وزارت اطلاعات در نامه ای به رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) بدون ادعا و جنجال مجاهدت های زیادی می کنند تا از حضور افراد دو تابعیتی و مظنون در دستگاه های حاکمیتی جلوگیری کنند.
وزارت اطلاعات در پی انتشار گزارش منتشر شده با عنوان " متن گزارش تحقیق و تفحص از دو تابعیتیها " در نامهای به علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیحاتی درباره این گزارش را قید کرده است.
متن این نامه به شرح زیر است:
سلام علیکم.
با احترام، در پی انتشار محتوای «گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دوتابعیتی» که به تصویب کمیسیون امنیت ملی رسیده و بازتابهای گوناگونی نیز داشته است، ذکر نکات زیر را ضروری دانسته و در خواست اکید داریم تا نسبت به اصلاح موارد اقدام لازم معمول گردد:
۱- این وزارتخانه طی ماههای گذشته همکاریهای مختلفی با هیات تحقیق و تفحص مزبور معمول داشته است. از برگزاری نشست اعضاء هیات با وزیر محترم اطلاعات و معاون ذی ربط ایشان تا تهیه و ارسال نقطه نظرات کارشناسی وزارت به رئیس محترم هیات، اما متاسفانه در گزارش نهایی نکاتی درج گردیده که ضروری است نسبت به آن اقدام لازم به عمل آید.
۲- در صفحات ۱۴ و ۱۵ گزارش کمیسیون که عینا بخشی از نامه این وزارتخانه میباشد، به دلیل درج ناقص مطلب شائبههای متعددی ایجاد نموده مبنی بر اینکه طی دو سال گذشته ۲۱۰ مدیر دو تابعیتی در نظام شناسایی شده است. حال آن که در گزارش این وزارتخانه تاکید شده بود که طی دو سال گذشته از ۱۹ حوزهای که استعلام شده بود تعداد ۲۱۰ نفر به دلیل دو تابعیتی، اقامت از نوع گرین کارتی، رد صلاحیت شده اند و در ادامه به پنج حوزه اشاره شده بود مانند: اشتغال در مراکز دولتی و حکومتی یا همکاری با مراکز حساس، دولتی، علمی، دانشگاهی، آموزشی و نظامی و ... بنابراین بخش عمدهای از استعلامات مربوط به گزینش و همکاری بوده (اعم از بخشهای حکومتی، دولتی و حتی خصوصی) همان گونه که ملاحظه میفرمائید چنانچه این قسمت از متن نامه این وزارتخانه به صورت کامل درج میشد، شائبه مذکور ایجاد نمیگردید تا موجب بروز ذهنیتهای منفی شود. عین این مطلب در مورخ ۹۶/۱۲/۱۵ و قبل از چاپ گزارش کمیسیون توسط سرکار خانم چنارانی در صحن علنی مجلس مطرح گردید که این وزارتخانه در مورخ ۹۶/۱۲/۱۶ در اعتراض به موضوع با هیات رئیسه و رئیس هیات تحقیق و تفحص مکاتبه و تذکر داد.
بر این اساس درخواست داریم هم جنابعالی و هم رئیس محترم هیات نسبت به اصلاح متن گزارش و همچنین تذکر به مطبوعات جهت صدور اصلاحیه اهتمام ورزیده و از جایگاه کمیسیون امنیت ملی دفاع گردد. در صورت عدم اقدام، این وزارتخانه ناچار خواهد شد که راسا مبادرت به واکنش و در تبیین موضوع اقدام نماید.
۳- در صفحه ۲۳ گزارش کمیسیون نیز به «عدم همکاری و مسامحه وزارت اطلاعات در این امر مهم ...» اشاره گردیده که به دلیل استفاده از عبارات کلى، کانه تمام مشکلات موضوع دوتابعیتیها بر دوش این وزارتخانه قرار گرفته است. در حالی که علیرغم تمام خلاءها، کاستیها و مشکلات موجود (که در گزارش خود هیات نیز به آنها اشاره شده) سربازان گمنام امام زمان (عج) بدون ادعا و جنجال مجاهدتهای زیادی نموده و مینمایند تا از حضور افراد دو تابعیتی و مظنون در دستگاههای حاکمیتی و حتی بعضا خصوصی مهم جلوگیری نمایند و در این راستا توقع تقدیر و تشکر نداریم، اما اتهام بلاوجه مسامحه و عدم همکاری به وزارت غیر منصفانه و جهت گیرانه است.
توضیح اینکه حسب مذاکره به عمل آمده با آقای کریمی قدوسی (رئیس هیات) منشاء درج مطلب مذکور، عدم پاسخگویی به مکاتبه دادستان محترم کل کشور بوده است. حال آنکه اولا: همان گونه که در پروندههای قضایی از زمان ایراد اتهام تا صدور حکم نهایی فاصلهای طولانی (بعضا چندین سال) طی میشود، در مواردی از این دست که فهرستی از اسامی به این وزارتخانه واصل میشود بدیهی است که با توجه به اهمیت موضوع از جهات مختلف، بررسی و اعلام نظر نهایی مدتی به طول انجامد و این به معنای مسامحه و عدم همکاری نیست. ثانیا: در متن نامه دادستان محترم کل که در همان صفحه ۲۳ گزارش درج شده نیز مطلبی مشعر بر مسامحه و عدم همکاری درج نشده و مشخص نیست بر چه اساسی این استنباط صورت گرفته که امیدواریم سوگیری و پیش داوری در این امر دخیل نبوده باشد گرچه شائبه آن جدی است. ثالثا: کمیسیون امنیت ملی در مورخ ۹۶/۱۲/۲۰ گزارش هیات تحقیق و تفحص را مورد بررسی قرار داد و گزارش نهایی وزارت اطلاعات در خصوص فهرست مد نظر دادستان محترم کل در مورخ ۹۶/۱۲/۲۲ (دو روز پس از برگزاری جلسه کمیسیون) طی نامه شماره ۲۲۵۵۱۷/س/۸۲۰۳۰۱ /۹۶ خطاب به ایشان و رونوشت به کمیسیون امنیت ملی نیز ارسال گردیده بود که با عنایت به تاریخ انتشار گزارش کمیسیون (۹۷/۲/۵) ضروری بود که متن مذکور در صفحه ۲۳ کاملا تغییر یابد. در عین حال از آنجا که هنوز متن گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت نشده، مقتضی است نسبت به اصلاح گزارش مزبور اقدام سریع و صریح انجام و هم در خلاصه گزارش که مقرر است در صحن قرائت گردد این دو نکته اساسی به نحو بارز گنجانده شود تا از بروز شائبهها و همچنین سوء استفادههای جناحی و سیاسی پیشگیری گردد.