معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در سطح کشور ۱۲.۵ درصد و میانگین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود ۱۷ درصد است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزش وزارت علوم صبح امروز در گردهمایی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سطح یک و دو گفت: از ابتدای دولت یازدهم ما فعالیت خود را در آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی آغاز کردیم و تا جایی که امکان داشت جهت تحقق این شعار گامهایی را برداشتیم. در بخش کنترل کمی وضعیت تقریبا مهار و جلوی رشد بی رویه در زیرنظامها گرفته شده است.
وی به بخش ارتقای کیفی اشاره کرد و گفت: حرکتهایی نیز در این جهت صورت گرفته است.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: ما همچنین شاهد هزینههای غیرمنطقی آموزش عالی بودیم که به علت ناکارآمدی فارغ التحصیلان، ضعف کیفی و رشد بی رویه بر آموزش عالی وارد میشد.
شریعتی نیاسر افزود: تلاش ما این است که به این هزینهها پاسخ مثبت داده و وضعیت را بهبود ببخشیم.
معاون آموزشی وزیر علوم به نرخ بیکاری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در سطح کشور ۱۲.۵ درصد است و میانگین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود ۱۷ درصد است. ۴۰ درصد کل فارغ التحصیلان افرادی هستند که لیسانس دارند بنابراین ما باید تمرکز و توجه کافی به بخش کارشناسی داشته باشیم. دانشجویان کارشناسی وقتی فارغ التحصیل میشوند و شغل مناسبی پیدا نمیکنند یکی از چیزهایی که به عنوان شغل نگاه میکنند کارشناسی ارشد است.
وی به نرخ مهاجرت به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: عمده مهاجرتها مربوط به کارشناسی است که امیدی به شغل ندارند. اگر بتوانیم توانمندی دانشجویان کارشناسی را بالا ببریم و زمینه شغل و اشتغال آنان را ایجاد کنیم با این پدیده دیگر مواجه نخواهیم بود.
شریعتی نیاسر ادامه داد: یکسری برنامههایی در راستای مهارت آموزی دانشجویان در دانشگاهها شکل گرفته که باید به جمع بندی جدیدی در مورد آنها برسیم و یک مدل هماهنگ در کارآفرینی دانشجویان ایجاد کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: یکی از نقطه ضعفهایی که در نظام دانشگاهها وجود دارد بی توجهی به برنامه هاست یکی از این برنامهها که دانشگاهها باید آن را اجرا کند برنامه ششم است که دانشگاهها در هر سطحی که قرار دارند باید متناسب با ماموریتی که دارند بر اساس برنامه ششم عمل کنند و جهت گیری آنها باید مبنی بر آمارهای مصوب در برنامه ششم باشد.
وی به دانشگاههای سطح یک اشاره کرد و گفت: این دانشگاه ها، چون ماموریت بین المللی دارند باید تا پایان برنامه ششم ۱۰ درصد جمعیت آنها از دانشجویان خارجی باشد. این در حالی است که دانشگاههای سطح چهار که ماموریت محلی دارند نباید به این موضوع بپردازند. اگر سعی کنیم بر اساس برنامه عمل کنیم جهت گیری کارها بهتر میشود.
شریعتی نیاسر به جمعیت دانشجویی اشاره کرد و گفت: باید روی جمعیت دانشجویی کنترل نسبی داشته باشیم ۵ درصد جمعیت دانشجویی باید در دانشگاههای سطح یک، ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاههای سطح دو، ۳۵ درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاههای سطح سه و ۴۰ درصد جمعیت دانشجویان در دانشگاههای سطح چهار باشند. یعنی بیشترین جمعیت دانشجویان ما باید در دانشگاههای سطح چهار جمع شوند.
وی در ادامه پیشنهادهایی برای ارتقا کیفی آموزشی ارائه داد که میتوان به توانمندسازی عکاسی اشاره کرد.
شریعتی نیاسر گفت: بالغ بر ۸۰ هزار هیات علمی در دانشگاهها مشغول فعالیت هستند که میانگین سنی آنها جوان است. این افراد ممکن است تجربه زیادی نداشته باشند برای همین راه اندازی مرکز توانمندسازی اساتید در دانشگاهها باید به صورت جدی پیگیری شود.
وی ادامه داد: باید وضعیت دانش آموختگان رصد شود، اینکه دانشجوی ما فارغ التحصیل شده در حال حاضر به چه کاری مشغول است بنابراین دانشگاهها باید انجمن دانش آموختگان را باید راه اندازی کنند و روسای دانشگاهها باید از این مساله حمایت جدی کنند.
وی در ادامه به مهارت افزایی اشاره کرد و گفت: بخشی از مهارت افزایی به تدبیر مدیران برمی گردد، باید کارهایی نویی در این زمینه انجام بگیرد، کارگاههای مهارتی راه اندازی شود. دروس اختیاری متنوعی تدوین شوند.
شریعتی نیاسر به شیوههای آموزشی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: شیوه آموزشی ما منسوخ شده و باید شیوههای جدیدی تعریف شود.