برای اولین بار یک شرکت خودروسازی داخلی منافع مشتریان را بر منافع خود ارجح دانست و خسارت ناشی از عقب نشینی شریک کرهای در عمل به تعهداتش را بر خریداران و مشتریانش تحمیل نکرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پس از خروج یک جانبه امریکا از برجام و تهدید شرکتهای بین المللی در خصوص همکاری با ایران، شرکتهای متعددی از جمله توتال، بوئینگ، گروه پژو سیتروئن و مارسک و ... از بیم قطع دسترسی به بازار مالی و محصولات در امریکا اقدام به تعلیق همکاری با شرکای ایرانی خود کردند که همکاری نوپای کرمان موتور و هیوندای نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دچار اختلال شده است.
بررسیهای میدانی نشان میدهد که شرکت کرمان موتور در بهمن ماه ۱۳۹۶ (حدود ۵ ماه قبل) اقدام به پیش فروش محدود خودرو هیوندای الانترا تولید داخل با شرایط ۷۰ میلیون تومان پیش دریافت و سود مشارکت ۱۸ و ۱۵ درصد و قیمت ۱۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با موعد تحویلهای عمدتا مرداد و شهریور و مهر ۱۳۹۷ کرده است حال پس از گذشت حدود ۴ ماه به دلیل تعلل شرکت هیوندایی در ارسال قطعات منفصله و به رغم گشایش اعتبارات انجام شده، تحویل خودروهای مذکور با مشکل مواجه شده است.
کرمان موتور، هیوندای الانترا با مراجعه و تماس با شرکت کرمان موتور برای کسب اطلاع از نحوه تعیین تکلیف مشتریان مذکور متوجه شدیم شرکت مذکور طی بخشنامهای شرایط بسیار جذاب و حتی فراتر از تعهدات قراردادی خود در چنین مواردی را برای جلب رضایت و اطمینان مشتریان وفادار خود تدوین کرده است. در این بخشنامه ۴ راهکار برای مشتریان در نظر گرفته شده که به شرح ذیل خلاصه میشود:
در صورتی که مشتریان تمایل به استرداد وجه پرداختی خود داشته باشند، شرکت مبلغ دریافت شده به علاوه سود دوران مشارکت و همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال پاداش وفاداری به مشتریان پرداخت میکند در حالی که الزام قراردادی فقط مبلغ دریافتی به علاوه سود مشارکت است.
در صورتیکه مشتری تمایل به جایگزینی خودرو با محصولات موجود را داشته باشد ۳ محصول هیوندایی سانتافه (با توجه به تفاوت قیمت زیاد با خودروی الانترا و محدودیت تعدادی فقط برای حداقل ۲ ثبت نام) با قیمت ۳۶۷ میلیون تومان و ۱۰ میلیون تومان تخفیف و جک اس ۵ با قیمت ۱۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۸ میلیون تومان تخفیف و جک اس ۳ با قیمت ۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تبدیل کنند که البته قیمت خودروهای مذکور در بازار دارای حاشیه حداقل ۱۵ درصدی است.
همچنین از مشتریان درخواست شده است با توجه به ظرفیت محدود خودروهای قابل تبدیل هر چه سریعتر برای انتخاب و نهایی کردن وضعیت به نمایندگیهای کرمان موتور مراجعه کنند.
با بررسی طرحهای فوق به نظر میرسد که برای اولین بار یک شرکت خودروسازی در اقدامی بی سابقه و بدیع منافع مشتری را بر منافع خود ارجح دانسته و باید این اتفاق را در صنعت خودروسازی کشور به فال نیک گرفت.