مشاور خودرویی وزیر صنعت از رایزنی وزارت صنعت با سازمان استاندارد برای مهلتدهی به خودروسازان در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خبر داد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اصغر خسروشاهی در یک نشست خبری اظهار داشت: مذاکره بین مدیران وزارت صنعت و سازمان استاندارد در مورد اجرای استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو در حال انجام است و در این مورد باید برنامه ریزی جدیدی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: درخواست ما مهلتدهی به خودروسازان است تا پس از گذشت یک فرصت زمانی، استانداردهای جدید برای خودروهای تولیدی اعمال شود.
مشاور خودرویی وزیر صنعت با بیان اینکه باید برای توقف تولید خودروهای قدیمی برنامهریزی شود، گفت: نمیتوانیم تولید خودرویی که با قیمت پایین به مشتریان عرضه میشود را متوقف کنیم و مردم را از داشتن خودرو محروم کنیم.
وی همچنین به پیگیری موضوع تغییر تعرفه گمرکی واردات قطعات خودرو به کشور خبر داد و گفت: طبق پیشنهادی که در وزارت صنعت مطرح است، تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهایی که میزان داخلیسازی آنها کمتر از ۲۰ درصد است، از رقم ۴۰ به ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین برای خودروهایی با میزان داخلیسازی ۲۰ تا ۳۰ درصد، تعرفه گمرکی از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش مییابد.
به گفته وی، تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهای با داخلی سازی ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز همان ۲۶ درصد سابق و برای داخلیسازی ۴۰ تا ۵۰ درصدی همان ۲۰ درصد سابق پیشنهاد شده است. تعرفه گمرکی برای خودروهای با داخلیسازی بالای ۵۰ درصد نیز معادل ۱۵ درصد پیشنهاد شده است.
مشاور خودرویی وزیر صنعت همچنین با تاکید بر لزوم خروج شورای رقابت از موضوع قیمتگذاری خودروها، گفت: در حال حاضر دولت هیچ یارانهای به صنعت خودرو پرداخت نمیکند و حمایتی از این صنعت نمیشود. در نتیجه ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو لزومی ندارد.
وی در واکنش به این موضوع که ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو به دلیل انحصار در بازار است، گفت: در حال حاضر انحصاری در بازار نداریم و شرکتها با یکدیگر رقابت دارند.
* استانداردهای ۸۵ گانه از دی ۹۸ اعمال شود
به گزارش فارس، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعهسازان نیز در این نشست خبری با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی قیمت مواد اولیه تولید قطعات خودرو، گفت: برای افزایش قیمت قطعات و خودرو رایزنیهایی با وزیر صنعت انجام شده و ایشان قول داده است که بعد از تعطیلات نوروز، روال این کار انجام شود.
وی تصریح کرد: در عین حال دنبال این هستیم که مجوز آزادسازی قیمتگذاری خودرو را دریافت کنیم و قیمت خودرو توسط خودروسازان تعیین شود.
بیگلو در مورد اصرار قطعهسازان و خودروسازان بر ادامه تولید خودروهای قدیمی و تاخیر در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه نیز گفت: اصراری بر تولید خودورهای قدیمی نداریم بلکه معتقدیم باید خودروی جایگزین برای خودروهای قدیمی وجود داشته باشد.
وی این سوال را مطرح کرد که اگر پراید حذف شود، مردم چه خودرویی سوار خواهند شد و چه جایگزینی برای این خودرو خواهیم داشت؟
وی همچنین با طرح این سوال که هزینه استانداردسازی را چه کسی باید پرداخت کند؟ گفت: اختلاف نظر ما در مورد اجرای استانداردهای ۸۵ گانه مربوط به کمتر از ۱۰ قلم استاندارد است که سنسور تصادف نکردن با عابر پیاده، سیگنال تغییر لاین و دیلایت خودرو از آن جمله است.
بیگلو در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پیشنهاد شما اعمال چه مدت تاخیر در اجرای استانداردها است؟ گفت: پیشنهاد کردیم اجرای این استانداردها از دی ۹۸ عملی شود و قبلاً نیز در جلسه مربوط به این موضوع، خودروسازان پیشنهاد مهلت سه ساله را مطرح کرده بودند.
* قیمت گذاری خودرو آزاد شود
به گزارش فارس فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعهسازان نیز در این نشست خبری محدود بودن سقف اعتبارات پرداختی به قطعهسازان را از جمله مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: این موضوع را از طریق انجمن پیگیری میکنیم، ولی تاکنون نتوانستهایم از شورای پول و اعتبار به نتیجهای برسیم.
وی همچنین با تاکید بر لزوم جلوگیری از افزایش قیمت مواد اولیه تولید قطعات از سوی دولت، گفت: در این صورت، قیمت خودرو نیز افزایش نخواهد یافت و این در حالی است که افزایش قیمت خودرو میتواند باعث نارضایتی و زیان تولیدکنندگان شود.
وی تاکید کرد: اگر وزارت صنعت و شورای رقابت نمیتوانند راهکاری برای مدیریت قیمت مواد اولیه داشته باشند، اجازه دهند که قیمت خودرو نیز آزاد شود.
وی همچنین با اشاره به طلب ۸ هزار میلیارد تومانی قطعهسازان از ایران خودرو و سایپا گفت: در حال حاضر ایران خودرو طلب قطعهسازان را حداکثر ۴ ماهه پرداخت میکند، ولی این مدت برای سایپا بیشتر از ۴ ماه است.
* تجهیزات ۲۰ سال پیش قطعهسازان جوابگوی نیاز صنعت خودرو نیست
حسین نجاری، مدیرعامل ساپکو نیز در این نشست با انتقاد از تکنولوژی قدیمی شرکتهای قطعهساز ایرانی، گفت: با توجه به روند تغییرات تکنولوژی، قطعهسازان نیز باید در فرایندهای تولید خود تغییرات اساسی ایجاد کنند. در حال حاضر تکنولوژی تولید خودرو در دنیا به سمت محصولات برقی در حال پیشرفت است و با این وجود، قطعهسازان ما تا ۵ سال آینده دچار مشکلاتی خواهند شد.
وی ادامه داد: قطعهسازان باید توجه بیشتری به طراحی، مهندسی و تحقیقات داشته باشند.
وی با بیان اینکه دریافت مطالبات قطعهسازان از خودروسازان مهم است، ولی نه به اندازه موضوع بقای صنعت قطعهسازی، گفت: تجهیزات ۲۰ سال پیش قطعهسازان جوابگوی نیاز فعلی صنعت خودروسازی نیست.
نجاری همچنین در مورد قراردادهای منعقد شده با قطعهسازان برای تولید قطعات محصولات جدید پژو نیز گفت: برای تولید قطعات پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد با ۷۰ قطعهساز منعقد شده است.
وی با بیان اینکه طراحی، تحقیق و توسعه و مهندسی نیازمند سرمایهگذاری وحشتناکی نیست، گفت: قطعهسازان در حوزه طراحی، مهندسی و تحقیقات ضعف دارند که باید در این بخش سرمایهگذاری شود.
به گفته وی، قبلا حدود ۹۰ درصد قطعات خودرو توسط ایران خودرو تولید میشد، در حالی که هم اکنون ۸۰ درصد قطعات توسط تأمین کنندگان تولید میشود و برخی سازندگان، کشاورز بودند که وارد صنعت قطعهسازی شدند.