سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از راهاندازی «دبیرخانه برنامههای علمی» در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در جمع مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ضمن گرامیداشت دهه فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در آموزش عالی است و آموزش عالی جریانی است که اگر ذیل سیاستها و خط مشیهای کلان دولت هدایت شود و ماموریت هایی برایش تدوین شود، بیشک میتواند در جامعه تاثیرگذار باشد.
طهرانچی با تأسی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه «این دانشگاه نقش موثری در آموزش عالی دارد» اظهار کرد: این یک نکته قابل اتکاء برای دانشگاه آزاد اسلامی است. مقام معظم رهبری نقش دانشگاه (دانشگاه آزاد اسلامی) را موثر در آموزش عالی دانسته و اینکه باور دارند دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین سرمایه آموزشی و علمی در کشور است و جایگاه این دانشگاه در یک شاخه فرعی در آموزش عالی نیست، خود یک باور مثبت است برای ما دانشگاهیان که میتوانیم نقش موثری در آموزش عالی ایفا کنیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در ادمه خاطرنشان کرد: سالانه بین 600 تا 700 هزار دانشجو توسط دانشگاههای کشور اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، دولتی و غیرانتفاعی دانشجو جذب میشود و هرساله بدون هیچ تنوعی در امر آموزش، با شیوهای مشابه به تربیت آنها میپردازیم. آیا از خودمان پرسیدهایم چالش کشور کجاست؟
طهرانچی با تاکید بر اینکه ما پژوهشگاه و آزمایشگاه ملی نیستیم، افزود: در دانشگاه ما یک پژوهش داریم به نام تحصیلات تکمیلی. یادمان باشد ما پژوهشگاه نیستیم، آزمایشگاه ملی هم نیستیم. دانشجویان کارشناسی ارشد ما پژوهشگران نیمه وقت، دانشجویان دکتری پژوهشگران تمام وقت و استادان مرشدان پژوهش هستند. قرار نیست استادان ما به جای دانشجویان پژوهش انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای در پژوهش برنامه داشته باشیم، گفت: اگر بپذیریم دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران اصلی هستند و پژوهش ما، پژوهش تحصیلات تکمیلی است، نوع نگاه و هدایت ما نسبت به پژوهش عوض میشود. باید مراقب باشیم سرمایههای اصلی کشور که همان جوانان 21 تا 28 ساله هستند را رها نکنیم. جوان در این دوره باید رشد کرده و خدمت کند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: اگر کشور با رکود و بن بستهای اقتصادی مواجه شده است، علتش این است که ما دانشگاهیان در تولید دانشی که برای اداره یک کشور به شیوه غیر مستشاری لازم است، تدابیر لازم را نداشتهایم. اگر قرار باشد علم و فناوری با سیاستگذاری باشد، اتفاقات بزرگی باید رخ دهد؛ صنایع جدید باید خلق شود و انتقال فناوری باید انجام شود.
طهرانچی با برشمردن لایههای حکمرانی، افزود: لایههای حکمرانی سه قسمت دارد؛ لایه استراتژیک و سیاستگذاری، لایه تاکتیک و لایه اجرا. در کشور اسناد بالادستی زیاد نوشته شده است، چالشها و اهداف مشخص شده است، ولی ما برای اجرا «مرد عمل» میخواهیم. متاسفانه در آموزش از لایه استراتژیک خبری نیست، در پژوهش هم لایه تاکتیک نداریم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در ادامه افزود: اگر نظام اداری ما مشکل دارد، به ضعف راهبری که نسبت به پژوهش داشتهایم، بر میگردد.
طهرانچی اظهار کرد: دانشگاه به عنوان یک جوهره تولیدکننده و ترویجکننده و بهرهگیر از علم و اینکه همه وجوه را به دانش آموخته منتقل میکند، چهار وجه دارد؛ وجه اول تربیت افراد، وجه دوم افزایش دانشهای خرد شده مثل مقالات، بخش سوم بالا بردن گفتمان عمومی و تعالی فردی و اجتماعی و بخش چهارم حل مسئله.
وی با تاکید بر اینکه رسالت ما در دوره کارشناسی، یک رسالت حیاتی است، گفت: ما میخواهیم دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه حل مسئله شود. البته از تربیت نیروی انسانی غافل نیستیم. رسالت ما در دوره کارشناسی یک رسالت جدی، حیاتی و محوری است. اما اگر در کارشناسی وارد میشویم باید قواعد بازی را بلد باشیم. همیشه بر این مهم تاکید دارم که دانشگاه آزاد اسلامی را باید به یک دانشگاه سازمان حل مسئله تبدیل کنیم. با نگاهی که داریم، نیاز جامعه را میدانیم و در راستای آن حرکت میکنیم تا بتوانیم رویکرد حل مسئله جدی در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود از راهاندازی «دبیرخانه برنامههای علمی» خبر داد و گفت: در اولین قدم برای رسیدن به این هدف والا، دبیرخانه برنامههای علمی دانشگاه را در استان تهران راهاندازی کردیم. در این دبیرخانه همکاران جوان و شایستهای از دانشگاههای مختلف فعالیت میکنند. جوانی، محور همه این انتخابهاست، چون اعتقاد داریم باید به جوانان تکیه کرد. با همفکری این جوانان، برنامه علمی با محور شناخت و حل مسئله هر موضوع در کشور تلاش میکنیم هر واحد دانشگاهی در استان به یک قطب مرتبط با هر موضوع تبدیل شود.
دکتر طهرانچی در پایان با بیان اینکه ما معلمان سازندگان نسل فردا هستیم، گفت: باید بدانیم جایگاه دانشگاه و برنامههای دانشگاه کجا و چیست که امروز به عنوان یک مسئله راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی بدنبال آن هستیم.