گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یادداشت دانشجویی؛*چند سالی است رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید یک نام را در سخنان نوروزی خود به مردم اعلام می کند این نام برگرفته از شرایط کشور و راهگشای مشکلی است که در آن مقطع کشور با آن روبه رو است. کار، تولید و حمایت از کالای داخلی جزو جدا نشدنی اسامی چند سال اخیر است که مکررا رهبری به آن تاکید می کنند و به دولت ها و مردم توصیه می کند اما ظاهرا گوش شنوایی نیست.
حالا که امسال نامی ویژه با محوریت مردم از سوی رهبری تعیین شده و وظیفه حمایت از کالای ایرانی یک عمل همگانی شده باید عرض کنیم که حمایت از کالای ایرانی صرفا خرید لوازم خانگی، تلویزیون، کفش ، پیراهن و .... نیست؛ بلکه در قرن 21 که قرن رسانه و فضای مجازی است باید از جوانان خلاق کشورمان در این زمینه نیز حمایت کرد.
امروز همگی شاهد همه گیر شدن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و استفاده این برنامه ها که اکثرا منشاء خارجی دارند بروی موبایل، لب تاپ و... هستیم.
شبکه های اجتماعی همه گیر شده و ابدا نباید در اندیشه حذف آن باشیم اما باید در این زمینه نیز نگاهی به داخل کشور داشته باشیم. برنامه هایی که در داخل کشور تولید شده توانایی رقابت با تلگرام و سایر شبکه ها را دارند هرچند نیاز به تلاش بیشتر و فراهم کردن امکانات گسترده تر برای مخاطب ایرانی هست اما شروع کار امیدوار کننده است.
باید گفت اکثر شبکه های اجتماعی داخلی در آزمون بزرگی که در دی ماه و با فیلتر شدن تلگرام بود مردود شدند و باید بررسی کرد چرا با تمام تلاش ها و تبلیغاتی که نسبت به بعضی از این موارد شده بود متاسفانه ظرفیت جذب مخاطب داخلی را نداشتند. البته باید اشاره کرد که باز کردن این فضا و ورود شرکت های خصوصی به این عرصه و تولید برنامه های کاربردی جدید پیش از بیش ما را به استفاده از برنامه ها امیدوار کرده است.
یکی دیگر از عرصه های مهم رسانه بحث رسانه های تصویری و توجه به تولیدات داخلی است از جمله سینما، سینمای فاخر و البته قابل تامل.در سالی که گذشت سینمای ایران نسبتا موفق بود و کم نبودند فیلم هایی که فروش میلیاردی داشتند.
دیدن فیلم ها در سینما و در کنار خانواده بزرگترین کمک و حمایت از کارگردان و سازندگان آثار نمایشی کشور است. البته باید گفت ظهور بیش از حد فیلم های کمدی یک هشدار است کمدی فقط بخندان اوج فاجعه است که باید سازندگان مرز خنده از روی تامل و خنده بی محتوا را رعایت کنند.
بازیگر مهم دیگر در فیلم حمایت از کالای ملی صدا و سیما است که هم میتواند باعث کمک ویژه و یا ضرر جدی شود. تبلیغ و حمایت بخش های مختلف صدا و سیما از شبکه های اجتماعی داخلی ورود بازیگران، مجریان وسایر عوامل صدا وسیما به این برنامه ها و تبلیغ آن ها مسلما راهی است که الگو سازی ویژه ای برای مردم خواهد کرد. هرچند که صدا و سیما باید حمایت شود، تولید و ساخت سریال ها و برنامه های مناسبتی قطعا با کاهش بودجه از راه تبلیغ کالای خارجی میسر نخواهد شد اضافه بر آن هم که مدام می گوییم صدا وسیما باید با شبکه های خارجی که بدون خطر قرمز ها و حدود شرعی کار می کنند هم رقابت کند.
صحبت از حمایت از طرف مردم همیشه صحبت از کیفیت کار را بدنبال دارد پس حتما نظر بر حمایت یک طرفه نیست و انتظار ما از تولید کنندگان و سازندگان برنامه های اجتماعی، آثار نمایشی از سینما گرفته تا تلویزیون کار هایی با کیفیت و در توان رقابتی با نمونه خارجی است لازم به گفتن نیست، ایرانی حتما بین دو کالای با کیفیت هم تراز نمونه وطنی را انتخاب خواهد کرد.
محمد زادمهر،قائم مقام واحد روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان