به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،ایکسدرایو نام تجاری برای سیستم "تمام چرخ متحرک"[1] یا AWD موجود در خودروهای کراس اوور[2] اسپرت X1، X3، X4، X5 و X6 است. همچنین در سری 1 (2012 تاکنون)، سری 2 (2015 تاکنون)، سری 3 (2000 تاکنون)، سری 4 (2014 تاکنون)، سری 5 (2005 تاکنون)، سری 6 (2012 تاکنون) و سری 7 (2010 تاکنون) از تجهیزات اختیاری[3] به حساب می آید.
شرح
به جای تقسیم کردن گشتاور دائمی (که در سیستم های قبلی بکار گرفته می شد)، ایکسدرایو تقسیم گشتاور متغیر را بین محورهای جلو و عقب از طریق یک کلاچ تر چند صفحه ای فراهم می کند که در جعبه دنده روی خروجی به سمت میله محرک جلویی قرار دارد. این وضعیت به ایکسدرایو اجازه می دهد که تقسیم گشتاور بین محورهای جلوی و عقبی که به طور معمول نسبت آن 40:60 است را تنظیم کند. اگر لغزش چرخ با سیستم ABS / DSC تشخیص داده شود، ایکسدرایو می تواند در یک دهم ثانیه واکنش نشان دهد و مجددا تا 100٪ قدرت موتور را به محور جلویی یا عقبی ارسال کند. [1] کلاچ تر با استفاده از یک موتور سروو الکتریکی با سرعت بالا که یک دیسک محرک را طبق شکل به چرخش در می آورد اعمال می کند. زمانی که میله محرک عقب به خروجی انتقال متصل است، انتقال گشتاور کامل به محور جلویی تنها زمانی به دست می آید که چرخ های عقبی هیچ کششی نداشته باشند و هر دو در حال لغزش باشند.
ایکسدرایو به سیستم های ABS و DSC متصل می شود. در حالتی که چرخ می چرخد یا ناپایداری جهت دار هنوز هم رخ می دهد در حالی که ایکسدرایو در حال تنظیم تقسیم گشتاور است، DSC چرخ های مستقل را برای بازپس گرفتن نیروی کشش[4] و بهبود ثبات جهت دار بدون دخالت راننده ترمز می کند.
دیفرانسیل های جلو و عقب در خودروهای ایکسدرایو به طور معمول یک طراحی دیفرانسیل باز است، بنابراین متکی بر سیستم ترمز DSC به منظور انتقال قدرت از چرخ لغزنده به چرخ با نیروی کشش می باشد.
یک تغییر عمده در سیستم ایکسدرایو در 2015 در X1 بوجود آمد که بر اساس طراحی محرک چرخ جلو و یک موتور نصب شده بر روی آن است. در ایکسدرایو نوع FWD، چرخ های جلو به 100 درصد گشتاور می رسد زمانی که کلاچ ایکسدرایو باز است و یک انحراف[5] جلو را به جای انحراف معمول عقب معمول ایکسدرایو تحمیل می کند.
کاربردها
ایکسدرایو در X1، X3 موجود است و از تجهیزات استاندارد در خودروهای اسپرت X4، X5، X6 و X6M به شمار می آورد. همچنین در سری 1 (2012 تاکنون)، سری 3 (2002 تاکنون برای سدان، 2007-2013 برای کوپه)، سری 4 (2014 تاکنون)، سری 5 (2005 تاکنون)، سری 6 (2012 تاکنون برای کوپه و کوپه گران) و سری 7 (2010 تاکنون) از تجهیزات اختیاری[6] به حساب می آید.
بی اِم دبلیو به تدریج ایکسدرایو را برای رقابت بهتر با کواترو آئودی و ماتیک 4 مرسدس بنز (که بطور گسترده در محصولات مربوطه در دسترس است) در خط تولید خود توسعه داد. از سال 2010-12، بی اِم دبلیوی کانادا حتی ارائه تریم های RWD را متوقف کرده است اگر چه یک سیستم همتای ایکسدرایو در سری 5، سری 6، و 7 موجود است که یک بازگشت بزرگ به مدل سال 2009 و مدل های پیشین است که تنها مدل های 528i و 535i مجهز به ایکسدرایو بودند. این تغییر رویکرد بی اِم دبلیو کانادا برخی از ناظران را شگفت زده کرد. گر چه 650 اولین defection کوپه اسپرت در میان خودروهای بی اِم دبلیو است. مورد عجیب این است که در حال حاضر کوپه تنها در حالت AWD موجود است؛ اگر شما می خواهید 650 اسب بخار قدرت در چرخ های عقب داشته باشید، شما مجبورید نسخه راگتاپ[7] را انتخاب کنید.
ایکسدرایو در سال 2003 همراه با X3 جدید و سری BMW 3 جدید (E46) معرفی شد.
اولین بار ایکسدرایو در خودروهای BMW V8 (در مقایسه با خودروهای اسپرت کراس اوور) در 2010 BMW 750i xDrive (F01) و 2010 550i Gran Turismo xDrive (F07) و 2011 BMW 550i xDrive (F10) بکار گرفته شد.
ایکسدرایو برای اولین بار در خودروهای BMW M بکار گرفته شد که از 2010 BMW X5 M و X6 M شروع شد. نسل ششم BMW M5 نیز به ایکسدرایو مجهز شده است.
کنترل عملکرد پویا
سیستم هدایت گشتاور کنترل عملکرد پویای بی اِم دبلیو در هماهنگی با ایکسدرایو و کنترل پایداری پویا کار می کند. DPC یک سیستم کنترل میل لنگ و شاسی است که به منظور تنظیم کشش و فرمان از طریق فعال کردن نیروهای محور عقب کار می کند. گشتاور نه تنها بین محور جلو و محور عقب (ایکسدرایو) بلکه همچنین بین چرخهای عقب برای بهبود چابکی و ثبات (از طریق محور عقب DPC) تقسیم شده است. [5] DPC به منظور هدایت خودرو در تمام سرعتها و رانندگی طبیعی کار می کند، نه فقط در هنگام چرخش زیاد. DPC همچنین با DSC ارتباط برقرار می کند تا مسیر خودرو را با استفاده از چرخش گشتاور اصلاح کند که باعث چرخش های صاف می شود در حالیکه DSC به خودی خود تنها قدرت موتور را کاهش می دهد و ترمز را برای هدایت خودرو اعمال می کند. [6]
دیفرانسیل DPC پکیج های کلاچ را در هر دو طرف خروجی اِعمال می کند که توسط یک موتور الکتریکی فعال می شوند. پکیج کلاچ یک مجموع دنده سیاره ای را فعال می کند که موجب تحریک شتاب یک چرخ می شود. یک سیستم کنترل معمولی، مانند سیستم ایکسدرایو معمولی بی اِم دبلیو بدون کنترل عملکرد پویا، به ترمزها تکیه می کند تا سرعت چرخ وسیله نقلیه را کاهش دهد (که دارای کشش کمتر است) و قدرت موتور را برای محدود کردن لغزش در آن چرخ کاهش می دهد. این منجر به افزایش ترمز می شود و پیشرفت مطلوب خودرو را تسریع می کند. در مقابل، ایکسدرایو هنگامی که با DPC ادغام می شود، بمنظور حفظ ثبات در هنگام نیاز، چرخش بدون لغزش (با بیشترین کشش) را سرعت می دهد. به عنوان مثال، در هنگام چرخش خودرو، چرخ بیرونی برای ارائه شتاب بیشتر، با استفاده از مزیت کشش از طریق بارگیری دینامیکی تحریک می شود. در همین حال، در یک وضعیت اضطراری، چرخ داخلی برای کسب مجدد تعادل کشش، تحریک می شود. این باعث افزایش کشش در محور وسیله نقلیه می شود، در عین حال پیشرفت بهینه خودرو از طریق چرخش را حفظ می کند.
اولین محصول DPC در بی اِم دبلیو X6 معرفی شد که تولید آن در سال 2008 به عنوان مدل 2009 آغاز شد و از تجهیزات استاندارد محسوب می شود. [7] یک آزمایش نشان داد که "به علت مزایای وجود DPC، X6 صدها پوند سبکتر از X5 [بدون DPC] است، هرچند هر دو خودرو دارای ابعاد شاسی مشابهی هستند. BMW X5 M نیز از کارایی بالای استاندارد DPC برخوردار است.
سیستم AWD پیشین
بی اِم دبلیو سیستم AWD را به عنوان تجهیزات اختیاری در دهه 1980 برای سری 3 و سری 5 ارائه داد. سیستم دارای یک اتصال دهنده چسبنده در دیفرانسیل های مرکز و عقب است. تا زمانی که لغزش چرخ رخ می دهد، حالت انتقال دارای گشتاور تقسیم 37:63 (جلو و عقب) است که ناشی از چرخ دنده سیاره ای می باشد. هنگامی که یک محور چرخش سریعتری از محور دیگر دارد، نیروی برش مایع سیلیکن با لغزش VC افزایش می یابد. این فورا به 80٪ گشتاور تبدیل می شود که به محور چسبنده انتقال می یابد. این همان عملکرد موجود در دیفرانسیل عقب خودروهاست. دیفرانسیل جلو دارای هیچ نوع قفلی نیست.
AWD مجددا برای X5 و سری 3 2001 عرضه شد. سیستم مشابه سیستم قبلی بود به جز این که هیچ گونه قفلی نداشت. در عوض، چرخ های لغزنده با سیستم DSC متوقف می شوند و به انتقال قدرت به چرخها از طریق کشش کمک می کنند.
امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در پایان به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای BMW هستید برای تعمیرات انواع مدل خودروهای بی ام و با پیچیدگی های خاصی که دارند حتما باید به کارشناسان خبره مربوط به آن مراجعه کنید.
[2] crossover
[3] optional
[4] traction
[5] bias
[6] optional
[7] یک ماشین با یک سقف قابل تبدیل