دبیرانجمن قطعه سازان کشور گفت: متاسفانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان طلب تولید کنندگان قطعات خودرو از خودروسازان کشور است که با وضعیت موجود امکان وصول آن وجود ندارد.
به گزراش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آرش محبی نژاد گفت: امروز قطعه سازان کشور سه مشکل اصلی دارند اول بحث قیمت قطعات است که هنوز با ارز ۳۲۰۰ تومانی حساب و کتاب میشود و از طرفی هم خودروسازان هنوز نتوانسته اند افزایش قیمت بدهند و تمام فشار بر روی قطعه سازان و تولیدکنندگان است.
وی گفت: هزینههای در گردش ما نسبت به قیمت نهادههای تولید دو برابر شده و قیمت مواد اولیه هم دوبرابر شده است. محبی نژاد افزود: خرید مواد اولیه امروز فقط نقدی است و این با وضع موجود اصلا همخوانی ندارد اول پول میگیرند بعد مواد اولیه را میدهند چه آنها که دولتی هستند و چه غیر دولتیها، مشکل بعدی ما تامین ارز است، ارزی را که مورد نیاز است به ما نمیدهند، مثلاً یورو اروپا میخواهیم، اما به ما میگویند یوآن چین میدهیم یا لیر ترکیه میدهند و هزینههای نقل و انتقالی بین این ارزها بسیار سنگین است تا حدی که حدود ده درصد کل هزینه صرف این امر میشود. وی گفت:: پروسه تامین ارز در کشور واقعاً پیچیده است از مقررات داخلی تا گمرکات کار تولید کنندگان را فلج کرده است امیدواریم با مصوبات جدید دولت در جهت ترخیص کالا از گمرک مشکلات حل شود، اما خیلی از مایحتاج ما همچنان در گمرک مانده است. محبی نژاد افزود: مشکل بعدی ما در زمینه کالاهای اعتباری است که با اسناد بلند مدت تهیه شده و بخشی از پول را قبلاً داده ایم و حالا باید الباقی پول را با نرخ جدید حساب و کتاب کنیم و این تفاوت قیمت به ۳۰۰ درصد رسیده که بانکها هم زیر بار کم کردن آن نمیروند.
وی گفت: بعضی از خریدهای اعتباری انجام شده هنوز با طرفهای خارجی حساب باز دارند و امروز اگر بخواهند کالاها را از گمرک خارج کنند باید پول طرف مقابل را بدهند و برای گمرک تسویه حساب بیاورند تا بتوانند مجدد ثبت سفارش کنند که با قیمت ارز فعلی این کار ممکن نیست بنابراین مشکلات ارزی و گمرکی کاملاً به هم مرتبط و پیچیده هستند. وی افزود: الان قطعه سازانی داریم که بیش از یک سال است پولی از خودروسازان دریافت نکردند و پول امروز با پول یکسال پیش ارزشش تفاوت بسیار دارد و اگر این سرمایه در گردش جان تازهای نگیرد و این خون در رگهای صنعت خودرو و کشور جریان پیدا نکند مانند پیکری است که جان در آن متوقف میشود و کم کم از بین میرود.
محبی نژاد گفت:: به مسئولین و سیاستمداران هشدار میدهم که بیش از ۵۵۰ هزار شاغل مستقیم در قطعه سازی در معرض بیکاری هستند که اگر فکر عاجل نشود متاسفانه با یک فاجعه ملی و بحران بزرگی روبرو هستیم.
وی افزود: امروز به هر کجا که مراجعه میکنیم برای حل مشکلاتمان دیگر کسی حوصله ما را ندارد و مسئولین به ما میگویند چقدرغرغر میکنید!
وی گفت: حدود ۱۷ درصد ارزش افزوده در بخش صنعت را قطعه سازی خودرو به خود اختصاص داده و بالای سه درصد تولید ناخالص کشور، نقش این صنعت به قدری مهم است که دشمن مستقیم آن را هدف گرفته، اما مسئولین ما همچنان در خواب بسر میبرند.
محبی نژاد افزود: ما تجربه تحریم اول را داریم و باید از این تجربه در تحریمهای جدید استفاده کنیم سرعت عکس العملها از سمت مسئولین برای حل مشکلات بسیار ضعیف است و عدم هماهنگی بین ارگانهای مختلف مخصوصاً مجلس و دولت بسیار مشهود است دشمن برای تحریمهای ما کارگروه ویژه و یک مسئول مشخص کرده، اما ما در داخل همچنان هیچ برنامهای برای مقابله با این تحریمها نداریم.
وی گفت:: متاسفانه بیش از ۱۰۰ واحد قطعه سازی در مرحله تعطیلی و تعلیق هستند که در حدود ۱۰۰ هزار نفر را در بر میگیرد که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر تسویه حساب کرده و رفته اند و ۸۰ هزار نفر در خانه نشسته و به مرخصی اجباری رفته اند، باید گفت: همان ۸۰ هزار نفر هم با این وضع باید تسویه حساب کنند، اما هنوز این صنعت امید دارد تا مسئولان ذیربط تصمیمی عاجل گرفته و به کمک آنها بیایند تا دوباره کارها رونق و کارخانهها فعال شود.