انتقادهای عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص عملکرد مناطق آزاد در جذب سرمایه گذاری خارجی، واکنش هیجانی مدیر سرمایه گذاری مناطق آزاد را در پی داشت.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شب گذشته در یک مناظره تلویزیونی یکی از نمایندگان مجلس در حضور مدیر کل سرمایه گذاری مناطق آزاد انتقادهای صریحی را در خصوص نوع و میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد مطرح کرد. در این گفتگو عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد وضعیت نامطلوبی دارد گفت: لازم است چند نمونه از سرمایههای خارجی واد شده به مناطق آزاد به صورت مصداقی نام برده شود. وقتی اعلام میشود یک شرکت چینی برای احداث نیروگاه در یک منطقه آزاد سرمایه اورده باید دقت کنیم که احداث نیروگاه به عنوان زیرساخت با اورده اولیه ارزی برای ایجاد تولید تفاوت دارد. مناطق آزاد ایجاد شدند تا با جذب سرمایه گذاری خارجی تولید را در کشور رونق دهند به همین دلیل تنها سرمایههایی خارجی مورد قبول هستند که دقیقا صرف تولید شده باشند. در ادامه مناظره حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و عبدالرحیمی مدیرکل سرمایهگذاری مناطق آزاد قابل مشاهده است.
محمد حسینی نماینده مجلس به عنوان مخالف لایحه افزایش مناطق آزاد در تیتر امشب گفت: باید دید آیا نسبت به هدفی که در ماده یک قانون اداره پیشبینی شده، عملکردها در مناطق آزاد چیست؟ و آیا در این فرایند موفق بوده ایم؟
وی افزود: ما الان یک هدف گذاری انجام داده ایم. هدف از ایجاد مناطق آزاد در قشم و کیش رقابت با دیگر کشورها بوده است. امروز وقتی آمار و اطلاعات را میبینیم متوجه غیرتخصصی بودن کار میشویم. شرایط برای هتل داریوش چین به عنوان سرمایه گذاری دیگر ایده آل نیست.
به گفته حسینی در مناطق تخصصی نیز متاسفانه به جای تقویت به مرکز واردات تبدیل شده ایم. امروز در این شرایط بحران اقتصادی آیا اضافه کردن مناطق آزاد لازم است در حالیکه باید زیرساختها را فراهم کنیم. ما به دلیل اینکه در این مناطق موفق نبوده ایم بنده مخالف ایجاد مناطق بیشتر هستم.
وی افرود: توسعه حوزه عمل مناطق آزاد به منظور انتقال فناوریهای پیشرفته، گسترش تولید و تامین منابع هیچ کدام در مناطق آزاد دیده نمیشود.
وی گفت: مناطق آزاد به دلیل اینکه شرایط ویژه برای سرمایه گذاری دارد پس جذب سرمایه گذاری در این مناطق باید بیشتر باشد بنابراین باید نقاط ضعف را بپذیریم و در رفع آن برآییم. منفصل بودن مناطق آزاد در لایحه دولت دیده نشده بلکه در کمیسیون اضافه شده است.
حسینی ادامه داد: هدف ما در مناطق ازاد بردن تولید کنندگان و سرمایه گذاران داخلی نبوده است. هدف از ایجاد مناطق آزاد توسعه صادرات بوده است که دیده نمیشود.
محمدرضا عبدالرحیمی مدیرکل سرمایهگذاری مناطق آزاد بعنوان موافق و دفاع کننده از لایحه در تیتر امشب گفت: ۱۱ سیاست اقتصاد مقاومتی که امروز منشور پیش روی همه ما و کارگزاران اقتصادی است در دستور کار قرار گرفته است
وی افزود: واژه توسعه بار کیفیت دارد و رشد به اضافه کیفیت است که به توسعه میرسد. همان ماده یک چگونگی اداره مناطق آزاد که قرار بود بخش دولتی را تقویت کند و به اقتصاد آزادتر برسد هدفش توسعه و ایجاد آبادانی بوده است. اعضای کمیسیون اقتصادی دو ماه پیش سفری به منطقه ارس که صنعتیترین منطقه ماست داشتند که قبل از سفر تصویر دیگری در ذهن داشتند.
ما مجموعه دست اندر کاران مناطق آزاد راضی به وضع موجود نیسیتم، اما برای بهبود شرایط تلاش میکنیم. در ۱۳۶۴ منطقه آزاد جبلعلی تعریف شده و در سال ۱۳۷۲ منطقه آزاد کیش ما شکل گرفت. شناخت جامع نسبت به منطقه مهم است. مناطق ما عمدتا در حاشیه و پیرامون کشور قرار گرفته اند که از مبانی توسعه در قبل از انقلاب محروم بوده اند.
وی افزود: نظام افزایش درامدهای مالیاتی استراتژیها متفاوتی دارد. ما ۲۸ منطقه ویژه اقتصادی فعال داریم و ۲۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از مناطق آزاد است. مناطق آزاد جدید در منطقه زندگی روستایی و شهری وجود ندارند. عملیاتی شدن معافعیت مالیاتی منوط به محصور شدن منطقه آزاد جدید و منوط به ایجاد گمرک شده است. توسعه مناطق مرزی و پیرامونی که کم برخوردار هستند آیا جایگزینی برای این مناطق وجود دارد؟ منقطقه آزادی که در بوشهر پیشنهاد شده برخوردار از تمامی امکانات است. به جز دو منطقه از ۸ منطقه بقیه شش منطقه تمامی امکانات سرمایه گذاری فراهم است. در منطقه آزاد بوشهر تمام زیرساختها فراهم است و قطعا با سرمایه گذاری بخش خصوصی هزینهای برای دولت نخواهد داشت.
در اینچه برون نیز زیرساختها و راه آهن فراهم است. محدوده برای پایانه لجستیکی ریلی مشخص شده است. در ۵ سال گذشته ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه داخلی در مناطق آزاد محقق شده است. یک و دو دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد انجام شده است.
در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذاران هندی و چینی سرمایه گذاری کرده اند. برای مناطق آزاد مشوق و زیرساختهایی دیده شده است. کمتر از نیم درصد کشور ما، محدوده مناطق آزاد است. هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در این مناطق مجوز دارند.
حسینی شاهرودی نماینده مجلس در ارتباط تلفنی درباره مناطق آزاد و تغییر نگرش کمیسیون اقتصادی در این باره گفت: دغدغه ما در دو سال گذشته درباره مناطق آزاد و مدیریت این مناطق همواره وجود دارد.
وی افزود: مناطق آزاد به عنوان پیشران اقتصادی در نظر گرفته شده و قانون آن درست بوده، اما در سالهای اخیر دچار چالش بوده است. رویکرد ما مثبت و اقتصاد محور بوده است.
شاهرودی گفت: ما در لایحه دولت الزاماتی مثل محدودیت در نظر گرفته ایم به صورتیکه مناطق چندصد هزار هکتاری به ۱۹ هزار هکتاری محدود شده است. در این مناطق باید گمرکات مستقر شود.
از الزامات دیگر این است که انتقال کالا بوسیله مسافر ممنوع شده. مجلس الزامات زیادی در این مناطق گذاشته است و در قانون جدید محدودیتهای جدیدی ایجاد میشود تا به سمت تولید اقتصادمحور پیش برویم.