدتاً ناپایدار است به گونهای که در بودجه ۱۳۹۶ جاییکه عوارض نوسازی که میتواند یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداری باشد تنها ۷ درصد از درآمد را به خود اختصاص داده است، اما بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از ردیف عوارض حاصل از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم به دست آمده است! وی با تاکید براینکه چنین منبع درآمدی ناپایدار و زیانبار بوده و در هیچ یک از شهرهای پیشرو جهان موارد مشابه آنها بچشم نمیخورد، افزود: این روند و اتکا به این درآمدها شهر تهران را با اختلالات و مسائل بسیاری مواجه میکند و تاکنون نیز مضرات بسیاری به بار آورده است.
کارشناس مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه تهران سایر کلانشهرهای ایران نیازمند جایگزینی این ردیفهای درآمدی ناپایدار با روشهای درآمدی پایدار هستند، خاطرنشان نمود: به نظر میرسد برای ارتقای درآمدهای پایدار شهرداری تهران باید دو رویکرد کوتاه مدت و بلندمدت را توامان دنبال کرد. طباطبایی در این خصوص توضیح داد: در رویکرد کوتاه مدت وصول مطالبات معوقه شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی شاید معقولترین راه باشد. وی ادامه داد: همچنین عوارض معوقه نوسازی بر مبنای دفترچه جدید ارزش معاملاتی املاک مبلغ قابل توجهی است که متاسفانه عزمی جدی برای اجرای آن وجود ندارد در حالیکه مبلغ آن قابل توجه بوده و میتواند راهگشا باشد. مدرس دانشگاه تهران برخی از پارامترهای کسب درآمد در شهرداریها را نیز مغفول خواند و افزود: از جمله مصوبات مغفول در این زمینه درآمد مربوط به عوارض بر آگهیهای تجارتی و تبلیغاتی مصوب شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۶۵ است که کلیه رسانهها در خصوص آگهیهای تجارتی اعم از رادیو، تلویزیون، جراید و تبلیغات محیطی شهر باید ۱۰ درصد از بهای آگهی را به شهرداری پرداخت کنند. طباطبایی مزدآبادی تاکید کرد: امروزه با توجه به درآمد کلان صدا و سیما از محل تبلیغات، این منبع میتواند مبلغی قابل توجه برای شهرداری تهران باشد. وی همچنین در پایان گفت: این مصوبه بر بلیط ورودی مسابقات ورزشی نیز قابل اطلاق بوده و کلیه مسابقات ورزشی بایستی ۲۰ درصد از بهای بلیط فروشی را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند که این امر مغفول مانده است.