رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: کمتر از ۴۰ درصد مراکز آموزشی این استان فضای استاندارد دارد و ۶۰ درصد از مراکز ما فاقد امکانات و سرانهها هستند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی نجفی نژاد، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و رئیس هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان گلستان در نشست خبری گفت: نظارت و ارزیابی نکات مهم و کلیدی است که در اسناد بالادستی موجود در کشور به آن پرداخته شده و برنامههای مختلفی در وزارت علوم در این زمینه در دست انجام است.
نجفی نژاد با بیان این که در نقشه علمی کشور، نظارت و ارزیابی مورد تأکید است، افزود: نظام کارآمد برای هر مرکز آموزش عالی باید تدوین شود و در قانون برنامه پنجم هم آمده است. یکی از اهداف وزارت خانه برای تشکیل این هیئت، نظارت بر آموزش عالی و مؤسسات آموزش عالی و ارزیابی عملکرد آنها و انحلال و تعلیقات در صورت عمل نکردن به وظایف است.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه داد: براساس این موارد، وزارت علوم آیین نامه نظارت و ارزیابی و کیفیت استانها را به کلیه دانشگاهها ابلاغ کرده و آنها موظفند براساس موضوع ارزیابیها را به شکل نظاممند عملیاتی کنند. براساس این آیین نامه در هر استان یک هیئت با عنوان هیئت نظارت و ارزیابی تشکیل میشود و مسئولیت آن بر عهده یکی از دانشگاههای منتخب استان و دبیرخانه هم در آن دانشگاه مستقر است.
وی اهداف هیئت را شناسایی نقاط قوت و ضعف، چالشهای آموزش عالی استان، نهادینه سازی فرهنگ نظارت در مؤسسات آموزش عالی، افزایش بهره وری با استفاده از فرآیند نظارت و ارزیابی، پاسخگو کردن مؤسسههای استان نسبت به عملکرد و کیفیت برنامهها و حمایت و پشتیبانی از نوآوریهای عنوان کرد.
نجفی نژاد اضافه کرد: این هیئت دارای اعضایی است که مرکب از ۱۱ الی ۱۳ نفر هستند، رئیس دانشگاه منتخب، رئیس این هیئت نظارت و معاون آموزشی دانشگاه، دبیر هیئت استانی و معاون پژوهشی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ۶ الی هشت نفر از اعضای هیئت علمی صاحبنظر در مسأله نظارت و ارزیابی (دانشگاههای دولتی، پیام نور، علمی و کاربردی، فرهنگیان و فنی و حرفه ای) در آن عضویت دارند.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان این که این اعضاء به مدت دو سال در این سمت باقی میمانند، تأکید کرد: وظایفی برای این هیئت اعلام شده از جمله نقاط قوت و ضعف و چالشها و فرصتهای این مراکز را تحلیل و راهکارهای افزایش کیفیت آنها را بررسی کنند. هرسال گزارش تحلیلی از حوزههای آموزش و پرورش و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را تهیه و به وزارت تحقیقات ارسال کنند، ارائه گزارش مستمر از آموزش استان از جمله دیگر اهداف است. براساس این آیین نامه گروههای بازدید موظف هستند هرسال حداقل دو بار مراکز را مورد بازرسی قرار دهند و امکانات و شرایط و فرآیندها را به شکل دقیق بررسی و ثبت کنند.
نجفی نژاد نظارت بر اجرای قوانین و مقررات براساس دستورالعملهای ابلاغی را از جمله وظایف دیگر دانست و گفت: ارزیابی و تدوین برنامه بهبود کیفیت، نظارت بر روند درونی ساختار و پیگیری بهبود کیفیت هم لحاظ میشود. فرهنگ سازی و توانمندسازی مؤسسات یکی از وظایف هیئت استانی است که از طریق کارگاهها و سمینارها و نشستهای علمی و تخصصی در خصوص موضوع ارزیابی و نظارت انجام میشود.
وی تصریح کرد: پیش بینی شده که هفت کارگروه نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، موسسات غیرانتفاعی و آموزش عالی، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و مؤسسات پژوهش و فناوری شکل بگیرد. در استان ۸۰ مؤسسه آموزش عالی و پژوهشی داری که عبارتند از: سه دانشگاه دولتی، ۱۴ مؤسسه غیردولتی و غیرانتفاعی، ۱۲ مرکز پیام نور، ۱۲ مرکز دانشگاه آزاد، ۱۹ مرکز علمی و کاربردی، سه مرکز پردیس دانشگاه فرهنگیان، پنج دانشکده فنی و حرفه ای، ۶ مؤسسه پژوهشی خصوصی، ۶ مرکز رشد و یک پارک علم و فناوری.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه داد: یکی از کارهای هیئت رسیدگی به شکایات رسیده است که در سال گذشته به ۷۱ شکایت رسیدگی کردیم و مواردی هم به وزارت خانه ارجاع شد. ۶۰ شکایت از این مؤسسات اعلام شده که بیشتر آنها در زمینه موارد آموزشی، دریافت وجه اضافه، به کارگیری مدرسانی که کیفیت لازم را برای تدریس ندارند، اتفاق افتاده بود.
نجفی نژاد انتظارات خود از این موسسات را چنین عنوان کرد: برگزاری کامل و دقیق کلاسهای آموزشی، برگزاری دقیق آزمون ها، استفاده از اساتید صاحب صلاحیت، افزایش کیفیت فضاهای فیزیکی، آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی. کمتر از ۴۰ درصد مراکز آموزشی فضای استاندارد دارد و ۶۰ درصد از مراکز ما فاقد امکانات و سرانهها هستند.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نقاط ضعف در نظام آموزش عالی استان را چنین بیان کرد: علاوه بر نداشتن سرانههای استاندارد، رقابت نامناسب در زیر نظامها برای جذب دانشجو، کیفیت آموزشی پایین، عدم توجه به مقررات و ضوابطی که در جذب مدرس لازم است و نداشتن فضای آموزشی استاندارد از جمله این موارد است.
وی با بیان این که فضاهای آموزشی ما اغلب در فضای ملکی و استاندار نیست بلکه استیجاری و با کاربری غیرآموزشی است، افزود: زیرساختهای کارگاهی، آزمایشگاهی هم در این مراکز فاقد استاندارد است. این هیئت کار خود را مستمر ادامه میدهد و همه بخشها تا حصول نتیجه پیگیری میشود و اگر مؤسسهای تخطی کرد تا مرز انحلال پیش میرود کما اینکه موسسه قابوسیه در استان منحل شد.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: ارزیابی عملکرد اساتید دانشگاههای دولتی از طریق دانشجویان، مدیر گروه و گروه نخبگان علمی انجام میشود و هر هیئت علمیای که سه سال پیاپی ترفیع سالانه نگیرد دچار رکود علمی شده و ممکن است تا اخراج هم پیش برود.
محمدرضا محبوبی، دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان گلستان، نقش و اهمیت رسانهها را در بالابردن مقوله کیفیت را مهم دانست و اظهار کرد: در مقوله نظارت و کیفیت سه هدف مهم را دنبال میکنیم، در بحث نظارت باید زمینهای فراهم شود تا اطلاعات و دادهها به صورت مستمر جمع آوری شود.
محبوبی اضافه کرد: در زمینه ارزیابی، جمع آوری اطلاعات در فرآیند تصمیم گیری و اعتبارسنجی انجام میشود و در مقوله تضمین کیفیت که از سال گذشته ابلاغ شده، باید به مأموریتها اضافه شود تا فرآیندهایی که در آموزش دیده میشود به دستاوردهای نظاممند کمک کند. در تضمین کیفیت استانداردهای ملی و منطقهای مورد توجه قرار میگیرد و وزارت خانه هم به آن توجه کرده است.
دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان گلستان ادامه داد: در استان گلستان و کشور وزارت علوم از سال ۸۶ برخی از دانشگاهها را با شاخصههای قدمت و جامعیت، به عنوان دانشگاه منتخب برای نظارت اعلام کرد و با توجه به توسعه کمی در آموزش حجم این فعالیتها هم افزایش یافت.
محبوبی گفت: ۸۰ هزار دانشجو در استان داریم که در زیرنظامهای مختلف تحصیل میکنند، دانشگاه آزاد بیشترین تعداد دانشجو، بعد از آن پیام نور، غیرانتفاعی، مراکز علمی و کاربردی هستند و دانشگاه دولتی با تعداد کمتری دانشجو به فعالیت خود ادامه میدهد. در دبیرخانه نظارت هیئت استان ۱۳ جلسه برگزار شد و پنج جلسه مربوط به مؤسسات متخلف داشتیم و به بیش از ۷۰ شکایت رسیدگی کردیم. بخشی از شکایات ارجاع دانشجویان با ارائه مستندات است، برخی کارکنان آموزش عالی و تعدادی هم گزارشهای واصله از نهادها دیگر است.
دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان گلستان تعامل با برخی از زیرنظامها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بیشترین مشکل مربوط به مراکز غیرانتفاعی است، زیرا فاقد واحد استانی و مرجعی برای تبادل هستند و این مشکل توسط وزارت خانه در حال پیگیری است با توجه به کثرت مؤسسات کمتر استانی است که دو بار بازدید در سال را داشته باشد، زیرا در سال اخیر وظایف جدید واگذار شده که حجم فعالیتهای ما را افزایش داده است. سال ۹۵ تعداد بازدیدها ۵۴ مؤسسه بود، همپای مؤسسات غیردولتی، دانشگاههای دولتی هم بازدید میشوند، سال ۹۶ تاکنون ۵۶ بازدید صورت گرفته که پیش بینی میشود تا پایان سال به ۶۰ مؤسسه برسد.