اصغر دشتی، قائم مقام جشنواره تئاتر فجر گفت: در انتخاب افراد سیاسی به دو نام ابطحی و آهنگران رسیدیم که بیش از افراد حرفه ای تئاتر، به تماشای اجراهای نمایش می نشینند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری اصغر دشتی، قائم مقام جشنواره تئاتر فجر صبح امروز در سالن کنفرانس تئاتر شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.
در ابتدای نشست حمیدرضا ابک مدیر ارتباطات در خصوص برگزاری این نشست خبری اظهار داشت: جشنواره امسال با تغییر سیاستهایی به لحاظ محتوایی برگزار میشود و این نشست هم به معنای برگزار نشدن نشست خبری فرهاد مهندسپور نیست، بلکه درباره تجربه مدل پژوهشی جدید این جشنواره صحبت خواهد شد.
پریسا مقتدی مدیر بخش استانهای جشنواره در ادامه این نشست گفت: امسال در بخش مرور تهران تغییراتی نسبت به سالهای پیش صورت گرفته و از میزان ۱۷۰ نفر، ۷۰ نفر کارشناس انتخاب شدند و آثار را بررسی کردند. در بخش مرور شهرستانها هم اولویت با دیدن آثار به طور زنده بود نه فیلم، اما به خاطر برخی مشکلات کماکان فیلمها بیشتر دیده شدند.
اصغر دشتی با اشاره به طراحی مکانیزمی نو برای بخش مرور بیان کرد: این پژوهش برای آیندگان ماندگار میماند، البته بی ایراد نیست. ما یک دفترچه طراحی کردیم که ۱۲۷ اثر بخش مرور با شناسنامه و اثر و عکس و ... در آن قرار گرفت. سیاست این بود که تا جایی که امکان دارد اجرای زنده را به فیلم ترجیح دهیم. از میان کارهای دیده شده توسط کارشناسان، ۱۵۵۰ رأی داده شد که از اینها ۸۶.۴۵ برای رأی اجرای زنده کارها بود. بنابر این در این بخش شاهد رشد هستیم.
وی درباره انتخاب کارشناس برای داوری این بخش در حوزههای مرتبط به تئاتر اظهار داشت: کارشناسان این بخش از نویسندگان، مترجمان، کارگردانان، طراح و منتقد و روزنامه نگار و ... بودند. آراء نیز به شکل میانگین محاسبه شد که بدین قرار است: ۳۹۵ رأی از تئاتر شهر، ۱۹۱ رأی ایرانشهر، ۱۸۶ رأی مجموعه مولوی، ۱۵۰ رأی پالیز، مستقل ۱۰۰ رأی، انتظامی ۹۱ رأی، باران ۵۹ رأی و ...
دشتی تصریح کرد: به طور درصدی مجموعه تماشاخانههای هنرهای نمایشی (تئاتر شهر، سنگلج و تالار هنر) ۲۶.۶۳ درصد، تالارهای شهرداری (ایرانشهر، انتظامی و خاوران) ۲۶.۶، مولوی ۱۶.۶ و تماشاخانههای خصوصی ۳۰.۱۷ رأی کسب کردند. براساس درصدها شصت درصد از کارها در تهران و سایر آثار از شهرستانها بودند.
بنابر این گزارش، مقتدی با اشاره به اینکه خیلی از این کارشناسان نمایشهای کمی در طول سال تماشا کرده بودند و دو نفر حتی کمتر از هفت نمایش در سال دیده بودند، خاطر نشان کرد: این توضیحات را گفتیم تا بدانید جامعه تئاتر گاهی اوقات به تماشای کارهای خود نمینشیند. طبق قوانین کارشناسان نمایش میبایست هفت کار را حداقل در سال دیده باشند. بهرحال همین ۷۰ نفر اکثریت جامعه تئاتر ما هستند و این قابل انکار نیست.
همچنین دشتی با مروری بر وضعیت بخشهای مختلف جشنواره گفت: بخش صحنه ای، مهمان، مرور تهران، شهرستانها و برگزیدههای استانی شامل ۸۹ اثر است و ۱۰ اثر در بخش تمرین ـ. اجرا خواهند بود.
دشتی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب طراحان برای کارشناسی و حضور دو چهره سیاسی برای انتخاب آثار گفت:: بهرحال ما با جامعه متکثر و پر توقعی سر و کار داریم. همین که امسال توانستیم این طرح را اجرا کنیم برایمان موفقیت است. فکر میکنم با اصلاح ایرادات میتوانیم معقولانهتر از سالهای بعد عمل کنیم. اما حضور کارشناسان سیاسی هم نکتهای دیگر است. ما خیلی پیگیری کردیم که افراد سیاسی که انتخاب میکنیم در شرایط فعلی سمتی نداشته باشند و به دو نام ابطحی و آهنگران رسیدیم که اتفاقا بیش از افراد حرفهای تئاتر، به تماشای اجراهای نمایش مینشستند.
وی افزود: ایراد سالهای گذشته این بود که وقتی آثار را چند نفر میدیدند در نهایت در دموکراتترین حالت نگاه همین چند نفر البته با شور و تغییرات و تأثیراتی بود که از هم میپذیرفتند؛ درحالیکه ما الان با سه تنوع سلایق، نسلها و تخصص روبه رو هستیم.
دشتی اظهار داشت: ما تاکنون هیچ نگاه کارشناسی در طبقه بندی گونهها و سلایق تئاتر نداشتیم و یک نگاه عمومی موجود بود. تا زمانی که کارشناسان طبقهبندی صحیح نکنند، مشکلات وجود دارند. من به عنوان یک کارشناس میگویم که آثار تنوع دارد. تا به حال هیچکس تئاتر ایران را طبقه بندی نکرده است.
دشتی در پایان اظهار داشت: ممکن است نمایشهایی که مثلا همین چهرههای سیاسی تماشا کرده و مردم را تشویق به دیدن کرده باشند، کارهایی در سطح متوسط باشند.