آخرین اخبار:
کد خبر:۶۹۵۰۲۰
شریعتی‌نیاسر:

دانشجویان فارغ‌ التحصیل باید مهارت‌های تخصصی داشته باشند/ درخواست بودجه ۱۴۰ میلیاردی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: از سازمان برنامه و بودجه ۱۴۰ میلیارد تومان درخواست بودجه کرده ایم که با توزیع مناسب در دانشگاه‌ها امکاناتی در دانشگاه ارایه شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در دومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور که با محوریت برنامه‌های مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد گفت: نکته مورد توجه این است که دانشجویان با توجه به شایستگی شان در بازار کار فعالیت ندارند به همین علت دانش آموختگان زمانی که به خارج از کشور برای تحصیلات می‌روند توانایی بسیار خوبی دارند که این نشان از وضعیت آموزش خوب در دانشگاه‌ها است و نیاز بازار به دانشجویان باعث می‌شود که دانشجویان آموخته‌های خود را عملیاتی کنند دانش آموختگان باید مهارت لازم برای حضور فعال در جامعه داشته باشند.
وی در ادامه گفت: نیاز و استقبال بازار از دانش آموختگان ابعاد مختلفی دارد که از جمله آن مهارت افزایی است.
شریعتی نیاسر با اشاره به عوامل مهارت افزایی گفت: مهارت افزایی جنبه‌های مختلفی مانند آموزه‌های تخصصی، مهارت‌های بین رشته ای، مهارت عمومی فرد است که باید تقویت شود، مشکل ما این است که جوانان انتظار دارند حاکمیت شغلی مناسب برای آن‌ها تامین کند و سر ماه حقوق خود را دریافت کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر دغدغه‌های رهبری و مسئولین نظام گفت: عمده‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری و مسئولین نظام این است که دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند کارامد و دارای مهارت‌های تخصصی پایه و عمومی باشند.
وی در ادامه گفت: باور من این است که آموزش عالی به مسئله مهارت افزایی به صورت جدی نپرداخته است که این عامل باعث شده در بخش کاراموزی توان ورود نداشته باشیم. ما نباید از مهارت افزایی، توانمندی دانشجویان، غفلت کنیم.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: برخی از دانشگاه‌ها مانند صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد، دانشگاه غیرانتفاعی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داده اند که خودجوش بوده و باید همه دانشگاه‌ها این فعالیت‌ها را انجام دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به بخش نامه سال ۹۵ گفت: اولین بخش نامه در سال ۹۵ در ارتباط با دروس اختیاری در دانشگاه‌ها بود که دانشگاه‌ها دو درس اختیاری به صورت رایگان به دانشجویان ارایه دهندکه هم در این زمینه نمره کسب کنند و اثری در معدل آنان داشته باشد، این عوامل می‌تواند برای دانشجویان امیدواری باشد.

وی با اشاره به اختیارات هر دانشگاه گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای در هر منطقه رشته‌های اختیاری به دانشجویان ارایه دهند با طرح مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان بستری برای دانشگاه‌ها فراهم شده که در مقابل دوره‌ای که دانشجویان می‌گذرانند گواهی نامه‌ای برای آن‌ها صادر شود تا دانشجویان در آینده بتوانند از این گواهی نامه استفاده کنند.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست ۱۴۰ میلیارد ریال بودجه کرده ایم که با توزیع مناسب به دانشگاه‌ها امکاناتی را ارایه دهند و امیدواریم که این رقم تصویب شود.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به دانشجویان کارشناسی افزود: تمرکز ما باید بر دانشجویان کارشناسی باشد، زیرا توان علمی، تخصصی دانشجویان در کارشناسی شکل می‌گیرد، درست است که دانشجویان کارشناسی ارشد مشکلاتی دارند، اما به نسبت دانشجویان کارشناسی مشکلات کمتری دارند و اینکه جمعیت دانشجویان در مقطع کارشناسی و در رشته علوم انسانی بیشتر است باید به مقاطع کارشناسی توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به تحریم‌ها در کشور گفت: در شرایط فعلی که در تحریم به سر می‌بریم آموزش عالی جدا از دیگر ارکان نظام نیست و دولت به حمایت آموزش عالی نیاز دارد در این راستا آموزش عالی باید با کلیه فشار‌ها در کشور مقابله کند در این زمینه برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی در نظر گرفته شده است.
شریعتی نیاسر در خصوص برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت آموزش عالی گفت: برنامه‌های کوتاه مدت این است که شرایطی فراهم شود تا دانشگاه‌ها با هم هم افزایی و همکاری داشته باشند مسئله هم افزایی در دانشگاه‌ها بسیار مهم است و ما پیگیر هستیم تا در همه دانشگاه‌ها رواج پیدا کند.
وی در ادامه گفت: برخی از مراکز علمی هیئت‌های علمی بسیاری دارند در این زمینه باید پیگیری‌هایی شود تا از نیرو‌های انسانی به طور صحیح استفاده شود.
شریعتی نیاسر گفت: ساماندهی موسسات یکی از عوامل مهمی است که باید در شرایط سخت تحریم‌ها به آن توجه کنیم و دانشگاه‌ها باید یاد بگیرند که به طور هماهنگ درمشکلات و نقاط ضعف یکدیگر را یاری کنند اگر چه تحریم یک تهدید است، اما باید آن را به یک فرصت تبدیل کنیم باید یاد بگیریم که از ۹۰۰ هزار دانشجو که در شرایط سخت استفاده کنیم تا به فناوری و پیشرفت برسند دولت در این زمینه نیاز به همراهی دارد و در برنامه بلند مدت باید شرایطی ایجاد شود که زمانی که فردی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود بتواند خود را به بازار کار معرفی کند وهمه ارکان نظام باید در این زمینه حمایت کنند در زمان تحریم باید روابط بین الملل تقویت شود و با دانشگاه‌های خارجی در بعد علمی همکاری کنیم.
وی در ادامه گفت: دانشگاه‌ها باید دفتر کاریابی در دانشگاه ایجاد کنند و از اساتید جوان در این زمینه استفاده کنند و انتظار است که این مسائل در دانشگاه‌ها ایجاد شود، دفتر مهارت افزایی در وزارت علوم به منظور پشتیبانی از دانشگاه‌ها ایجاد شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان اظهار کرد: دانشگاه‌ها آمادگی کاملی دارند که از دانشجویانی که در خارج از کشور با مشکلات ارزی روبه رو هستند آن‌ها را پذیرش و حمایت می‌کند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار