دانشجوی علوم قرآنی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان سفیر و مبلغ قرآن در کشورهای مختلف اروپایی بوده و معتقد است استفاده از تمثیلات قرآنی در کتب دانشگاهی و زندگی دانشجویان تأثیرگذار است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیمان خیرخواه، قاری بین المللی قرآن کریم متولد ۱۳۷۲ در رفسنجان از سن پنج سالگی با تشویق پدر و مادر قرائت قرآن کریم را فرا گرفت و در دوران کودکی و نوجوانی همواره در مسابقات قرآنی شهرستان و استان مقامات برتر را کسب کرد.
وی در سیزده سالگی با اجرای تلاوت در محضر اساتید بزرگ مصری، تشویق استاد انور شحات و استاد طاروتی را بر انگیخت و این تلاوت به طور زنده از رادیو قرآن پخش شد. در سال ۱۳۹۰ رتبه اول کشور را از آن خود کرد و در ماه رمضان امسال به عنوان نماینده جامعه قرآنی کشور به کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، نروژ و هلند اعزام شد.
از جمله فعالیتها و افتخارات قرآنی وی، عضویت در کانون قرآن و عترت بسیج دانشجویی، نفر اول مسابقات قرآنی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۰، نفر اول مسابقات قرآنی دانشکدههای علوم قرآنی سراسر کشور در سال ۹۲، پژوهشگر برتر بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی در سال ۹۳، مسئول کانون قرآن و عترت بسیج دانشجویی خراسان رضوی و مسئول بسیج دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد از سال ۹۲ تا ۹۴ است.
موفق شدیم با این دانشجوی نخبه قرآنی که فارغ التحصیل رشته فنون قرائت، تلاوت و کتابت قران کریم از دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد و از قاریان حرم مطهر امام رضا (ع) است و هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه، ولیعصر (عج) است، به گفتگو بنشینیم.
دانشجو: در رابطه با فعالیتهای قرآنی که داشتید توضیح میدهید؟ فعالیت قرآنی من به سالها قبل و به دوران کودکی و نوجوانی باز میگردد، از سن پنج سالگی با تشویق پدر و مادر قرائت قرآن کریم را فرا گرفتم و در دوران کودکی و نوجوانی همواره در مسابقات قرآنی شهرستان و استان مقامات برتر را کسب کردم.
تلاوت در حسینیه ام البنین شهر اسن آلمان که به حسینیه عراقی های مقیم اسن معروف است
پس از ورود به دانشگاه از دوران کارشناسی که در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد پذیرفته شدم، در کنار تحصیل فعالیت قرآنی در حوزه پژوهش قرآن داشتم.
دانشجو: شما به عنوان مبلغ علوم قرآنی و تلاوت قرآن به کشورهای مختلفی سفر کردهاید، چه اهدافی را در این سفرها داشتید؟ رایزنی فرهنگی ایران در برلین همه ساله در ماه رمضان برنامهها و فعالیتهای قرآنی را در این شهر برگزار می کند. امسال نیز به دعوت رایزنی ایران به آلمان سفر کردم تا برای تلاوت قرآن حضور داشته باشم. به همراه یک تیم از قاریان قرآن که در جمع آنها من تنها دانشجو بودم، به کشورهای اروپایی رفتیم .
علاوه بر آلمان به کشورهای هلند، بلژیک و فرانسه سفر کردم، اما بیشتر اجرای ما در آلمان بود؛ چرا که مسلمانان از کشورهای مراکش و افغانستان لبنان، عراق، بوسنی و هرزگوین، جمهوری مقدونیه، ترکیه و ایران بیشتر در آلمان حضور دارند.
تلاوت در مسجد نور هامبورگ و تشویق حضار از اتباع لبنان و دیگر کشورهای اسلامی
سعودیها در کشورهای اروپایی سعی دارند تا تفکر و نگاه اشتباه وهابیت را بین مسلمانان گسترش دهند و حضور قاریان قرآنی در جمع مسلمانان این شهرها میتواند نگاه منفی را تغییر دهد. در کنار برنامههایی که اجرا کردیم استقبالها خوب و تعجب برانگیز بود چرا که برخی تفکرهای سلفی بر این باور بودند که در ایران توجهی به قرآن نمیشود و با دیدن تلاوت قاریان قرآن ایران متعجب میشدند.
دانشجو: خاطرهای از سفر به این کشورها را دارید؟ در یکی از سفرها با دکتر مارکوس آشنا شدم که به دین اسلام و شیعه مشرف شده بود. این شخص یک مسیحی کاتولیک و بسیار متعصب بود و در گفتگویی که با وی داشتم علت مسلمان شدنش را پرسیدم و نکتهای که برایم جالب بود این بود که دکتر مارکوس به خاطر مطالعه بر روی تشیع و زندگی صحابه و سیره اهل بیت (ع) دین اسلام را برگزیده بود.
در واقع مهمترین عاملی که این مسیحی کاتولیک به دین اسلام مشرف شده بود ، مطالعه داستانهای قرآنی مثل داستان حضرت ابراهیم بود. او که همخوانی حرف و عمل را هم فقط در سیره اهل بیت علیهم السلام دید، به دین اسلام و مذهب تشیع مشرف شد.
برای تهیه یک نمونه آچار به مغازهای در هامبورگ رفتم. فروشنده مسلمان و اهل لبنان بود. از من خواست برایش قرآن بخوانم. بعد از تلاوت هر چه اصرار کردم پولی نگرفت و ابزار را به عنوان هدیه داد و طلب دعا کرد. عشق به تلاوت در میان مسلمانان مقیم اروپا موج میزند؛ مخصوصا لبنانیها که عاشق تلاوت قرآن هستند.
دانشجو: به نظر شما بیشترین مشکلات مربوط به حوزه علوم قرآنی در دانشگاه چیست؟
عمده خلاءهایی که در رابطه با حوزه قرآنی در جامعه وجود دارد و این خلاء در دانشگاه و بین دانشجویان هم مشاهده میشود، عدم توجه کافی به قرآن است. مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قران فرمودند که باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم و این در حالی است که ایران جمعیت ۸۰ میلیونی دارد و این تعداد حافظ قرآنی در مقابل این جمعیت کم هستند.
روخوانی قرآن کریم هم در دانشگاه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. لازم است دانشجویان توجه بیشتری به قرآن کریم بویژه در زمینه روخوانی قرآن داشته باشند. در مجموع در این حوزهها، خلاءهایی وجود دارد که مسئولان باید در این رابطه تلاش بیشتری انجام دهند.
متاسفانه در سازمانهای متولی امور قرآنی و برگزاری مسابقات قرآنی، افرادی به عنوان کارشناس علوم قرآنی فعالیت میکنند که تخصص کافی در زمینه علوم قرانی ندارند. در فضای مسابقات دانشجویی افرادی متولی برگزاری این برنامهها هستند که تحصیلات مرتبط با رشته علوم قرآنی ندارند و در حوزه علوم قرآنی سررشته ندارند و لازم هست که در این حوزه بازنگریهای انجام شود.
دانشجو: به عنوان یک نخبه قرآنی، دروس دینی در دانشگاهها را چه میزان تأثیرگذار میدانید؟ برخی دروس از جمله درس معارف که در دانشگاهها تدریس میشود نگاه کلی به مطالب دارد و لازم است که بازنگری در تدوین این دروس انجام گیرد. به عنوان دانشجوی علوم قرآنی تنها برای امتحان، برخی دورس دینی را مطالعه میکنم؛ در حالی که میتوان با استفاده از تمثیلات قرآنی و استفاده آن در کتاب دانشگاهی، اثرگذاری بیشتری را در این کتابها لحاظ کرد تا در زندگی دانشجویان کاربرد داشته باشد.
دانشجو: به نظر شما قرآن در زندگی دانشجویان چه کاربردی دارد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید عرض کنم که امام خمینی را علاوه بر یک رهبر مذهبی، یک فرد آگاه نسبت به دانشگاه و دانشگاهیان میدانم. کسی که خودش یکی از تاثیر گذارترین انقلابهای تاریخ را رهبری کرده و بزرگترین تحولات را در ایران و جهان به وجود آورده، دانشگاه را مبدا تحولات میداند و راه اصلاح مملکت را اصلاح دانشگاه میداند.
راه برون رفت از بحرانهایی که در حوزههای گوناگون خصوصا اقتصاد و سیاست گریبان کشور را گرفته، رجوع عالمانه و پژوهشگرانه دانشجویان به قرآن کریم است. کاربرد قرآن کریم در زندگی دانشجویان آن است که برای ایجاد تغییر و تحولات مثبت در کشور، ابتدا خودشان با قرآن و عترت انس و ارتباط پیدا کنند و سپس این معارف ارزشمند را به جامعه عرضه کنند.
دانشجو: سطح مسابقات قرآنی که در کشور برگزار میشود را چطور میبینید؟
سطح برگزاری مسابقات دارای نوسانات مختلفی است و همیشه شرایط یکسانی ندارد، ولی در هر حال همیشه مسابقه سختیها و شرایط ویژه خودش را دارد و البته مسلم است که هر چه مسابقات به مراحل بالاتر منطقه ای، کشوری، ملی و بینالمللی نزدیک شود دشوارتر خواهد بود.
نکته مهم این است که نخبگان قرآنی نباید بعد از مسابقه رها شوند و از تجربه نفرات برگزیده برای بهبود مسابقات سالهای بعد استفاده کنند. برگزاری دورههای آمادگی با حضور اساتید مجرب و ارتقای سطح تلاوت قاریان دانشجو موجب رونق هر چه بهتر مسابقات و بالا رفتن سطح کیفی جشنوارههای قرآنی در آینده میشود.