از چهارشنبهشب هفته گذشته که اسحاق جهانگیری دستور به کوچ تمام سازمانهای عمومی اعم از دولتی و غیردولتی از تلگرام به پیامرسانهای داخلی را داد، پیامرسانهای داخلی رشد محسوسی داشتهاند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اکثر رسانهها و کانالهای اطلاعرسانی رسمی طی چند روز اخیر از تلگرام خارج شدهاند و به سمت پیامرسانهای داخلی رفتهاند، اگر شما هم به دنبال ترک تلگرام هستید با خواندن این گزارش به یک تصمیم درست در انتخاب پیامرسان مورد نیاز خود خواهید رسید.
از چهارشنبهشب هفته گذشته که اسحاق جهانگیری دستور به کوچ تمام سازمانهای عمومی اعم از دولتی و غیردولتی از تلگرام به پیامرسانهای داخلی را داد، پیامرسانهای داخلی رشد محسوسی داشتهاند.
«سروش» بیشترین اقبال
شواهد حاکی از آن است در بین پیامرسانهای ایرانی اقبال به سروش بیش از پیامرسانهای دیگر بوده است. طبق آخرین اطلاعات موجود سروش توانسته بیش از ۵ میلیون کاربر فعال را جذب کند. تمام برنامههای تلویزیونی، سازمانهای دولتی و حتی افراد مشهور به این پیامرسان کوچ کردهاند. سروش تاکنون پیشتاز جذب کاربر در پیامرسانهای داخلی بوده، اما سرعت پایین آن و حضور نداشتنش در اپاستور از معایب آن است. سروش متعلق به سازمان جامجم است و از سال ۹۴ در دسترس است.
سیدمیثم سیدصالحی، مدیر جدید پیامرسان سروش ضمن تکرار دوباره صیانت از اطلاعات مردم گفته است: قابلیتهای زیادی به سروش اضافه خواهد شد و خدماتی که امروز در این برنامه عرضه میشود تمام توانایی آن نیست. وی افزود: ما به دنبال گسترش سروش در کشورهای همسایه هستیم و این اتفاق در سالهای آتی اتفاق خواهد افتاد.
اوج گرفتن ۴۰۰ هزار نفری «گپ»
پیامرسان گپ که در ایام ابتدایی هفته گذشته قریب به یک میلیون کاربر فعال داشت، پس از اتفاقات روزهای اخیر به ۱۴۲۵۳۵۰ نفر کاربر فعال رسید. از خدمات ویژه گپ میتوان به خدمت کیف پول مجازی اشاره کرد که به کاربر اجازه خرید و فروش در فضای پیامرسان را میدهد. از مزایای دیگر گپ بازیهای آنلاین آن است، گپ به دنبال آن است به تمام احتیاجات یک کاربر در فضای مجازی پاسخ دهد. با وجود اینکه چندین ماه بیشتر از عمر فعالیت این پیامرسان نمیگذرد، اما شیب جذب کاربر این پیامرسان بسیار شدید بوده است. گپ توسط بخش خصوصی ارائه شده و پشتیبان آن شرکت توسعه سامان است.
«ایتا» یا تلگرام نارنجی
پیامرسانی بسیار شبیه تلگرام با این تفاوت که فضای ایتا به جای آبی، نارنجی است. این پیامرسان از ابتدای سال گذشته ارائه شده است و تاکنون توانسته به دلیل فضای گرافیکی نزدیکی که با تلگرام داشته مخاطب زیادی جذب کند. طبق ادعای شرکت «طوبی و هاتف» طراح ایتا، این پیامرسان ۵۰ درصد دیگر پیامرسانها حجم اینترنت مصرف میکند. ایتا دو مشکل بسیار بزرگ دارد که از آنها نمیشود گذشت اول اینکه نسخه IOS ندارد و دوم کم بودن ظرفیتهای سرور و سرعت پایین آن است. محسن غفاری، مدیرعامل پیامرسان ایتا درباره این پیامرسان گفت: به عنوان مدیر پیامرسان نسبت به اطلاعات حریم خصوصی مخاطبانم حساس هستم.
«بله» فراتر از یک پیامرسان
سریعترین پیامرسان طبق نظر کاربران پیامرسان «بله» است، بله به غیر از سرعت یک گام از پیامرسانهای ایرانی جلوتر است و در آن سیستم پرداخت نهادینه شده است که به کاربران اجازه میدهد در همان فضای گفتوگو حتی پول هم انتقال دهند البته این پیامرسان تمام بانکها را پوشش نمیدهد و این یکی از معایب آن است.
طبق برنامهریزی مدیران پیامرسان «بله» بزودی آنها کیف پول مجازی خود را هم ارائه میکنند، کیف پولی که مطمئنا به کاربر اجازه خواهد داد در همان بستر پیامرسان خرید هم بکند؛ این یعنی همان کاری که دورف میخواست با ارز دیجیتال خود انجام دهد با این تفاوت که اگر گرام فراگیر میشد سرمایه از کشور خارج میشد، اما در «بله» اینگونه نیست. «بله» خدمت بانک ملی است و از سال ۹۶ شروع به کار کرده و تاکنون توانسته بیش از یکمیلیون مخاطب جذب کند. بله بستری مناسب برای کسب و کارهای کوچک است تا خدمات و کالاهای خود را در این فضا ارائه دهند و به صورت آنلاین پول هم دریافت کنند.
مصطفی رادمرد، مدیر پیامرسان بله درباره خدمات این پیامرسان بتازگی گفته است: از ابتدای سال ۹۶ که این کار را با یک طرح کسب و کاری آغاز کردیم در سال اول با جذب یکمیلیون کاربر و با وجود رقیبی، چون تلگرام بر مبنای تراکنشها از جمله انتقال پول بین افراد، ایجاد کانالهای فروشگاهی و همچنین خدمات بانکی مثل کارتبهکارت، پرداخت قبض و خرید شارژ درآمد داشتیم. سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان تراکنش در این پیامرسان انجام شد و در سال ۹۷ تصمیم داریم سرویسهای ارزش افزوده از جمله خدمات شهرداری را هم عرضه کنیم و اخیراً هم سرویس عوارض خروج از کشور را ارائه کردهایم. مدیرعامل پیامرسان بله تصریح کرد: این سرویسها درآمدزا هستند. علاوه بر این در بخش ویترین بله بسترهایی برای فروشگاهها و کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است که برای پیامرسان درآمد دارد.
«آیگپ» و لایکش
آیگپ پیامرسانی بسیار شبیه به تلگرام است و نسبتا تمام امکانات آن را دارد. آیگپ هم نسخه اندروید دارد و هم نسخه ios، این پیامرسان از سرعت نسبی مناسب بهرهمند است، اما برخی انیمیشنهای غیرضروری فضای آن را بسیار سنگین کرده است. آیگپ متعلق به شخصی به نام محمدرسول کاظمی است و از سال ۹۴ تاکنون توانسته بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فعال جذب کند. آیگپ یک مزیت بیشتر از تلگرام دارد و آن هم قابلیت لایک کردن در کانال است.
برای ۲۰ میلیون کاربر ios فکری کنید!
اکثر پیامرسانهای ایرانی یک مشکل بزرگ دارند و آن هم ارائه ندادن خدمات روی بستر ios است. طبق اظهارات محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون کاربر موبایل در ایران از خانواده اپل استفاده میکنند. در حال حاضر ایتا به طور کلی تنها به زیرساخت اندروید سرویس میدهد و سروش در اپ استور قابل دانلود نیست و سرعت آن روی موبایلهای آیفون بسیار پایین است. توسعهدهندگان پیامرسانهای بومی باید اهتمام بیشتری نسبت به کاربران ios داشته باشند.
چرا روسیه تلگرام را فیلتر کرد؟
اخیراً دادگاهی در مسکو به درخواست سازمان نظارت بر ارتباطات الکترونیکی روسیه برای فیلتر شدن تلگرام پاسخ مثبت داد و از آن تاریخ تاکنون این کشور بیش از ۱۸ میلیون IP را برای فیلتر کردن تلگرام بسته است. از زمان صدور حکم فیلتر شدن تلگرام تا دیروز روسیه ۵/۱۸ میلیون IP متعلق به ۲ شرکت آمازون و گوگل آمریکا را در این کشور بسته است. الکساندر ژاروف، رئیس سازمان نظارت بر ارتباطات الکترونیکی روسیه، در مصاحبه با ایزوسیا در پاسخ به سؤالی درباره روند پس از فیلتر شدن تلگرام، گفت: در شرایط کنونی ۱۸ زیرشبکه شرکتهای آمازون و گوگل در روسیه فیلتر شدهاست، پس از آنکه سازمان امنیت فدرال روسیه در دادگاه علیه تلگرام پیروز شد، سازمان نظارت بر ارتباطات الکترونیکی شکایتی را به دادگاه مسکو در این ارتباط ارائه کرد.
سازمان امنیت فدرال روسیه درخواست دسترسی به رمزهای تلگرام را ارائه کرده بود تا بتواند به حسابهای کاربری و چتهای مشکوک به اقدامات تروریستی دست یابد. در عین حال این سازمان بارها و بارها اعلام کرده بود که از بستر تلگرام برای آموزش و حتی انجام اقدامات تروریستی هم در داخل و هم در خارج از روسیه به صورت مکرر استفاده شده است.
وی درباره جزئیات فنی فیلتر کردن تلگرام گفت: در حال حاضر ۴۲۰۰ اپراتور تلفن همراه در روسیه به کاربران اینترنت ارائه میدهند و از روشهای فنی برای بلاک کردن تلگرام استفاده میکنند. این اپراتورها به صورت روزانه IPهایی را دریافت میکنند که برای مسدود کردن تلگرام باید آنها را ببندند.
ژاروف درباره اقدام تلگرام در تغییر آدرسهای IP خود گفت: در مقطعی شرکت آمریکایی آمازون که IPهای خود را در اختیار تلگرام قرار داده بود اقدام به تغییر ۶۰۰ هزار آدرس IP خود کرد و ما با چالش بزرگی روبهرو شدیم. به همین دلیل، کارشناسان ما اقدام به شناسایی IPهای جدید و بررسی امکان استفاده تلگرام از آنها کردند. از سوی دیگر، زیرشبکه شرکت گوگل نیز ۵۴۰ هزار IP در روسیه دارد و ما پس از بررسی IPهای آمازون سراغ آنها نیز رفتیم، البته تعداد زیاد این IPها به تلگرام این امکان را داد تا ظرف مدت ۲ تا ۴ دقیقه بتواند آدرس IPهای خود را تغییر دهد.
ژاروف گفت: این ما نبودیم که رمزینههای تلگرام را میخواستیم، بلکه سازمان امنیت فدرال بود. وی گفت: مشکل اصلی ما با تلگرام فقط رمزینهها نبود بلکه مدیریت تلگرام هیچ پاسخی به درخواست روسیه برای اقدام در این زمینه ارائه نداده است. اگر آنها کوچکترین تمایلی به همکاری با مسکو داشتند حداقل مذاکراتی در این زمینه با سازمان امنیت فدرال برگزار میکردند، اما برخلاف انتظارات تمام درخواستهای دولت روسیه برای مذاکره در این زمینه با تلگرام بدون جواب مانده است.
وی ادامه داد: البته برخی افراد در حال کسب درآمد از بستر تلگرام هستند که این مسأله خیلی گسترده نیست و آنها میتوانند از هر پیامرسان دیگری برای کسب درآمد استفاده کنند. اگر ما تلگرام را یک خانه در نظر بگیریم متوجه میشویم که افراد در این خانه زندگی میکنند، کار میکنند، ارتباط برقرار میکنند و وقت آزاد خود را در آن میگذرانند؛ حال تصور کنید که تروریستها نیز به این واحد مسکونی نفوذ کنند. با این حساب ورود دستگاههای امنیتی به این مسأله کاملاً منطقی خواهد بود، اما در شرایط کنونی شاهد آن هستیم مالک این واحد مسکونی که همانا مدیریت تلگرام است از ورود مقامات امنیتی جلوگیری میکند و این دقیقاً شرایطی است که در حال حاضر ما با تلگرام داریم.