رئیس شورای جهانی فرانچایز (نشان سپاری تجاری) گفت: درحال حاضر ایران جایگاه مناسبی در صنعت فرانچایز ندارد، اما کارهای خوبی شروع شده که امیدوارم ایران را به جایگاه واقعی خود برساند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛مصطفی آیدین گفت: ایران برای اشتغال پایدار و برون گرا کردن اقتصاد خود راهی جز توسعه برندهای خود و منطقهای و جهانی کردن این برندها ندارد.
وی گفت: برای تبدیل کردن برندهای ایرانی به برندهای جهانی باید ابتدا این برندها در داخل کشور توسعه یابد که این هدف با صنعت فرانچایز محقق خواهد شد.
رئیس شورای فرانچایز ترکیه با بیان اینکه در کشور ترکیه ۳۰۰ هزار برند وجود دارد که ۴۸ میلیارد دلار برای ترکیه ایجاد ثروت کرده اند، افزود: یکی از مزایای صنعت فرانچایز اشتغال پایدار و حمایت از کسب و کارهای نو است.
آیدین صنعت فرانچایز را به یک درخت تشبیه کرد که باید آن را پرورش داد و سپس از شاخ و برگهای آن استفاده کرد.
وی درخصوص ظرفیتهای ایران هم گفت: ایران باتوجه به منابع طبیعی، نیروی کار جوان و قدرت داخلی از ظرفیتهای زیادی برای برندسازی برخوردار است و امیدواریم این کشور با همکاری با کشورهای منطقه بتواند در صنعت فرانچایز منطقه نقشی اساسی ایفا کند زیرا که توسعه برندهای ایرانی برای منطقه نیز منافع خواهد داشت.
آیدین گردش مالی صنعت فرانچایز را ۵،۲ تریلیون دلار در سال عنوان کرد و افزود: درحال حاضر کشور امریکا ۱،۲ تریلیون دلار از صنعت فرانچایز درآمد دارد که ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از آن ناشی میشود و توانسته است ۱۸ میلیون فرصت شغلی ایجاد کند.
وی گفت: با این اوصاف متوجه خواهید شد که صنعت فرانچایز چه ظرفیت عظیمی برای اقتصاد کشورهاست و اگر این صنعت توسعه یابد میتوان تا ۳۰۰ رشته شغلی را وارد آن کرد از کسب و کارهایی همچون مهدکودک گرفته تا رستورانها و برندهای تولید پوشاک.
رئیس شورای جهانی فرانچایز در توضیح فرانچایز افزود: فرانچایز یا نشان سپاری تجاری صنعتی است که در آن کسب و کارهای جدید چه در حوزه خدمات و چه در حوزه تولید با استفاده از برندهای شناخته شده به صورت شبکهای فعالیت میکنند که این مساله ضمن توسعه برند کسب و کارهای جدید و تداوم آنها را تضمین میکند.