نظام آموزش و پرورش، دانشگاهها و اساتید و معلمان از ارکان و زیر ساختهای اصلی علم و تحقیق در کشور میباشند و تولید، بویژه تولید علم و دانش بدون در نظر گرفتن زیرساختهای اساسی در هر حوزهای ممکن نمیباشد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرلشکر سیدیحیی صفوی، استادتمام جغرافیای سیاسی طی یادداشتی فرا رسیدن روز معلم را به تلاشگران عرصه علم و دانش تبریک گفت. در این یادداشت آمده است:
اندیشه و تفکر در طول تاریخ علاوه بر آنکه تعیین کننده راهبرد ملتها در برخورد با موضوعات مختلف بوده است، از سوی دیگر آماج حملات اندک گروهی بوده است که همواره تعالی، روشنگری و اندیشه را مخالف اهداف خود میدیدهاند و از این رو است که در واپسین لحظههای نیمهشب یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ در سکوت شب، آیتالله «مرتضی مطهری» از رهبران بزرگ انقلاب به دست گروه تروریستی فرقان، به خاک و خون کشیده شد و بعد ازآن این روز به نام روز معلم نامگذاری شد.
دوازدهم اردیبهشت گرامیداشت بزرگ مردان و زنانی است که در عرصه علم و دانش و اعتلای فرهنگ این مرز و بوم نقش آفرین اصلی هستند و پرچم فرهنگی کشور را به اهتزاز در میآورند.
معلمین و اساتید در حقیقت متعلق به سطح اعلای فرهنگ جامعه هستند که جوهره و ماده خام انسانی را تبدیل به انسانی در تراز بالا، فعال، سازنده، جوشان و متحرک و عالم تبدیل میکنند و حقیقتا کار این قشر زحمت کش متمرکز بر روی فکر و اندیشه انسانها است.
ظرفیت عظیم انسانی اساتید و معلمین زحمت کش ایران اسلامی پشتوانه عظیمی برای ارتقاء فرهنگ، دانش و پتانسیل بالایی برای دست یابی کشور به تمدن نوین اسلامی است که بدون تردید مسیر سخت تلاش و دستیابی به اهداف بالای کشور در ارتقاء سطح دانش ملی و استراتژیک و حفظ و ارتقاء جایگاه تمدنی و ملی کشور را هموار میسازد.
معلمین و اساتید عزیز کشورمان در سالهای مختلف مجاهدت در این سنگر عظیم الهی نشان دادهاند که نگاه آنان به جایگاه رفیع معلمی نگاهی ورای حرفه و شغل میباشد و تلاش و کوشش وصف ناپذیر آنها در تربیت نسلی اثر گذار همراه با تربیتی اسلامی ایرانی بدور از نگاه مادی، نابرابریهای زندگی روزمره و تنگناهای ناشی از پیچ و خم زندگی است و البته که بایستی در جهت تکریم و گرامیداشت آنها گامهای جدی و اثر گذار برداشت، و همه ما بایستی خود را مدیون آنها بدانیم و از سوی دیگر قدر دان اساتید و معلمان دوران خود باشیم.
دور از انصاف نیست که به معلمین و اساتید واژه انسانهای حماسه ساز و تاریخ ساز اطلاق گردد، چرا که در طول تاریخ، اندیشه، نگاه و طرز تفکر و اقدام انسانهای حماسه ساز و ملی منبعث از تلاش معلمین و بزرگ مردانی است که به اندیشههای انسانی فکر و جهت دادهاند.
پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از بزرگترین رویداد پس از ورود اسلام به ایران، رخ دادن قیام انقلابی و اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) و تاثیر گذاری این انقلاب در بعد ملی و اثرات آن در منطقه و تاثیر گذاری و شرکت در معادلات سیاسی جهان و در کنار آن رویش نسلهای جدید، نقش متفکران، خواص جامعه به چشم انداز آینده نقش محوری و تعیین کنندهای است که تعیین کنند چه نسلی را برای چه جامعهای بایستی تربیت کنند.
دراین بین و در ترکیب نقشهای اجتماعی نقش معلمی نقشی فراتر از سایر نقشها است و نبایستی با سایر فعالیتهای اجتماعی مورد قیاس قرار گیرد، چرا که عملکرد معلمین و اساتید عزیز میتواند منجر به پیدایش محصولات فکری و آینده سازی بهتر برای کشور و تربیت نسلی با اندیشههای متعالی و ذهنهایی جستجو گر گردد، نسلی که در مسیر رشد و توسعه از هیچ تلاش و کوششی فرو گذار نبوده و پایبند به اهداف و آرمانهای کشورمان باشند و در این مسیر شناخت نیازهای انسانی آینده کشور و تلاش برای تربیت نسل متناسب با آینده اجتناب ناپذیر است.
در دنیای پیچیده امروز که مادیات بدنبال پایمال کردن اخلاقیات و معنویات است تربیت در کنار تعلیم میتواند نقش کلیدی در احیای اخلاق و معنویات جامعه ایفا کند و بایستی اعتقاد داشت راه نجات بشر از مسیر اخلاق و بازگشت به معنویات عبور میکند.
نظام آموزش و پرورش، دانشگاهها و اساتید و معلمان از ارکان و زیر ساختهای اصلی علم و تحقیق در کشور میباشند و تولید، بویژه تولید علم و دانش بدون در نظر گرفتن زیر ساختهای اساسی در هر حوزهای ممکن نمیباشد و هر اقدامی در جهت ارتقاء این زیر ساختهای حیاتی و گامهای اثر گذار و مرتبط میتواند موجب غنای نظام تولید علم و دانش در کشور و در نتیجه پیشرفت و توسعه ملی گردد.