
کد خبر:۷۲۳۰۳۲
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور:
تدوین یک کتاب کار دانشآموز جزو حقوق شهروندی است
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: یک کتاب کار دانشآموز و یک کتاب راهنمایی معلم در زمینه حقوق شهروندی تدوین شده است که این کتابها شامل ۱۶۰ فعالیت هستند و در مجموع برای پایه اول تا ششم ۴۸۰ فعالیت تعریف شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج کشور در نشست هماندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استانها و حوزه ستادی با اشاره به حقوق شهروندی در نظام آموزش رسمی و غیر رسمی، اظهار کرد: موضوع نشست امروز در خصوص حقوق شهروندی است و حقوق شهروندی یک مفهموم نسبتاً وسیع دارد.
وی ادامه داد: ابعاد سیاسی حقوق شهروندی عبارتند از: حق شرکت در انتخابات، حق انتخاب شدن در مشاغل سیاسی، حق دارا بودن تابعیت و ابعاد اجتماعی حقوق شهروندی عبارتند از: حمایتهای مالی و درآمدی، برخورداری از آموزش و پرورش رایگان برخورداری از بهداشت و درمان و حمایتهای قضایی است.
کریمی درباره مفهوم شهروندی گفت: حقوق شهروندی موقعیتی اجتماعی است که بر پایه آن افراد در برابر قانون یکسانند، همچنین از حقوق و تکالیفی متقابل برخوردارند. علاوه بر آن هویت جمعی در آنها به گونهای ارتقا یافته که امکان مشارکت فعال و آگاهانه آنان برای تحقق اهداف مشترک اجتماعی را فراهم میآورد.
وی درباره مفهوم آموزش شهروندی افزود: مفهوم آموزش شهروندی اشاره به رشد و پرورش قابلیتها و ظرفیتهای شهروندان دارد به گونهای که آحاد آنها از طریق آموزشهای شهروندی بتوانند از دانش و مهارتهای لازم برای شناخت حقوق و انجام تکالیف و مشارکت فعال در تصمیمگیری، عمل آگاهانه، مسئولانه در امور اجتماعی و زندگی عادی برخوردار شده و برای دستیابی به توسعه پایدار ایفای نقش کنند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور درباره هدف از آموزش حقوق شهروندی گفت: هدف از این کار آماده سازی شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. از طریق تجهیز افراد جامعه به مهارتهایی که هر فرد بتواند به عنوان شهروندان مطلوب در عرصه زندگی فردی و اجتماعی نقش موثری ایفا کند.
وی با بیان جنبههای مختلف آموزش حقوق شهروندی (آموزش رسمی) گفت: آموزش رسمی در چهار جنبه عنوان میشود که شامل سازمان دادن محتوای برنامه درسی، آموزش یادگیری و مشارکت فعال، ارزیابی دانش آموز و ارزیابی مدرسه، آموزش معلم پیشرفت و حمایت حرفهای است
کریمی در خصوص کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروندی اظهار داشت: نروژ، سوئیس، دانمارک، کانادا و سوئد کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروندی هستند. علاوه بر این تضمین بالای حقوق شهروندی از سوی دولت ها، مشارکت بالای مردم در تصمیم گیری و سرنوشت اجتماعی، امنیت، رفاه و تامین اجتماعی بالا، شفافیت اداری از جمله شاخصهای ارزیابی حقوق شهروندی هستند.
وی همچنین از تالیف منابع آموزشی خبر داد و گفت: یک کتاب کار دانشآموز و یک کتاب راهنمایی معلم تدوین شده است که این کتابها شامل ۱۶۰ فعالیت هستند و در مجموع برای پایه اول تا ششم ۴۸۰ فعالیت تعریف شده است. کتابهای مذکور در ۶ گرایش تدوین شدهاند که عبارت از گرایش هنر و کاردستی، گرایش بازی و سرگرمی، گرایش دینی و مذهبی، گرایش علمی و فرهنگی و گرایش ادبی یعنی هر دو پایه تحصیلی ابتدایی دارای ۵ کتاب کار دانشآموز در این زمینه هستند.
کریمی در رابطه با تربیت مربی آموزش شهروندی توضیح داد: ما برای این امر دورههای دانشگاهی را طراحی کرده ایم که رشته تربیت مربی آموزش شهروندی در مقطع کاردانی و رشته مدیریت آموزشهای شهروندی در مقطع کارشناسی در مرکز علمی کاربردی آموزشهای شهروندی شهرداری تهران خواهد بود.
وی ادامه داد: ابعاد سیاسی حقوق شهروندی عبارتند از: حق شرکت در انتخابات، حق انتخاب شدن در مشاغل سیاسی، حق دارا بودن تابعیت و ابعاد اجتماعی حقوق شهروندی عبارتند از: حمایتهای مالی و درآمدی، برخورداری از آموزش و پرورش رایگان برخورداری از بهداشت و درمان و حمایتهای قضایی است.
کریمی درباره مفهوم شهروندی گفت: حقوق شهروندی موقعیتی اجتماعی است که بر پایه آن افراد در برابر قانون یکسانند، همچنین از حقوق و تکالیفی متقابل برخوردارند. علاوه بر آن هویت جمعی در آنها به گونهای ارتقا یافته که امکان مشارکت فعال و آگاهانه آنان برای تحقق اهداف مشترک اجتماعی را فراهم میآورد.
وی درباره مفهوم آموزش شهروندی افزود: مفهوم آموزش شهروندی اشاره به رشد و پرورش قابلیتها و ظرفیتهای شهروندان دارد به گونهای که آحاد آنها از طریق آموزشهای شهروندی بتوانند از دانش و مهارتهای لازم برای شناخت حقوق و انجام تکالیف و مشارکت فعال در تصمیمگیری، عمل آگاهانه، مسئولانه در امور اجتماعی و زندگی عادی برخوردار شده و برای دستیابی به توسعه پایدار ایفای نقش کنند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور درباره هدف از آموزش حقوق شهروندی گفت: هدف از این کار آماده سازی شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. از طریق تجهیز افراد جامعه به مهارتهایی که هر فرد بتواند به عنوان شهروندان مطلوب در عرصه زندگی فردی و اجتماعی نقش موثری ایفا کند.
وی با بیان جنبههای مختلف آموزش حقوق شهروندی (آموزش رسمی) گفت: آموزش رسمی در چهار جنبه عنوان میشود که شامل سازمان دادن محتوای برنامه درسی، آموزش یادگیری و مشارکت فعال، ارزیابی دانش آموز و ارزیابی مدرسه، آموزش معلم پیشرفت و حمایت حرفهای است
کریمی در خصوص کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروندی اظهار داشت: نروژ، سوئیس، دانمارک، کانادا و سوئد کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروندی هستند. علاوه بر این تضمین بالای حقوق شهروندی از سوی دولت ها، مشارکت بالای مردم در تصمیم گیری و سرنوشت اجتماعی، امنیت، رفاه و تامین اجتماعی بالا، شفافیت اداری از جمله شاخصهای ارزیابی حقوق شهروندی هستند.
وی همچنین از تالیف منابع آموزشی خبر داد و گفت: یک کتاب کار دانشآموز و یک کتاب راهنمایی معلم تدوین شده است که این کتابها شامل ۱۶۰ فعالیت هستند و در مجموع برای پایه اول تا ششم ۴۸۰ فعالیت تعریف شده است. کتابهای مذکور در ۶ گرایش تدوین شدهاند که عبارت از گرایش هنر و کاردستی، گرایش بازی و سرگرمی، گرایش دینی و مذهبی، گرایش علمی و فرهنگی و گرایش ادبی یعنی هر دو پایه تحصیلی ابتدایی دارای ۵ کتاب کار دانشآموز در این زمینه هستند.
کریمی در رابطه با تربیت مربی آموزش شهروندی توضیح داد: ما برای این امر دورههای دانشگاهی را طراحی کرده ایم که رشته تربیت مربی آموزش شهروندی در مقطع کاردانی و رشته مدیریت آموزشهای شهروندی در مقطع کارشناسی در مرکز علمی کاربردی آموزشهای شهروندی شهرداری تهران خواهد بود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.