وی افزود: امسال در حد امکان و در فاصله کوتاه و در چهارچوب برنامه دوم شهرداری، بودجه را تنظیم کردیم.
شهردار تهران تصریح کرد: عملکرد ۴۲ ماهه برنامه دوم شهرداری تا پایان شهریور ماه نیز آماده شده و نقاط قوت و ضعف و اشکالات این برنامه که امروز همراه بودجه تقدیم شورا خواهد شد، میتواند به ما در تنظیم برنامه پنج ساله سوم کمک کند.
شهردار تهران عنوان کرد: رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است
نجفی ادامه داد: نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته، تورم دیون سنواتی طی سال های اخیر ، افزایش ۱۳ هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۹۵ و ابتدای سال جاری و وجود پروژه های نیمه تمام که نیازمند بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است از جمله چالش های تنظیم بودجه سال ۹۷ به شمار می رود
شهردار تهران تاکید کرد: شفاف سازی منابع حاصل از سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز
نجفی در ادامه صحبت های خود در صحن علنی شورا افزود: کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهر فروشی به ایجاد منابع پایدار افزایش یافته و
واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان های وابسته و شرکت های تابعه (که به نوعی درآمد پایدار محسوب می شوند) به خزانه شهرداری بنا است صورت بگیرد؛ از این رو کاهش وابستگی به واگذاری دارایی های سرمایه ای و پیش بینی حداقلی واگذاری دارایی های مالی (کاهش منابع قرض گرفته شده) شده است.
شهردار تهران اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور ( مشتمل بر درآمدهای حاصل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا LEZ، اجازه انتشار اوراق مشارکت، استفاده از منابع مالی خارجی و ...)، استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از طریق استانداردسازی فعالیت ها و ریز فعالیت ها و تعیین بازه قیمتی اجرای آن ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت ها، پیش بینی هزینه های اجتناب ناپذیر نظیر حقوق و مزایا و جبران هزینه های سازمان ها و شرکت ها، پیش بینی حداکثر اعتبار ممکن به منظور تسویه دیون پیمانکاران همچنین اولویت بندی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از طریق حذف کدهای اعتباری (شامل حذف پروژه هایی که مغایر با وظایف ذاتی شهرداری هستند، پروژه های جدید که شروع نشده اند، پروژه های قابل واگذاری به بخش خصوصی، پروژه های متوقف و پروژه هایی که در سال ۱۳۹۶ به لحاظ فیزیکی به اتمام می رسند) اهمیت زیادی دارد.
شهردار تهران در ادامه گفت: محدودیت در تعریف پروژه های جدید (غیر از موارد ضرورت و اولویت دار)؛ صرفا ۴۵ پروژه جدید تعریف شده است؛ همچنین نگاه ویژه به نگهداشت شهر در شهرداری اهمیت زیادی دارد.
نجفی ادامه داد: پیش بینی اعتبار لازم برای پروژه های زیست محیطی، حمل و نقل عمومی، تاب آوری شهری، نوسازی بافت های فرسوده و پروژه هایی که در سال ۱۳۹۷ به پایان می رسند، صورت گرفته و تداوم و رونق فعالیت های عمرانی در شهر تهران در دستور کار است؛ از سوی دیگر هدایت فعالیت ها و پروژه های سازمان ها و شرکت های وابسته در جهت تحقق وظایف ذاتی شهرداری تهران، تمرکز زدایی از اعتبارات و توزیع آن بین واحدهای اجرایی و رقم بودجه سال آینده شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ بودجه سال جاری ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که البته همه آن تحقق پیدا نکرده است
نجفی با اشاره به رویکرد بودجه شهرداری تهران برای سال آینده تصریح کرد: بودجه سال ۹۷ با رویکرد انقباضی