به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به همت جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب کبیر اسلامی، بیستمین نشست «شنبههای انقلاب» با موضوع تئاتر و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، صبح امروز (شنبه 10 شهریور) با حضور حسین مسافرآستانه، اعظم بروجردی، یدالله وفاداری، علیمحمد رادمنش، امیر نصیربیگی، کوروش زارعی و جمعی از اصحاب تئاتر و مسئولان این عرصه در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حسین مسافرآستانه با اشاره به اینکه حوزه تئاتر یکی از حوزههای انقلابی است که در 40 سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است، گفت: گزارشی را آماده کردهایم که در این ستاد مردمی در اختیار شما قرار میدهیم. مهمترین رویکرد ما در فعالیت تئاتر بعد از انقلاب تغییر نگاه و نگرش به تئاتر از استفاده تفریحی و ابزاری به تئاتر مردمی با منزلت اجتماعی و مقدس است.
وی در ادامه افزود: هر آنچه در تربیت و ارزشهای تربیتی مدنظر تئاتر میتواند باشد برای ما مهم است، این تغییر نگرش ما را به سمت دستاوردهای سازنده جامعه تئاتر سوق میدهد. ما این مسائل را در سخنان رهبر انقلاب نیز شاهد هستیم که میفرمایند «تئاتر منبر است و حتی فراتر از منبر». من تصور نمیکنم در هیچ جای دنیا چنین نگاهی حاکم باشد. رهبری امیدوار هستند که از این منبع علیگونهها استفاده کنند نه معاویهها.
مسافرآستانه با مقایسه تئاتر پیش و پس از انقلاب، گفت: قبل از انقلاب این دستاورد به شدت تحقیر شده بود و به برخی پردهخوانیها و تعزیهها که آن هم پنهانی بسنده شده بود، حتی در دوره رضاخان تئاتر با موضوعات مذهبی و عاشورایی ممنوع شد اما پس از انقلاب همه این گونهها احیا شد. الان شاهد هستیم که جشنوارههایی با موضوعات مختلف آیین سنتی، صحنهای، معرکهخوانی، تعزیه، خیابانی، پردهخوانی و غیره برگزار میشود. در گذشته شاهد بودیم که افراد صاحبنام برای برگزاری تئاتر باید از رئیس شهربانی اجازه میگرفتند اما بعد از انقلاب این عرصه به کارشناسان حوزه تئاتر سپرده شد.
* هزار گروه تئاتر مسجدی در کشور فعال است
در ادامه کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره منابع انسانی و رویش تئاتر انقلاب با اشاره به صحبتهای رهبری درباره جایگاه تئاتر و قرائت بخشی از این صحبتها عنوان کرد: در بخشی از صحبتهایشان رهبری با مقایسه تئاتر شکسپیر در نمایشنامه اتللو و داستان جبیر، توضیح داد: رهبر انقلاب مدام به بانوان توصیه میکنند که این داستانها را بخوانند. پس از انقلاب اسلامی نگاه به تئاتر متفاوت شد بلافاصله جشنواره تئاتر فجر طراحی و به جایی رسید که بینالمللی برگزار شد.
وی در ادامه افزود: مهمترین اتفاق در آغاز انقلاب هنرمندانی بودند که در مساجد فعالیت تئاتر و سینما میکردند. همینها بعدها در تشکیلات حوزه هنری آمدند و نسلی از تئاتریهای حرفهای تربیت شدند. ما همین الان گروههای جوان زیادی را دایم که در جشنوارههای مختلف افتخار برای ما آفریدند، این همان رویش در انقلاب است، دانشکدههای مختلف در تهران و شهرستانها تأسیس شد و استعدادهای درخشانی در این دانشکدهها تربیت و نخبگان زیادی به جامعه تحویل داده شد.
زارعی با بیان اینکه تئاتر در جمهوری اسلامی ایران رشد فزاینده کمی و کیفی داشته طوری که دنیا به سینما و تئاتر ما تعظیم میکند، یادآور شد: همین الان بالغ بر هزار گروه تئاتر مسجدی در 27 استان دفتر تئاتر مردمی تأسیس و کارهایی را روی صحنه میبرند. با این شرایط اقتصادی و بلیطهای تئاتر، تئاتر مسجد میتواند خیلی مردمی تا 10 سال آینده مخاطبان زیادی را تربیت کند. شعار ما تئاتر برای مردم است و باید به این فکر باشیم که نسل جدید برای تئاتر انقلاب و آینده هنر انقلاب تربیت کنیم.
* 45 درصد جشنوارههای تئاتری با حضور هنرمندان زن برگزار میشود
سپس اعظم بروجردی در زمینه فعالیت زنان تئاتری بعد از انقلاب، گفت: خلاصه میتوانم بگویم که انقلاب یک کار برای هنر کرد و آن هم مردمی کردن هنر بود. زمان انقلاب ما سن و سال زیادی نداشتیم اما در همان شرایط کار هنری را شروع کردیم و دست تقدیر ما را به سمت تئاتر آورد. یادم میآید کانون تئاتر بانوان افتتاح شد اما خیلی از مردم نگران از این بودند که بچههایشان را برای آموزش به این کانون بفرستند اما محیط امن بعد از انقلاب در رشد هنرمندان زن تئاتری خیلی مؤثر بود.
وی در ادامه افزود: اولین جشنواره تئاتر بانوان نتیجه همین کانون زنان شد که در سال اول تنها 6 نمایش از سوی بانوان اجرا شد و سالهای بعد این میزان بسیار چشمگیر بود. در نهایت جشنوارهها به خوبی توانست هنردوستان را جلب کند به طوری که در حال حاضر 45 درصد جشنوارههای بومی با حضور بانوان از بازیگر تا کارگردان و نویسنده تشکیل میدهند. انقلاب به ما کمک کرد راحت انتخاب کنیم و اجباری در کارمان نباشد. من باحجاب بودهام و کسی مانعم نشد و خوشبختانه با امنیت کار میکنیم.