معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: منطقه آمایشی ۱۰ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد زیرساختهای آموزش علوم پزشکی کشور را در خود جا داده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در جمع مسئولین دانشگاهها و سازمانهای کلان منطقه ۱۰ آمایشی کشور رسالت مدار شدن دانشگاهها را هدف اصلی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: جای خوشبختی است که پس از ۳ سال از اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سفر به کلان مناطق آمایشی میبینیم حتی دانشکدهها و دانشگاههای کوچک هم چند حیطه سرآمدی و نقشه حرکت خود در حوزه آموزش علوم پزشکی را تعیین کردهاند و میدانند میخواهند در چه مسیری حرکت کنند.
لاریجانی در نشست کلان منطقه آمایشی ۱۰ که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور مسئولین دانشگاههای این کلان منطقه عنوان کرد: این نشستها با هدف رسیدن به یک زبان مشترک و استفاده از تجربیات یکدیگر در اجرای بهتر بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزار میشود.
وی با بیان اینکه منطقه آمایشی ۱۰ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد موسسات، دانشجویان، اعضای هیات علمی و زیرساختهای آموزش علوم پزشکی کشور را در خود جا داده است، گفت: این منطقه با حدود ۱۳ میلیون جمعیت، ۳۷ هزار دانشجوی علوم پزشکی دارد، سالانه ۷ تا ۸ هزار دانشجو در دانشگاههای منطقه پذیرفته میشود و حدود ۵ هزار عضو هیات علمی، یعنی یک چهارم کل اعضای هیات علمی علوم پزشکی کشور در دانشگاههای کلان منطقه آمایشی ۱۰ مشغول به خدمت هستند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت به اهمیت ایجاد تحول در نظام آموزش عالی سلامت در دانشگاههای این کلان منطقه اشاره و اظهار کرد: بدون شک با این حجم از خدمات اجرای بستههای تحول و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی منطقه ۱۰ میتواند تاثیر چشمگیری در آموزش علوم پزشکی کشور داشته باشد.
لاریجانی گفت: بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یک نقشه راه برای دانشگاههای علوم پزشکی هستند و هر دانشگاه با توجه به ظرفیتهای خود باید برنامه پیاده سازی این نقشه راه را طراحی کند.
وی با تاکید بر لزوم فعالتر شدن دبیرخانههای کلان مناطق آمایشی برای ایجاد هم افزایی و استفاده از ظرفیتهای دانشگاهها، گفت: هدف ما در بستههای تحول و نوآوری در آموزش این است که دانشگاهها بدانند میخواهند به کجا بروند. یعنی هر دانشگاه باید بداند چه نقشی در نظام سلامت کشور میتواند ایفا کند و بر این اساس مسیر خود را مشخص کند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ایجاد الگویی برای همکاری بهتر دانشگاههای کلان منطقه آمایشی ۱۰ اظهار کرد: چندین دانشگاه بزرگ کشور در این منطقه قرار دارند و این دانشگاهها هریک در برخی حیطهها ظرفیتهای خوبی را دارند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بسیار کلی چشم انداز را ترسیم کرده و حداقلها در اهداف بستهها آورده شده است. دانشگاهها باید از ظرفیتهای خود استفاده کنند تا با برنامهای مشخص آنچه میخواهند در راستای بستهها اجرا کنند را به این حداقلها اضافه کنند.
**وی مشارکت دادن بدنه دانشگاه و اعضای هیات علمی را کلید اصلی موفقیت دانشگاهها در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر و بیان کرد: ما باید در اداره حوزه آموزش از اساتید دانشگاهها کمک فکری بگیریم و این احساس را در دانشگاهها ایجاد کنیم که تمام اعضای هیات علمی در برنامهریزیهای آموزش دخیل هستند و مشارکت میکنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه ساختارها و کارگروههای مرتبط با بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی شکل گرفته و اکنون زمان این است که دانشگاهها دستاوردهای ملموسی از برنامههایی که اجرا میکنند، داشته باشند.
لاریجانی به شرایط و ظرفیتهای متفاوت دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: در سری جدید بازبینی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اقداماتی که لازم است تا بستهها اجرایی شود، در ۳ سطح ملی، منطقهای و دانشگاهی و درون دانشگاهی تعریف شده است و لازم است تا دانشگاهها با در نظر گرفتن شرایط ویژه خود اقدامات ۲ سطح آخر را خودشان تدوین و به وزارت بهداشت پیشنهاد کنند.
وی به اهمیت اسناد بالادستی کشور اشاره کرد و گفت: برای تدوین هریک از این اسناد ساعتها کار کارشناسی صورت گرفته و هرکدام از این اسناد نقشه راهی برای نهادهای اجرایی کشور است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در تدوین و همچنین بازنگری بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد مرتبط با نظام آموزش عالی سلامت بررسی شده، اضافه کرد: دانشگاهها نیز باید اولویتهای کاری خود را برای دستیابی به مرجعیت علمی بر اساس اسناد بالادستی کشور تعیین کنند.
لاریجانی به ماموریت گرا شدن دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مسیر اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: بر اساس حیطههای مورد نیاز کشور ۵۰ ماموریت ویژه احصا و به مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور سپرده شد. این ماموریتها باعث شده تا دانشگاهها نقش ملی پیدا کنند و با نگاهی ملی کارها را پیگیری کنند.
وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماموریت اعتباربخشی موسسهای و دانشگاه علوم پزشکی ایران ماموریت اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی کشور را برعهده داشتند. با استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه این دو اعتباربخشی که از سالها پیش جزو برنامههای حوزه آموزش وزارت بهداشت بود و اجرایی نشده بود، به مرحله اجرا رسید و همین اقدامات منشاء تحولات بزرگی در استاندارد کردن نظام آموزش دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی است.
لاریجانی با بیان دیگر دستاوردهای اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: جای خوشحالی است که امروز حتی دانشکدهها و دانشگاههای کوچک هم حیطههای سرآمدی خود را تعیین کرده اند و میدانند میخواهند در چه زمینههایی توسعه پیدا کنند.