گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از بجنورد، حسین اکبری؛* عملکرد تشکلهای دانشجویی در تاثیرگذاری در تصمیمات مسئولان نظام، همواره یک مسئله بسیار مهم تلقی میشود. باعث افتخار است که گاهی تشکلهای دانشجویی میتوانند با نقدهای علمی خود فضا را برای مسئولان شفافتر کنند تا آنها بتوانند تصمیمی صحیحتر برای پیشرفت کشور بگیرند.
همچنین یکی دیگر از فواید این امر، نزدیکتر شدن مردم به مسئولان است. مردم حس میکنند فرزندانشان در قالب دانشجو، میتوانند مستقیم با نمایندگان در مسئولیتهای مختلف صحبت کنند و این طور نظر قشر عظیمی از جامعه به مسئولان نظام خواهد رسید؛ البته تشکلهای دانشجویی گاهی وارد فضاهای سیاست زدگی نیز میشوند. همگان از تشکلهای دانشجویی انتظار دارند که سخن علمی و منطقی بر زبان آورند تا به دور از سیاست زدگی مشکلات نظام حل شود. یکی دیگر از ضعفهای جنبش دانشجویی منفعل بودن آن در بسیاری از زمینه هاست. گاهی دیده میشود اتفاقات عظیم تصمیم سازی در کشور رخ میدهد و جنبشها صرفا به ارائه یک بیانیه آن هم در یک شبکه مجازی اکتفا میکنند.
یکی از مواردی که دانشجویان فعال توانستند علاوه بر نقد علمی، سخن خود را موثر در تصمیم نمایندگان ببینند، مسئله لایحه fatf بود که مجلس شورای باید در خصوص آن اظهار نظر میکرد. جنبشهای دانشجویی از همان ابتدای طرح این مسئله در مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان داد. دانشجویان نقدهای علمی خود را به گوش نمایندگان رساندند و در نهایت موفق شدند بررسی این لایحه را دو ماه به تعویق بیندازند. اما آیا این موفقیت بود؟ با اینکه این اقدام جنبشهای دانشجویی در طی این سالها کم نظیر بود، اما باید دید تاثیر این اقدامات در اذهان عمومی جامعه تا چه حد مثبت بوده است؟
یکی از مشکلات جنبشهای دانشجویی انقلابی همواره ضعف در ارتباط گیری موثر با مردم و بیان مطالب علمی خود با زبان ساده به آنها بوده است. در این ماجرا دانشجویان توانستند نمایندگان را تا حدودی اقناع کنند، اما آیا توانستند مردم را نیز اقناع کنند؟ مردم درخصوص این لایحه و دغدغه دانشجویان انقلابی چه فکری میکنند؟ آیا معتقدند دانشجویان به دنبال حفظ منافع کشور بوده اند و یا به دنبال منافع سیاسی؟
تشکلهای دانشجویی باید توجه کنند علاوه بر مشاوره دادن در سطح کلان به مسئولان کشور، یکی از واجبات انها اقناع مردم با زبانی ساده است. قطعا نقد علمی تخصصی محتوایی نیست که بشود در کف جامعه مطرح کرد و از آن توقع تاثیرگذاری داشت. فضای موج سازی رسانه ای، فضایی است که همواره تشکلهای انقلابی بسیار در آن ضعف داشتند؛ در حالی که تشکلهای زاویه دار به شدت در آن ماهر هستند. در همین ماجرا دیدیم که جریان رسانهای غیر انقلابی چطور از ماجرای ارسال پیامکهای دانشجویان، با دروغ، بزرگ نمایی، فریب و هیاهو جریانی به سود خود رقم زد.
هرچند fatf را می توان به عنوان یک تجربه موفق از جنبشهای دانشجویی مطرح کرد؛ اما در ادامه با بررسی موج سازی رسانه غیرانقلابی، نقدی بر کم کاری جریان انقلابی میزنیم. شما در این تیتر میبینید با استفاده از واژه مخرب «دلواپس» جریان انقلابی را مورد خطاب قرار داده است. این اقدام در همان ابتدا ذهن مخاطب را آماده میکند تا جمله بعدی را به صورت خودکار بپذیرد؛ چرا که پیش از این این رسانهها دلواپس را فردی نادان، منفعت طلب و سیاسی معرفی کرده اند. سپس واژه دروغ را در تیتر خود استفاده میکند تا با این حرکت کل نقد علمی جریان انقلابی را زیر سئوال ببرد.