عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان به شکل قاچاق از کشور خارج میشود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی ادیانی راد در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در مورد آمار قاچاق بنزین به خارج از کشور، افزود: تا کنون اعداد ۱۰، ۱۵، ۲۰ میلیون لیتر برای قاچاق بنزین عنوان شده، ولی باید گفت: عدد دقیقی از این قاچاق نداریم و فقط میتوانیم بگوییم کف رقم قاچاق بنزین روزانه ۱۰ میلیون لیتر است.
او ادامه داد: با احتساب دلار ۱۵ هزار تومانی میتوان گفت:؛ ارزش ۱۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت روزانه حدود صد و پنجاه میلیارد تومان است.
هندیان معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سوی دیگر استودیو گفت: تا سال ۹۲ حجم قاچاق سوخت چیزی حدود ۷ یا ۸ میلیارد تومان بود، اما حد فاصل ۹۲ الی ۹۶ این رقم به ۵۰۰ میلیون دلار تبدیل شد. او ادامه داد: طی ۳ ماه گذشته چیزی حدود یک میلیارد لیتر قاچاق داشتهایم، یعنی روزانه حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق میشده است.
هندیان افزود: با وجود اینکه قاچاق در آنسوی مرز، گرانتر فروخته میشود، اما متقاضی بیشتری هم برای خرید وجود دارد. برای مثال بنزین در ایران لیتری ۱۰۰۰ تومان و در ترکیه یک دلار و بیست و نه سنت است یعنی چیزی حدود ۱۴ هزار تومان، در کشورهای شرق هم در محدوده مرز حدود ۵ هزار تومان معامله میشود و داخل پاکستان بین ۷ تا ۸ هزار تومان خرید فروش میشود.
موسوی خواه مدیر عامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:: میزان افزایش مصرف سوخت در ۶ ماه اول امسال در مدت مشابه سال قبل با ۱% افزایش به ۸.۹ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: برای قاچاق ۱۰ میلیون لیتر سوخت چیزی حدود ۳ هزار تانکر با ظرفیت ۲۰ هزار لیتر لازم است. ادیانی در استودیو گفت:: با اجرای طرح کارت سوخت هوشمند از سال ۸۵ الی ۹۳ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به نفع اقتصاد کشور رقم خورد که ۷۵% این رقم مستقیم به صرف صلاح کشور باز میگردد و مابقی به آثار غیر مستقیم ارجاع میشود. پس کنار گذاشتن کارت سوخت اصلا به مصلحت ملی نبود.
هندیان گفت: در سال ۹۵ مجلس با کنار گذاشتن کارت سوخت موافقت کرد و در عرض کمتر از ۹۰ روز مشغول طراحی و تدوین طراحی دوباره برای اجرای دوباره کارت سوخت شده است.
موسوی خواه در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:: کنار گذاشتن کارت سوخت منطقی نیست، اما پس از یکسان سازی قیمت بنزین، عده زیادی در هنگام مراجعه به جایگاههای سوخت اعلام میکردند که کارت خود را جا گذاشته یا گم کرده اند پس ما رفته رفته اقدام به کاهش کارتهای سوخت مردمی و افزایش کارتهای جایگاه داران کردیم.
هندیان در مورد چگونگی قاچاق و حمل سوخت به دیگر کشورها گفت: لزوما قاچاق سوخت نیازمند تانکر نیست بی شک چنین جرمی سازمان یافته است. ادیانی گفت: با توجه به اینکه تولید و پخش سوخت توسط دولت انجام میپذیرد، پس مبداء مشخص است و باید از همه دستگاههای نظارتی جویا شد که سوخت با چه انحرافی به سمت قاچاق هدایت میشود. موسوی خواه در ادامه ارتباط تلفنی گفت:: قاچاق کالا بی شک از جایگاهها و نازلهای انرژی انجام نمیشود، اما ما مصرف کنندگان عمده نفت و گاز داریم مانند پالایشگاهها هستند که اقدام به خرید عمده نفت و گاز میکنند.
یاسر رایگانی سخنگوی تعزیرات در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:: از آغاز امسال تا ماه جاری حدود ۶ هزار و هفتصد و بیست و شش پرونده قاچاق سوخت مایع و گازی در شعب تعزیرات حکومتی تشکیل شده که ۶ هزار و ۴۷۸ فقره از آنها مختومه شده است. قاچاقچیان سوخت در ۵ هزار و ۹۷ پرونده علاوه بر ضبط سوخت به پرداخت ۶۷ میلیارد و چهارصد و چهل و هشت میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند
او ادامه داد: مهمترین پروندههای قاچاق سوخت در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و خراسان رضوی بودند.
میهمانان این برنامه هم رای و هم نظر به راه اندازی دوباره کارت سوخت و همچنین کدگذاری کردن کارتها در شهرهای مرزی رای مثبت دادند و یکی از راهکارهای کاهش قاچاق سوخت را از سرگیری استفاده دوباره کارت سوخت عنوان کردند.