جشنواره ملی ایثار پیرامون تجلیل از دانشجویان برگزیده ستاد شاهد در جهت هدف رشد شکوفایی در عرصههای مختلفی نظیر علمی، پژوهشی، فرهنگی ویژه دانشجویان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، این جشنواره با هدف زبده پروری و پویایی دانشجویان در زمینههای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی برگزار و از ۱۵ برگزیده دانشگاههای علوم پزشکی کشور تقدیر به عمل آمد.
در این جشنواره محمد محمدی، دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان موفق به کسب رتبه دوم جایزه ملی ایثار شد و به همین مناسبت خبرنگار ما با این دانشجوی موفق دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفتگویی ترتیب داد که در ادامه میخوانیم.
برگزیده جشنواره ملی ایثار
دانشجو: خودتان را معرفی میکنید؟
محمدی:محمد محمدی هستم ۲۴ سال سن دارم و دانشجوی سال آخر آخری رشته دندان پزشکی دانشگاه علوم سمنان هستم.
دانشجو: از فعالیتهایتان در عرصههای علمی بگوید؟
محمدی: فعالیتهای علمی و پژوهشی را به مدت ۳ تا ۴ سال است که دنبال میکنم از جمله برگزاری کنگره همایش ارتقای سلامت که سال گذشته برگزار شد و این همایش کشوری بود و در استان سمنان برگزار شد، من به عنوان دبیر اجرایی این همایش بودم.
دانشجو: در رابطه با طرح پژوهشی که داشتید توضیح بیشتر میدهید؟
محمدی:طرح پژوهش من که پایان نامه هم هست در رابطه با حیوانات و فک خرگوش است. ما در سمنان ستاد کار با خرگوش نداشیم و اولین ستاد کار با خرگوش راه اندازی شد، در رابطه با فک خرگوش، چون از نظر سیستم جونده، این حیوان شباهتهای به انسان دارد کار برای آن را برای بررسی التهاب و تزریق داروی ضد سرطان بررسی کردیم که برای افرادی که مشکل فکی دارند موثر است.
پژوهش بر روی فک خرگوش
دانشجو: علاوه بر عرصه علم و پژوهش، فعالیتهای دیگری هم داشتهاید؟
محمدی: بله در زمینه قرآن و اذان فعالیتهای داشتهام و در مسابقات منطقهای توانستم رتبه دوم را در مسابقات قرآن و رتبه سوم را در بخش اذان کسب کنم.
دانشجو: در رابطه با جشنواره ملی ایثار بگوید اینکه چطور شد که از منتخبان این جشنواره شدید؟
محمدی:جشنواره ملی ایثار پیرامون تجلیل از دانشجویان برگزیده ستاد شاهد در جهت هدف رشد شکوفایی در عرصههای مختلفی نظیر علمی، پژوهشی، فرهنگی ویژه دانشجویان برگزار شد. معیار انتخاب این جشنواره این بود که دانشجویان تک بعدی نباشند و علاوه بر کسب علم و تحصیل در سایر فعالیتها از جمله فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی نیز دارای موفقیتهای باشند که این جشنواره به همت وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
دانشجو: شما جزو خانواده ایثارگران هستید، چقدر نقش افراد ایثارگر در زندگی شما برای رسیدن به موفقیت تأثیرگذار بوده است؟
محمدی: پدرم آزاده است و به مدت ۲ سال و نیم در اسارت بودند، ثبات استقامت و صبر پدرانمان و تجربه دفاع از کشور و این روحیه ایثارگری در عرصه علمی و گسترش و پیشرفت علم در روحیه تأثیرگذار است و میتواند در گسترش علم کمک کند.
ثبات استقامت و صبر پدرانمان و تجربه دفاع از کشور و این روحیه ایثارگری در عرصه علمی و گسترش و پیشرفت علم در روحیه تأثیرگذار است و میتواند در گسترش علم کمک کند.
دانشجو: دانشجویان نسل فعلی برای رسیدن به موفقیت در عرصههای مختلف با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟
محمدی:مشکل دانشجویان این نسل این است که فقط به درس بها میدهند و در زمینه علمی و پژوهشی و فرهنگی کمتر وقت میگذارند. شاید این مشکل به این دلیل است که مسئولان کمتر دلسوزی میکنند و بودجه کارهای فرهنگی و پژوهشی کم است. در کشور فقط دانشکده شیک برای فعالیتهای بین المللی ساخته میشود؛ اما در بحث علم و پژوهش کمتر توجه میشود و برای اجرای طرح پژوهشی دانشجو مجبور است که به دنبال بودجه باشند. دانشجوهای رشتههای مختلف بیشتر نگران آینده شغلی و بیکاری بعد از فارغالتحصیلی هستند. این به آموزش دانشجویان لطمه میزند و بازده کاری را پایین میآورد.
برگزیده جشنواره ملی ایثار با حضور معاون رییس جمهوری
مشکل دیگر دانشگاهها وجود هیات علمی اجباری در دانشگاه است که فقط برای گذراندن طرح به دانشگاه آمده است، برخی از آنها بدون تخصص و علاقه به تدریس مشغول هستند، زمان زیادی برای دانشجویان وقت نمیگذارد و یا به چشم رقیب به دانشجو نگاه میکند؛ در صورتی که اگر دانشجوی به علم دست نیابد نسل بی کارآمدی خواهد شد.
پذیرش مقاله در جهت سخنرانی در همایش
دانشگاه های اقماری کوچک در شهرستان منجر به تولید دانشجوی بی سواد میشود، مهمترین اشتباه وزارت علوم ایجاد دانشگاه اقماری بود. این دانشگاهها هیات علمی که توان علمی ندارد به دانشگاه میآورند و تا به روش تدریس عادت کند طرح تمام می شود.
دانشجو: گروههای مختلف علمی و فرهنگی در دانشگاهها و دانشجویان برای تولید علم با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
محمدی:در دانشگاه به انجمن علمی بهای بیشتری داده میشود، اما گروههای فرهنگی در دانشگاه کمتر مورد توجه قرار میگیرند من خودم دبیر کمیته تحقیقات کانون عترت و قرآن هم بودهام. در زمینه فرهنگی فوق العاد ضعیف است و مسئولان لزومی برای هزینه کردن آن نمیدادند و صرف رد کردن یک گزارش آنها از سر خودشان باز میکنند. دانشگاه بودجه کمتری صرف این فعالیتها میکند و به تشویق دانشجو بیتوجه هستند. کمتر گروههای مختلف علمی و فرهنگی مورد تقدیر میشوند این منجر به بی انگیزه شدن دانشجویان میشود و دانشجو در زمینه فرهنگی ضعیف عمل میکند.
پوستر برگزیده در همایش سالانه پژوهش دانشگاه سمنان
گروههای فرهنگی در دانشگاه کمتر مورد توجه قرار میگیرند. در زمینه فرهنگی فوق العاد ضعیف است و مسئولان لزومی برای هزینه کردن آن نمیدادند و صرف رد کردن یک گزارش آنها از سر خودشان باز میکنند.
اما در انجمن علمی دانشجویان کار را با ذوق و شوق انجام میدهد اساتید بهتری حضور دارند اما مشکل دانشجویان محدود بودن بودجه است و باید برای دانشجویان کار دانشجویی ایجاد شود هر چند که هدف دانشجو رشد علمی است؛ اما باید تشویق علمی هم باشد از طرفی چند سالی است که مسوولان بودجه کمتری برای تشویق دانشجویان و از نفرات برتر تقدیر شود این منجر به بی روح شدن فضای دانشگاه میشود.