دبیر انجمن علمی مهندسی شهرسازی دانشگاه بجنورد گفت: ضعفی که در داخل دانشگاه مشاهده میشود، فقدان روحیه علم طلبی است؛ یعنی روحیهای که برای ساخت یک جامعه نیاز است، در بین دانشجویان وجود ندارد.
امین هراسانی، دبیر انجمن علمی مهندسی شهرسازی دانشگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: یک کشاورز ابتدا بذری را میکارد و از آن مراقبت میکند تا این که به ثمر بنشیندو در نهایت ان را برداشت میکند. در مورد علم و دانش نیز همینطور است. برای اینکه ما برداشت علمی خوبی داشته باشیم، نیاز است ما یک کاشت و درواقع شروع خوبی داشته باشیم و سپس به علم بپردازیم تا به برداشت برسیم. این سه مرحله نیز با تلاش و هدف گذاری صحیح امکان پذیر است؛ بنابراین امیدواریم تمام دانشجویان به این مهم دست پیدا کنند.
هراسانی ادامه داد: درخصوص سطح علمی دانشگاه بجنورد ابتدا باید یادآور شد ما در هر جامعه که زندگی میکنیم نباید قانع باشیم. نباید به شرایط موجود قانع بود. البته منظور مسائل دنیوی نیست بلکه حوزهی علمی را مطرح میکنم؛ لذا باید در علم حرص داشت. دانشگاه بجنورد دانشگاه جامع استان است از همین جهت نباید قانع بود و باید به سمت پیشرفت حرکت کرد.
عضو کمیته ارزیابی نشریات دانشگاه بجنورد تصریح کرد: ضعفی که در داخل دانشگاه مشاهده میشود فقدان روحیهی علم طلبی است. یعنی روحیهای که برای ساخت یک جامعه نیاز است، در بین دانشجویان وجود ندارد. این خوب نیست در این دانشگاه آرمان گرایی و روحیه تلاش و کوشش وجود نداشته باشد؛ لذا یکی از نقاط ضعف این دانشگاه را فقدان روحیه علم طلبی میدانم.
وی افزود: اما راجب نقاط قوت این دانشگاه اگر بخواهیم بگوییم به نظر بنده جوان بودن اساتید است. هرچند عدهای شاید معتقد باشند این نقطه ضعف است، اما من فکر میکنم یک نقطه قوت است. چون جوان پر تحرک و آرمان گراست؛ البته باید دانشجویان نیز بخواهند. این خوب است که اساتید با این که مطرح نیستند، اما پرتلاش اند.
هراسانی خاطرنشان کرد: اما راجب آینده این دانشگاه باید گفت: اگر این نقطه ضعف پوشش داده شود و حل شود، آینده خوبی در انتظار این دانشگاه است؛ درغیر این صورت قطعا با شرایط بدی مواجه خواهیم شد.
دبیر انجمن علمی مهندسی شهرسازی دانشگاه بجنورد یادآور شد: دانشگاه بجنورد رشتههای گوناگون مهندسی و انسانی و هنر دارد. اما اگر بخواهم راجب جایگاه رشتههای مهندسی در این دانشگاه بگویم باید گفت: چیزی که قابل لمس است، تئوری محض بودن رشته هاست. در این رشتهها کار پژوهشی و عملی دیده نمیشود. مگر میشود یک رشته مهندسی باشد و کار عملی و اجرایی نداشته باشد؟
هراسانی گفت: هر دانشگاه یک سری سرمایههایی دارد و سرمایه هر دانشگاه امکانات آن دانشگاه است. خبرهای رسیده حاکی از تکمیل آزمایشگاهها و کارگاهها است؛ لذا به نظر میرسد رشد و توسعه خوبی برای دانشگاه در آینده وجود خواهد داشت. یکی دیگر از سرمایههای این دانشگاه اساتید جوان است که درصورت برنامه ریزی دقیق میشود از آنها استفاده کرد.
وی درخصوص تعداد هیئت علمی رشتهها باید گفت: به نظر میرسد تعداد هیئت علمی در رشتههای مختلف به صورت نا متوازن پخش شده است. یک گروه تعداد بالایی دارد و یک گروه کم. به عنوان مثال در رشته مهندسی شهرسازی فقط ۲ هیئت علمی داریم که ضعف خیلی بزرگی است.
مدیرمسئول نشریه شارستان در پایان گفت: اگر روند دانشگاه به همین منوال پیش رود آینده خوبی برای دانشگاه نمیتوان متصور شد. یک روزمرگی بدی در بین دانشجویان به وجود آمده است که این پویایی را از دانشگاه میگیرد. راه آن هم مشارکت تمام اعضای خانواده دانشگاه برای ایجاد پویایی در دانشگاه است.