وزیر آموزش و پرورش گفت: تصور اشتباه از مدارس غیردولتی موجب مقاومتهایی در برابر توسعه این مراکز شده است بنابراین اگر بخواهیم این بخش، جایگاه اصلی خود را در جامعه به دست آورد، باید تلاش کنیم نگرشها نسبت به بخش غیردولتی تغییر کند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست فصلی رؤسای شورای هماهنگی مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی در ساختمان علاقهمندان، با تبریک ایام مبارک دهه فجر، اظهار داشت: وقتی از مدارس و مراکز غیردولتی سخن میگوییم، این تصور در ذهنها ایجاد میشود که منظور مشارکت مالی است در حالی که این تصور صحیحی نیست.
وی ادامه داد: زمانی که تعلیم و تربیت در اختیار مردم بود بسیار کارآمد بود، اما از حدود ۹۰ سال قبل که آموزش و پرورش دولتی شد، مشکلات تعلیم و تربیت نیز آغاز شد و همواره بر این مشکلات افزوده شده است؛ البته بیشتر مشکلات در آموزش و پرورش کمی نیست، بلکه به کیفیت باز میگردد.
بطحایی اضافه کرد: منظور از مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت، مشارکت مالی نیست بلکه اداره کردن مدارس توسط مردم است و مسئله اصلی کیفیت آموزشی و پرورشی است؛ بنابراین حتی اگر روزی وضعیت مالی آموزش و پرورش در سطحی باشد که هیچ نیازی به کمکهای مالی غیردولتی نداشته باشد باز هم نیازمند مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت هستیم و دولت باید نقش حاکمیتی داشته باشد.
وی ادامه داد: سرعت انطباق آموزشها در فرآیند تعلیم و تربیت با نیازهای جامعه بسیار کند است و معمولاً شناسایی نیازها و ارائه آموزشهای متناسب با آن را در مدارس نیازمند یک بازه زمانی ۴ ساله است در صورتی که اگر مردم در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند، آموزشهای ارائه شده به سرعت با نیازهای جامعه منطبق میشود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این موضوع درستی نیست که بگوییم، چون دولتها توانایی مالی لازم را ندارند باید سراغِ بخش غیردولتی برود، زیرا تا زمانی که دولتها بخواهند به صورت متمرکز مدارس را اداره کنند، اهداف تعلیم و تربیت محقق نمیشود.
وی ادامه داد: نگرش عمومی بخشی از جامعه نسبت به بخش غیردولتی نگرش صحیحی نیست و این موضوع در آموزش و پرورش بیشتر مشهود است، زیرا به محض اینکه سخن از بخش غیردولتی به میان میآید عدهای تصور میکنند قرار است پولدارهای جامعه فرزندانشان را در این مراکز ثبتنام کنند و آینده شغلی آنها نیز تضمین شده است در صورتی که چنین تصوری اشتباه است.
بطحایی خاطر نشان کرد: تصور اشتباه از مدارس و مراکز غیردولتی موجب مقاومتهایی در برابر توسعه این مراکز شده است بنابراین اگر بخواهیم این بخش جایگاه اصلی خود را در جامعه به دست آورد، باید تلاش کنیم نگرشها نسبت به بخش غیردولتی تغییر کند.
وی افزود: هر اقدامی که از سوی مؤسسین مدارس و مراکز غیردولتی این نگرش اشتباه را تقویت میکند باید از آن جلوگیری شود، زیرا رهایی از مشکلات کنونی آموزش و پرورش منوط به مشارکتهای بخش غیردولتی در نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: خیلی از خدماتی که در آموزش و پرورش صورت میگیرد، میتواند در مراکز غیردولتی سازماندهی شود و از ظرفیتهای موجود این بخش بیش از پیش استفاده کنیم.
وی ادامه داد: مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق دورافتاده و محروم مؤثرتر بوده است؛ بنابراین باید مسیرهای جدیدی را برای توسعه مدارس غیردولتی ترسیم شود.
بطحایی، تنوع مدارس را یکی از مشکلات آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: همگرایی و همسویی مدیران میتواند سهم بخش غیردولتی را افزایش دهد و شرایط بهرهوری بیشتر از پتانسیلهای موجود این بخش در سراسر کشور را فراهم کند، بنابراین باید تلاش کنیم سهم یک درصدی مراکز و مدارس غیردولتی را در تعلیم و تربیت افزایش دهیم.