
کد خبر:۷۲۶۷۰۰
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی:
۷۰ درصد کتابهای کمک درسی نامناسب است
مدیرکل انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: ۷۰ درصد کتابهای کمک درسی نامناسب است و ۷۰ درصد کتابهای داستانی استاندارد است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در نشست خبری که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: موضوع کتاب و خواندن، فلسفه وجودی این ادارهکل است که از آن به عنوان انتشارات و تکنولوژی آموزشی یاد میشود.
وی ادامه داد: استاندارد سازی فقط شامل منابع مکتوب نیست بلکه منابع غیرمکتوب را نیز در بر میگیرد و شرط آن مغایر نبودن با اهداف وزارت آموزش و پرورش است.
ناصری اضافه کرد: در میان منابع یادگیری، همچنان جامعه برای کتاب شأنیت قائل است و نباید کتابهای آموزشی و تربیتی را با کتابهای کمک درسی یکی دانست البته کتابهای کمک درسی بخشی از کتابهاست.
وی به ممنوعیت ورود کتابهای کمک درسی به مدارس که توسط وزیر آموزش و پرورش اعلام شد، اشاره کرد و گفت: کاری که وزیر آموزش و پرورش شروع کرد، این بود که کتابهای کمک درسی در دبستانها ممنوع اعلام شد که به خاطر تأثیرات منفی این کتابها در فرایند یاددهی و یادگیری و اخلال در آموزش و فشار اقتصادی که ایجاد میکرد، این تصمیم گرفته شد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی افزود: در دوره متوسطه اول و دوم هم، کتابهای کمک درسی جزو برنامه درسی نیست، اما میتواند دانشآموزان را تقویت کند به شرطی که خارج از ساعات آموزشی بوده و غیر اجباری باشد؛ واقعاً حیف کاغذ است که با این شکل و موازات، وقت رسمی آموزش را بگیرد.
وی به برپایی شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد در روز ۱۲ آذر ماه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در چند سال اول برپایی جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شد، اما برای اینکه آموزش و پرورش به خواندن کتاب مناسب رسمیت بدهد و این موضوع فرهنگ سازی شود، این جشنواره هر سال برگزار میشود.
ناصری با بیان اینکه فعالیت ادارهکل انتشارات و تکنولوژی آموزشی بر اساس ماده ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: این مصوبه برای هدایت و حمایت از محتواهای آموزشی و تربیتی است و بر این اساس این ادارهکل به طور مستمر و بدون وقفه دائماً کتابهای مناسب را رصد میکند؛ همچنین سالانه شورای سیاستگذاری داریم که دو بار در سال تشکیل میشود و مواردی که تصویب میشود، به اجرا در میآید.
وی با بیان اینکه در این راستا کارگاههای تخصصی و آموزشی برای مؤلفان برگزار میشود، افزود: از سال ۷۸ که این فعالیت در سازمان شکل گرفت، راهنماهای تألیف مواد آموزشی را تدوین کردیم که ۵ راهنما بهروز شده است و در شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، رونمایی میکنیم.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با تأکید بر اینکه کتابهای مناسب را در سایت خودمان معرفی میکنیم، ادامه داد: کتابی مناسب است که از ۱۰۰ امتیاز، ۶۰ امتیاز بیاورد؛ همچنین اگر کتابی بین از ۷۰ تا ۸۰ امتیاز کسب کند، درجه یک و اگر و از ۸۰ امتیاز به بالا کسب کند، درجه یک خواهد بود و بر این اساس کتابهایی که درجههای یک و دو را کسب میکنند، در فهرستگان کتابهای مناسب قرار میدهیم؛ این فهرستگان در قطع رحلی چاپ میشود و حداقل یک نسخه به مدارس ارسال میشود.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از این کتابها اختیاری است، اظهار کرد: از ۱۰۲۷ ناشر کتاب داشتیم که شامل ۴۹۰۲ عنوان کتاب چاپ اول است البته برخی کتابها چاپ سال ۹۵ است که این کتابها در آن سال منتشر نشده است و در حقیقت در سال ۹۶ چاپ شدند.
ناصری با بیان اینکه به طور میانگین بالغ بر نیمی از کتابها مناسب بود، افزود: ۱۱۳۶ کتاب درجه یک و دو بود که در ۳۰ گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و هر گروه ۳ داور داشت؛ البته کتابهایی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در هر گروه حداقل ۷ کتاب باشد؛ همچنین یک کمیته علمی فرایند علمی داوران را بررسی میکند.
وی ادامه داد: در مراسم اختتامیه ۳۸ جایزه داریم که شامل۱۶ کتاب برگزیده سال و ۲۲ عنوان کتاب تقدیری است؛ ضمن اینکه همه کتابها که نامزد جشنواره شدند و کتابهای مناسب آموزشی در حاشیه این جشنواره در نمایشگاه به نمایش در میآیند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درباره تبلیغات کتابهای کمک درسی و آموزشی در صدا و سیما گفت: ما به صدا و سیما اعلام کردیم که هر کتاب آموزشی و کمک درسی که میخواهند تبلیغ کنند از ما استعلام بگیرند و ما ظرف ۲۴ ساعت جواب میدهیم؛ به کرات به صدا و سیما نامه زدیم منتها، چون موضوع بازرگانی است و یک کم به نظر میرسد وسوسه انگیز میشود، اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه ما هیچ ناشری را مطلقا تأیید نمیکنیم بلکه کتاب را تأیید یا رد میکنیم، گفت: ۷۰ درصد کتابهای داستانی مناسب است و این درحالیست که بالغ بر ۷۰ درصد کتابهای کمک درصدی نامناسب است.
ناصری با تأکید بر اینکه در جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی حوزه پیش دبستان و داستان بیشترین آثار را داشتند و پرطرفدار و پرشمارگان هستند، افزود: کمترین کتابها نیز کتابهای تخصصی هستند؛ حسابداری و بازرگانی ۷ کتاب بود؛ فیزیک ۹ کتاب مناسب و ریاضیات ۷ کتاب مناسب بود.
وی در خصوص بخش ترجمه نیز گفت: ترجمه موضوعیت دارد، ولی سیاست ما تقویت تألیف است؛ متأسفانه در بعضی از حوزهها قریب به اتفاق کتابها ترجمهای است مثلا کتابهای مهارتها و سبک زندگی همه ترجمهای است و در درس تفکر نیز کتابهای زیادی تألیف نمیشود.
وی ادامه داد: استاندارد سازی فقط شامل منابع مکتوب نیست بلکه منابع غیرمکتوب را نیز در بر میگیرد و شرط آن مغایر نبودن با اهداف وزارت آموزش و پرورش است.
ناصری اضافه کرد: در میان منابع یادگیری، همچنان جامعه برای کتاب شأنیت قائل است و نباید کتابهای آموزشی و تربیتی را با کتابهای کمک درسی یکی دانست البته کتابهای کمک درسی بخشی از کتابهاست.
وی به ممنوعیت ورود کتابهای کمک درسی به مدارس که توسط وزیر آموزش و پرورش اعلام شد، اشاره کرد و گفت: کاری که وزیر آموزش و پرورش شروع کرد، این بود که کتابهای کمک درسی در دبستانها ممنوع اعلام شد که به خاطر تأثیرات منفی این کتابها در فرایند یاددهی و یادگیری و اخلال در آموزش و فشار اقتصادی که ایجاد میکرد، این تصمیم گرفته شد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی افزود: در دوره متوسطه اول و دوم هم، کتابهای کمک درسی جزو برنامه درسی نیست، اما میتواند دانشآموزان را تقویت کند به شرطی که خارج از ساعات آموزشی بوده و غیر اجباری باشد؛ واقعاً حیف کاغذ است که با این شکل و موازات، وقت رسمی آموزش را بگیرد.
وی به برپایی شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد در روز ۱۲ آذر ماه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در چند سال اول برپایی جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شد، اما برای اینکه آموزش و پرورش به خواندن کتاب مناسب رسمیت بدهد و این موضوع فرهنگ سازی شود، این جشنواره هر سال برگزار میشود.
ناصری با بیان اینکه فعالیت ادارهکل انتشارات و تکنولوژی آموزشی بر اساس ماده ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: این مصوبه برای هدایت و حمایت از محتواهای آموزشی و تربیتی است و بر این اساس این ادارهکل به طور مستمر و بدون وقفه دائماً کتابهای مناسب را رصد میکند؛ همچنین سالانه شورای سیاستگذاری داریم که دو بار در سال تشکیل میشود و مواردی که تصویب میشود، به اجرا در میآید.
وی با بیان اینکه در این راستا کارگاههای تخصصی و آموزشی برای مؤلفان برگزار میشود، افزود: از سال ۷۸ که این فعالیت در سازمان شکل گرفت، راهنماهای تألیف مواد آموزشی را تدوین کردیم که ۵ راهنما بهروز شده است و در شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، رونمایی میکنیم.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با تأکید بر اینکه کتابهای مناسب را در سایت خودمان معرفی میکنیم، ادامه داد: کتابی مناسب است که از ۱۰۰ امتیاز، ۶۰ امتیاز بیاورد؛ همچنین اگر کتابی بین از ۷۰ تا ۸۰ امتیاز کسب کند، درجه یک و اگر و از ۸۰ امتیاز به بالا کسب کند، درجه یک خواهد بود و بر این اساس کتابهایی که درجههای یک و دو را کسب میکنند، در فهرستگان کتابهای مناسب قرار میدهیم؛ این فهرستگان در قطع رحلی چاپ میشود و حداقل یک نسخه به مدارس ارسال میشود.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از این کتابها اختیاری است، اظهار کرد: از ۱۰۲۷ ناشر کتاب داشتیم که شامل ۴۹۰۲ عنوان کتاب چاپ اول است البته برخی کتابها چاپ سال ۹۵ است که این کتابها در آن سال منتشر نشده است و در حقیقت در سال ۹۶ چاپ شدند.
ناصری با بیان اینکه به طور میانگین بالغ بر نیمی از کتابها مناسب بود، افزود: ۱۱۳۶ کتاب درجه یک و دو بود که در ۳۰ گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و هر گروه ۳ داور داشت؛ البته کتابهایی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در هر گروه حداقل ۷ کتاب باشد؛ همچنین یک کمیته علمی فرایند علمی داوران را بررسی میکند.
وی ادامه داد: در مراسم اختتامیه ۳۸ جایزه داریم که شامل۱۶ کتاب برگزیده سال و ۲۲ عنوان کتاب تقدیری است؛ ضمن اینکه همه کتابها که نامزد جشنواره شدند و کتابهای مناسب آموزشی در حاشیه این جشنواره در نمایشگاه به نمایش در میآیند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درباره تبلیغات کتابهای کمک درسی و آموزشی در صدا و سیما گفت: ما به صدا و سیما اعلام کردیم که هر کتاب آموزشی و کمک درسی که میخواهند تبلیغ کنند از ما استعلام بگیرند و ما ظرف ۲۴ ساعت جواب میدهیم؛ به کرات به صدا و سیما نامه زدیم منتها، چون موضوع بازرگانی است و یک کم به نظر میرسد وسوسه انگیز میشود، اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه ما هیچ ناشری را مطلقا تأیید نمیکنیم بلکه کتاب را تأیید یا رد میکنیم، گفت: ۷۰ درصد کتابهای داستانی مناسب است و این درحالیست که بالغ بر ۷۰ درصد کتابهای کمک درصدی نامناسب است.
ناصری با تأکید بر اینکه در جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی حوزه پیش دبستان و داستان بیشترین آثار را داشتند و پرطرفدار و پرشمارگان هستند، افزود: کمترین کتابها نیز کتابهای تخصصی هستند؛ حسابداری و بازرگانی ۷ کتاب بود؛ فیزیک ۹ کتاب مناسب و ریاضیات ۷ کتاب مناسب بود.
وی در خصوص بخش ترجمه نیز گفت: ترجمه موضوعیت دارد، ولی سیاست ما تقویت تألیف است؛ متأسفانه در بعضی از حوزهها قریب به اتفاق کتابها ترجمهای است مثلا کتابهای مهارتها و سبک زندگی همه ترجمهای است و در درس تفکر نیز کتابهای زیادی تألیف نمیشود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.