در پژوهشی با عنوان اوقات فراغت نوجوانان، مخاطبان ۱۵ تا ۲۴ سال ۱۷ شهر بزرگ ایران مورد بررسی قرار گرفتند که شرکت در کلاسهای آموزشی رایجترین روش نوجوانان برای پرکردن اوقات فراغت است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نوجوانان و جوانان همگام با تغییرات جامعه و تکنولوژی تغییر میکنند. تغییراتی که بسیاری از والدین از آن جا مانده و باعث دور شدن آنها از فرزاندانشان میشود. دور شدنی که اگر میان والدین و فرزاندان یک کانال ارتباطی قوی وجود داشته باشد، هیچ گاه اتفاق نمیافتد. این کانال ارتباطی باعث شناخت دقیقتر خانوادهها نسبت به فرزاندانشان میشود.
یکی از راههای شناخت نوجوانان و جوانان پی بردن به علاقمندیها و راههای گذراندن اوقات فراغت آنهاست. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) در پژوهشی اخیرا به این موضوع مهم پرداخته است. در این پژوهش گروه مخاطبان ۱۵ تا ۲۴ سال ۱۷ شهر بزرگ ایران در مقایسه با افراد بالای ۲۴ سال قرار گرفتهاند و به شناخت علاقمندی و راههای گذران اوقات فراغت این گروه پرداخته شده که در ادامه میخوانید.
۳۰ درصد نوجوانان و جوانان در ۱۲ ماه گذشته سری به نمایشگاهها زدهاند
بررسیها در پژوهش مورد نظر نشان دادند که نوجوانان و جوانان در اوقات فراغتشان علاقمندی بسیاری به گجتها و بعد از آن تئاتر و عکاسی نشان میدهند، اما این گروه سنی در ایران علاقه چندانی به موضوعات فرهنگی، تاریخی، سیاست و اقتصاد ندارند و فقط ۸ درصد آنها موضوعات مورد نظر را جزء علاقمندیهای خود نام بردهاند. عدم علاقمندی این گروه سنی فقط به موضوعات نام برده محدود نشده و بازدید از نمایشگاهها را نیز باید به لیست این موضوعات اضافه کرد. برای مثال فقط ۳۰ درصد این گروه سنی در ۱۲ ماه گذشته سری به نمایشگاهها زدهاند. در این میان؛ بازدید از نمایشگاه کتاب با ۱۱ درصد حضور گروه سنی مورد نظر رکوردار است.
۱۲ درصد گروه سنی نوجوانان و جوانان از کتابخانه و فرهنگسراها استفاده میکنند و ۱۲ درصد گروه سنی نوجوانان و جوانان از کتابخانه و فرهنگسراها استفاده میکنند. این در حالی است که در نرم جامعه حدود ۷ درصد وقتی را برای این فعالیتها تنظیم میکنند. شرکت در کلاسهای آموزشی در این گروه ۴۱ درصد بیشتر از سایرین بوده است. آنها علاقمندی بیشتری نسبت به حضور در کلاسهای مهارت فنی مانند آرایشگری، آشپزی، کامپیوتر از خود نشان دادهاند. حضور در کلاسهای هنری، ورزشی، آموزش زبانهای خارجی نیز از دیگر علاقمندیهای این گروه سنی مورد نظر است.
۵۱ درصد نوجوانان و جوانان در یکسال گذشته کتاب خریدند
نوجوان و جوانان ایرانی در میان علاقمندیهای دیگر وقتی را نیز برای کتاب خواندن باز کردهاند. ۵۱ درصد آنها در یک سال گذشته کتاب خریداری و ۲۵ درصد آنها در یک ماه گذشته کتابی به غیر از کتابهای درسیشان مطالعه کردهاند. کتابهای خریداری شده توسط گروه سنی مورد نظر، بیشتر در حوزهی آموزشی، رمانها، شعر و زندگینامه بوده است. البته گروه سنی مورد نظر در هر دو موضوع عنوان شده از مابقی افراد جامعه جلوتر هستند.
این نکته نیز حائز اهمیت است که گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران علاقه بیشتری به فعالیتهای هنری و فرهنگی دارد. رفتن به تئاتر، سینما و گالریهای هنری فعالیتی است که در این گروه بیشتر از نرم جامعه دیده میشود.
نوجوانان و جوانان رستوران باز
نوجوانان و جوانان ایرانی در مقایسه با مابقی ردههای سنی را بیشتر از سایرین به رستوران و کافی شاپها میروند. ۲۷ درصد آنها وقتی را در فست فودها و ۱۹ درصد آن زمانی را در کافی شاپها سپری میکنند. اغذیه فروشیها و ساندویچیها هم ۱۵ درصد گروه سنی مورد بررسی را به خود مشغول کردند. این میزان مراجعه به چنین مکانهایی بیشتر برای گذران اوقات فراغت آنها بوده است که میتواند ناشی از دغدغه کمتر برای کیفیت گذران وقت در این گروه باشد، اما از سوی دیگر رژیم غذایی و سلامت آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
برنامههای مسافرتی نوجوانان و جوانان در ایران
آمارها نشان میدهد، ۶۲ درصد نوجوانان و جوانان در ایران اهل مسافرت هستند. درصدی که تفاوت چندانی را با ما بقی گروههای سنی نشان نمیدهد. تفاوت اصلی زمانی بروز میکند که این رده سنی از شیوه مسافرت میگویند. زمانی که بررسی نقش تصمیم گیری آنها در برنامه ریزیهای سفر پرداخته میشود، این گروه بیشتر از سایر سنین گفته اند که در تصمیم گیریها نقشی نداشته اند؛ بنابراین میتوان گفت: این گروه سنی ببیشتر تابع خانواده بوده و درصد غالب توجهی از آنها با خانواده به مسافرت میروند. اما ۱۱ درصد آنها عنوان کردند که با دوستانشان به مسافرت میروند. ۷ درصدی نیز تجربه تنهایی سفر کردن را دارند. با وجود درصد کم تجربه سفر به تنهایی و یا سفر با دوستان در این گروه، این موضوع بیشتر از نرم جامعه در آنها دیده میشود که میتواند برای این رده سنی حضور بیشتر در جامعه و حس مستقل بودن را به همراه داشته باشد. گروه سنی مورد نظر در برنامه ریزی مسافرتها، اینترنت را به عنوان اولین منبع اطلاعاتی استفاده میکنند.
۵۶ درصد سفر داخلی و ۸ درصد سفر خارجی.
چون گروه سنی مورد پژوهش بیشتر مسافرتهایشان را با خانواده انجام میدهند. درصد مسافرت داخلی آنها نیز به نسبت سفرهای خارجی شان بیشتر است.۵۶ درصد آنها سفرهای داخلی و ۸ درصد آنها سفر خارجی تجربه کردند. در این میان گروه سنی مورد پژوهش ۲۷ درصد سفرهای طولانی بیش از ۵ روز را با اختلاف جزیی بیشتر از ردههای سنی دیگر را تجربه کردند.
با اینکه آمارها نشان از علاقه زیاد نوجوان و جوانان نسبت به نرم جامعه به سفرهای ماجراجویانه نشان میدهد، اما درصد غالب توجهی از این گروه سنی بیشتر وقتشان را در سفر برای خرید کردن و گذران وقت با خانواده صرف میکنند. ۲۹ درصد گروه سنی مورد پژوهش برای خرید کردن و ۲۵ درصد دیگر زمانشان را در سفر با خانواده میگذارند. آمارهای اعلام شده فرصت خوبی برای برنامهریزی برای این گروه سنی است. گروه سنی که آیندهی کشور در دستشان است و برای برنامهریزیهای بهتر باید از علایق و سلایق آنها مطلع بود.