وی با تاکید بر اینکه باید برای اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی باید هوشمندانه عمل کنیم، اضافه کرد: در این راستا باید در جهت ارتقای توانمندیهای مهارتهای شغلی و حرفهای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی اقدام شود، ضمن آنکه لازم است تا مشاورههایی برای هدایت شغلی و آموزشی در راستای توانمندسازی دانشجویان در شناخت دورههای مهارتی، حرفهای، مشاغل و تطابق تحصیلات با مشاغل موجود ارائه شود.
برومند برگزاری جلسات برای رفع این چالش را از جمله اقدامات این وزارتخانه نام برد و گفت: بر این اساس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم جلسات مشترکی را با نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنیوحرفهای، دانشگاه فنیوحرفهای و دانشگاه علمی کاربردی برگزار کرده است.
به گفته وی، بررسی برخی از دورههای مهارتافزایی در دانشگاههای کشور مانند مدرسه اشتغال دانشگاه صنعتی شریف و «واحد سه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر» و بررسی ساختار و چگونگی فعالیتهای مراکز جوار دانشگاه که توسط سازمان فنیوحرفهای فعالیت میکنند از جمله اقدامات انجام شده در دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم بوده است.
برومند، همچنین با تاکید بر لزوم کاهش تصدیگری دولت، درگیر کردن مردم در حوزه کسب و کار و استفاده بهینه از بازارهای داخلی را از دیگر اقدامات مهم برای رفع چالش بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی نام برد و گفت: بر این اساس لازم است تا بر بهبود کیفیت نیروی کار متمرکز شویم، ضمن اینکه باید نسبت به مهارتآموزی دانشآموختگان اقدام کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در این راستا اقدامات قانونی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: این الزامات ما را وادار میکند تا نسبت به ارائه آموزشهای متناسب با بازار کار اقدام کنیم.
وی رصد بازار اشتغال دانشآموختگان و برنامهریزی برای مشارکت تمام دانشگاههای کشور را از جمله اقدامات ضروری برای رفع این مشکل ذکر کرد و گفت: دانشگاهها ارکان توسعه استانها هستند؛ از این رو باید نقش مهمی در کاهش بیکاری دانشآموختگان داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری وزارت علوم با دیگر دستگاهها برای افزایش مهارتافزایی دانشآموختگان اشاره کرد و گفت: بر این اساس مذاکراتی با سازمان نیروهای مسلح داشتیم که این مذاکرات در راستای افزایش اثربخشی خدمت سربازی در راستای توسعه توانمندی سربازان مشمول بوده است.