آخرین اخبار:
کد خبر:۶۵۷۷۱۵
معاون وزیر راه و شهرسازی:

بازار و محلات اطراف آن یکی از امن‌ترین مناطق تهران است/ شناسایی پهنه‌های پرخطر و فرو نشست

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تهیه پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور کار شورایعالی شهرسازی است گفت: پهنه‌های پرخطر شهر تهران شناسایی شده است یکی از امن‌ترین مناطق تهران بازار و محلات اطراف آن است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد در وضعیتی به سر می‌بریم که نیازمند تجدید نظر جدی در نظام برنامه‌ریزی شهری هستیم و همان‌طور که می‌دانید از ابتدای دولت یازدهم کیفیت زندگی در شهر‌ها مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و مجموعه برنامه‌هایی برای آن در نظر گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان و ایجاد محیطی امن، ایمن و با کیفیت در بررسی‌های اجمالی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد خاطرنشان کرد: در طول ۴ سال دولت یازدهم بحث بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت که تلاشی بود برای کیفیت بخشیدن به زندگی در شهر‌های کنونی که خوشبختانه طرحی موفق و در حال اجرا در سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر صاحب برنامه ملی بازآفرینی شهری هستیم و الزامات و شرایط نیز برای عملیاتی شدن آن فراهم است.

این مقام مسئول در حوزه شهر و شهرسازی ضمن انتقاد از این مطلب که همواره در شرایط بحرانی به فکر مواجه با مسائل هستیم یادآور شد: در چند ماه گذشته شاهد وقایع تلخی همچون زلزله بودیم و همه آن‌ها نشان داد که در مواجه با مسائل و موضوعات شهری نیازمند تجدید نظر هستیم.

ایزدی با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی‌های جدی در حوزه شهر، توسعه شهری و شهرسازی در حال انجام است گفت: در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌بریم که چاره‌ای جز تجدید نظر در محتوا، ساختار و برنامه‌های شهری نداریم و به نظر می‌رسد مدت‌های زیادی است که تلقی خود را از مفهوم شهر فراموش کرده و به بیراهه می‌رویم و همین تلقی اشتباه سبب شده تا در نظام برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و همچنین در عمل با مشکلات جدی مواجه شویم.

وی با طرح پرسشی تحت این عنوان که تلقی ما از شهر چیست گفت: اگر تلقی ما از شهر مجموعه‌ای از راه‌ها و خیابان‌ها باشد فارغ از انسان محوری شهر‌های ما همین شهر‌های کنونی خواهد بود. اما ما معتقدیم شهر سازمانی اجتماعی است که در این سازمان اجتماعی باید کیفیت مقدم بر کمیت باشد.

وی ادامه داد: در شهر‌ها اساسا مفهوم واحد همسایگی و محله‌محوری که اساس آن ضوابط انسانی بوده فراموش شده است. همچنین در نظام ساخت و ساز بی‌توجهی به حقوق دیگران نتیجه‌اش شهر‌هایی شده که از کیفیت لازم برخوردار نیستند به همین دلیل نیازمند تجدیدنظر و بازخوانی طرح‌های توسعه شهری هستیم.

وی اضافه کرد: مسئله تاب‌آوری شهر‌ها مسئله مهمی است که در دهه‌های اخیردرتوسعه‌های شهری نادیده گرفته شده است. به همین دلیل نیازمندیم تا روند پشت‌سر را تغییر داده و تغییر و تحولات اساسی در نظام برنامه‌ریزی و توسعه شهر‌ها ایجاد کنیم.

ایزدی با اشاره به این مطلب که وجود ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ۲ هزارو ۷۰۰ محله ناکارآمد تنها نقاط بحرانی شهر‌های ما هستند گفت: در سایر بافت‌ها، شهر‌ها و محلات مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی بحث توجه به رودخانه‌های شهری را که در جلسه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار گرفت را بحثی مهم برای توسعه‌های شهری عنوان کرد و افزود: اکثر شهر‌های ما در میانه خود صاحب رودخانه‌هایی هستند که در شکل‌گیری آن‌ها نقش داشتند، اما متاسفانه امروزه تبدیل به کانال فاضلاب شده یا بر روی آن‌ها فاضلاب، پاساژ و ... ایجاد شده است.

وی ادامه داد:همچنین در هر بارشی روبرو می‌شویم با ایجاد سیل‌های فراوان و براساس مطالعات صورت‌گرفته مشخص شده که بیش از ۸۵ درصد صدمات ناشی از سیل به خاطر ماهیت سیل نیست بلکه به دلیل موانع ایجاد شده در شهرهاست لذا تجدیدنظر در این باره ضرورت دارد.

وی نداشتن ورودی شهر‌ها را از دیگر چالش‌های امروزی عنوان کرد و گفت: توجه به گذشته شهر‌ها و تاریخی که بر آن‌ها گذشته ضرورت دارد که متاسفانه مدت‌ها در نظام برنامه‌ریزی شهری از آن غفلت کردیم.

ایزدی یادآور شد: در ۳ ماه گذشته با همکاری جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز هم‌اندیشی و تجدیدنظر در نظام برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته است که آن‌ها را در ۲ سطح شهر و سرزمین و محله مورد تجدیدنظر و بازنگری قرار می‌دهیم.

وی افزود: متاسفانه به رغم تهیه طرح‌های متعدد بالادستی مشاهده می‌کنیم که آن طرح‌ها به شدت دچار عدم هم‌پیوندی با طرح‌های پایین دست هستند.

ایزدی با اشاره به این مطلب که تلاشی برای گفت و گو با مردم محلات صورت نگرفته گفت: در دهه ۸۰ تجربه ارزشمندی را در نظام برنامه‌ریزی از محلات شهر‌های زاهدان، سنندج و برخی شهر‌ها آغاز کردیم و به نظام کارآمدی دست یافتیم که مبنای آن برنامه‌ریزی مشارکتی و هم‌پیوندی با خواست‌های مردم و از سویی دیگر طرح‌های بالادستی در حوزه شهری و شهرسازی بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان کرد: تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که هرکدام از شهر‌ها نیازمند نظام برنامه‌ریزی خواست خود هستند که البته این نظام باید در هم‌پیوندی با طرح‌های بالادستی خود باشد.

وی همچنین گفت: در طول دولت یازدهم تلاش کردیم پهنه‌های پرخطر را شناسایی کنیم و شهرداری را مجاب کردیم تا ساخت و ساز را در مناطق پرخطر انجام ندهد. در حال حاضر پهنه‌های پرخطر شهر تهران شناسایی شده و شناسایی پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور کار است.

ایزدی یادآور شد: یکی از امن‌ترین مناطق تهران بازار و محلات اطراف آن است. در حالی هر تهران در دهه‌های گذشته در مناطق پرخطر گسترش یافت.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار