معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد، گفت: برخی معلمان ارزشیابی کیفی ـ. توصیفی را فقط در تغییر نمرهدهی میدانند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش استانهای کشور، اظهار کرد: اکثر استانها در خصوص حذف کتابهای کمک درسی و آزمونها با توجه به رویکرد وزارتخانه به خوبی اقدام کردهاند و هدف تغییر رویکرد از حافظه محوری است.
وی افزود: در آذر ماه، معاونت آموزش ابتدایی به طور مشترک با شورای عالی آموزش و پرورش، نشستی با حضور مدیران کل استانها خواهیم داشت که در آن در خصوص برگزاری اولین همایش هویت کودکان ایرانی بحث و بررسی خواهد شد.
حکیمزاده با بیان اینکه از مدیرانکل استانها بابت پوشش پیشدبستانی تشکر و قدردانی میکنم، خاطرنشان کرد: برنامه تکالیف مهارت محور در حقیقت پیگیری همان رویکردهای اساسی وزارتخانه است که از حافظه محور به سمت یادگیری و تعلیم و تربیت مهارت محور برویم و متأسفانه تکالیفی که در مدارس از دانشآموزان میخواهند با اهداف تعلیم و تربیت فاصله دارد و انجام تکالیف به صورت سنتی، آسیبهای زیادی بر فرایند آموزش در دانشآموزان داشته است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: این تصور اشتباهی است که معلم فقط باید در کلاس آموزش بدهد و دانشآموزان با بار انبوهی از تکالیف به خانه بروند و خانواده به تنهایی مسئول یادگیری باشد.
وی با اشاره به ارزشیابی کیفی، اظهار کرد: در ارزشیابی کیفی ـ. توصیفی باید دانشآموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود، اما متاسفانه معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمرهدهی میدانند و این باعث شده است که کتابهای کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بی عدالتی آموزشی شکل بگیرد چرا که خانوادهای که توان مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه میکند.
حکیمزاده افزود: بر اساس پژوهشهای انجام شده نقش تکلیف در پایههای پایین بسیار کم است و ارزش یادگیری کمی دارند و تجربه نشان داده است که تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد و فرصتهای خارج از مدرسه که زمان خوبی برای تعمیق یادگیری است را از بین میبرد و در طرح تکالیف مهارت محور، معلم تکالیف دانشآموز را در کلاس درس نظارت میکند و در ساعات خارج از کلاس، تکالیف مهارت محور به دانشآموز میدهد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزگاران در خصوص این طرح آموزش دیدهاند و البته بستههایی نیز آماده شده است که معلمان میتوانند با توجه به هر درسی، تکلیف مهارتی آن را تهیه کنند.
وی گفت: امیدوارم که در اجرای این طرح، خانوادهها همکاری خوبی داشته باشند و یکی از محورهای افزایش آگاهی خانوادهها این است که در دورههای آموزش خانواده، این مسئله مطرح شودو ابعاد آن تبیین شود.