کد خبر:۷۱۶۰۴۰
نیره پیروزبخت مطرح کرد؛

اجازه شماره‌گذاری به خودرو‌های غیر استاندارد را نمی‌دهیم

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت:‌استانداردهای 85 گانه خودرو تغییری نکرده و بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرا می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نیره پیروزبخت امروز در نشست خبری که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، با بیان اینکه زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که تعداد محدودی کالا استاندارد باشد، گفت: بنابراین برنامه‌هایی برای استاندارد در سطح کلان در دستور کار قرار داریم که از جمله آن می‌توان به استاندارد مسئولیت اجتماعی یا همان حقوق شهروندی رئیس‌جمهور است، اشاره کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: استاندارد دیگری که این روز‌ها در ایران در حال تدوین است، استاندارد مبارزه با فساد و رشوه‌خواری که این استاندارد در ایزو به تصویب رسیده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری شورای عالی استاندارد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دو بسته حمایتی در تولید سازمان تصویب شد و طی این دو بسته به زودی اعلام خواهد شد که چندین کالا از جمله آسانسور و پله برقی هم مشغول استاندارد اجباری می‌شوند.

پیروزبخت در پاسخ به سؤالی در مورد استاندارد‌های خودرو گفت: در مورد استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو تغییری ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان ملی استاندارد از تولید خودرو‌های بی‌کیفیت جلوگیری نمی‌کند، گفت: اجباری کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه در همین راستا بوده و از ۱۵ سال پیش پله پله کار را شروع کرده‌ایم، به طوری که در ابتدا ۱۱ استاندارد اجباری شد و بعد تعداد این استاندارد‌ها را افزایش دادیم تا به مرور خودرو‌های بی‌کیفیت از دور خارج شود و به جای آن خودرو‌های جدید وارد چرخه تولید شود.
اجازه شماره‌گذاری به خودرو‌های غیر استاندارد را نمی‌دهیم
رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سؤال که آیا از ۱ دی ماه سال جاری بر اساس اعلام قبلی که به خودروسازان شده است، خودرو‌هایی که استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس نکنند، از تولید خارج می‌شوند، گفت: خودروسازان همه برنامه‌ها را به ما اعلام کرده‌اند و طبق برنامه که از پیش اعلام شده، عمل خواهیم کرد. البته خودرو کالایی نیست که فورا از مصرف خارج شود، چون حتی اگر خودرویی بر اساس اعلام ما استاندارد نبوده باشد و تولید آن متوقف شده باشد از آنجا که این خودرو‌ها قبلا تولید شده‌اند هنوز هم ممکن است تعدادی از آن را شاهد باشیم. اما از زمانی که ما اعلام می‌کنیم که این خودرو استاندارد‌های لازم را ندارد، نیروی انتظامی (ناجا) باید جلوی شماره‌گذاری آن را بگیرد.

پیروزبخت افزود: سازمان ملی استاندارد در تیر ماه امسال ۸ خودرو را به دلیل مصرف بالای بنزین برای توقف در شماره‌گذاری به ناجا اعلام کرد و اکنون این خودرو‌ها نباید شماره‌گذاری شوند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه برخی از خودرو‌هایی که توسط خودروسازان هم اکنون پیش فروش شده‌اند، اگر استاندارد‌های ۸۵ گانه را تا اول دی ماه طی نکنند، آیا این خودرو‌ها شماره‌گذاری می‌شوند، گفت: از اول دی ماه ۹۷ ما بازرسی‌ها را شروع می‌کنیم، برنامه واحد‌های تولیدی را از آن‌ها گرفته‌ایم و بعد از اینکه بررسی را آغاز کردیم اعلام می‌کنیم که کدام خودرو باید توقف تولید داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: بر اساس برنامه‌هایی که در سازمان استاندارد وجود دارد، سال ۹۳ وانت پیکان به دلیل عدم رعایت استاندارد‌ها در تولید از جرگه تولید خارج شد و در تیر ماه ۸ خودروی دیگر برای عدم شماره گذاری و خارج شدن از تولید اعلام شد و این اقدام ما دارای سابقه است، اما ظاهرا مردم منتظرند که برخی از خودرو‌های مشخص از تولید خارج شود.

* خودرو‌های پیش‌فروش باید استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس کنند، وگرنه اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهیم

وحید مرندی‌مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد هم در مورد چگونگی توقف تولید خودرو‌ها از اول دی ماه ۹۷ در صورت پاس نکردن استاندارد‌های ۸۵ گانه گفت: ما قبلا به خودروسازان اعلام کرده‌ایم و امیدواریم خودروسازان استاندارد‌ها را ارتقا دهند.

وی افزود: بر اساس اجباری شدن استاندارد‌های ۸۵ گانه برای تولید خودرو، خودروسازان مکلف شدند تا خودرو‌های جدید تولیدی را بر اساس این استاندارد‌ها تولید کنند و همچنین خودرو‌های وارداتی هم مطابق استاندارد‌های ۸۵ گانه باشد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: بر این اساس چند خودروی جدید این استاندارد‌ها را پاس کرده‌اند.

مرندی‌مقدم همچنین در پاسخ به این سوال که اگر خودور‌های پیش فروش شده تا تاریخ معین شده نتوانند استاندارد‌ها را پاس کنند، آیا شماره‌گذاری می‌شوند یا خیر، گفت: امیدواریم خودروسازان تا تاریخ معین شده استاندارد‌ها را ارتقا دهند، زیرا ما در حال حاضر به شورای سیاست‌گذاری خودرو و شورای عالی استاندارد متعهد هستیم که زمان‌بندی را رعایت کنیم.

وی افزود: البته استاندارد‌های ۸۵ گانه یک بسته است و تمام خودرو‌ها مشمول رعایت ۸۵ استاندارد نمی‌شوند، بلکه ممکن است خودرویی ۶۰ یا ۷۰ استاندارد را پاس کند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: اگر تا زمان معین شده خودروسازان استاندارد‌های لازم را پاس نکنند، ما اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهیم.

مرندی‌مقدم در پاسخ به سؤالی که آیا استاندارد گازوئیل رعایت می‌شود، گفت: استاندارد‌های گازوئیل اجباری نبود و اخیرا در لایحه هوای پاک که مصوب مجلس است، گازوئیل هم مثل بنزین مشمول رعایت استاندارد‌های اجباری شد.

وی اظهار داشت: بنابراین ۳ سال به وزارت نفت فرصت داده شد تا طبق یک برنامه زمان‌بندی شده بتواند فرآورده‌های گازوئیلی را مطابق استاندارد‌ها تولید کند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد در مورد استاندارد بنزین اظهار داشت: بر اساس برنامه دولت موظف بود، در ابتدا توزیع بنزین استاندارد را در ۸ کلانشهر از جمله اصفهان، تهران، تبریز، مشهد و شیراز آغاز کند که این اتفاق افتاد و در گام دوم مقرر شد، تا بنزین استاندارد در ۱۸ کلانشهر توزیع شود.

مرندی‌مقدم افزود: امسال هم وزارت نفت موظف است ۶۰ درصد پوشش جمعیتی را بنزین استاندارد یا همان یورو ۴ توزیع کند.

وی گفت:‌نمونه‌برداری بنزین را امسال از نیمه جنوبی کشور آغاز کرده‌ایم و نیمه شمالی را هم به زودی نمونه‌برداری خواهیم کرد و در پایان سال گزارشی را برای مردم و مسئولان دولت می‌فرستیم.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار