کد خبر:۷۲۸۳۸۵
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

فضای مجازی در یادگیری دانش آموزان اختلال ایجاد کرده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه افراد بین ۲۰ تا ۸۰ ساعت در هفته درگیر فضای مجازی هستند، گفت: فضای مجازی در یادگیری دانش آموزان اختلال ایجاد کرده است که به مطالعه سرسری و کاهش سرانه کتاب انجامیده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست علمی - تخصصی دختران دهه ۸۰ با موضوع «تأثیر فضای مجازی بر دختران د‌انش‌آموز» که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این چنین نشست‌های تخصصی - علمی

در قالب ساختار و برنامه در ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ما را به سر منزل مقصود برساند.

وی با بیان اینکه به حوزه امور زنان و بانوان کمتر توجه می‌شود، افزود: به نظر می‌رسد ما هنوز با عدالت در حوزه‌های مختلف بانوان فاصله داریم که از مدیریت تا شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان اشاره کرد.

کاظمی ادامه داد: امروز تنها راه برون رفت از مشکلات در جامعه، نماز و قرآن است.

وی با اشاره به مشکلات فضای مجازی، افزود: امروز جهان طبیعتاً در نقطه عطفی قرار گرفته است و در پشت سرمان دوره‌های مختلف زندگی را پشت سر گذاشته است؛ اکنون در دوره اینترنت و فضای مجازی و سایبری هستیم که نیازمند ساختار سازی و توانمندسازی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در گذشته نهاد خانواده و نهاد مکتبخانه را داشتیم که تربیت را شکل می‌داد و بعد‌ها نهاد جامعه اضافه شد، اما در جامعه امروز یک فضای دیگری به این سه نهاد اضافه شده است که سایبری است و ضریب نفوذ آن از نهاد‌های دیگر بیشتر است.

وی ادامه داد: فضای مجازی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت ارزشمند در اختیار نهاد تعلیم و تربیت قرار بگیرد به شرطی که استلزامات و زیرساخت‌ها در تعلیم و تربیت شکل بگیرد؛ در حالی که الان استفاده از آن تک ساحتی و آن هم در حوزه علم و فناوری است، اما ما به دنبال تربیت چند ساحتی هستیم که تربیت دینی از جمله آنهاست.

کاظمی ادامه داد: دانش آموزان در فضای فیزیکی مدرسه، خانه و جامعه و همچنین فضای ذهنی و خیالی سیر می‌کنند، اما امروز فضای سوم در پیش روی دانش‌آموزان است که فضای مجازی است که شهر بی قانون است؛ این فضا خطرناک و غیرقابل کنترل است.

وی گفت: از منظر آمار هم باید بگویم که البته آمار دقیقی منتشر نشده است، اما ۲۰ میلیون نفر در اینستاگرام حضور دارند و ۵۶ میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور داریم؛ ۴۰ میلیون کاربر شبکه مجازی و تلگرام داریم که ۴۰ درصد آن‌ها از فضای فیسبوک استفاده می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از ۵۶ میلیون نفر کاربر اینترنت، ۲۰ میلیون نفر زیر ۲۰ سال هستند و این آمار و اطلاعات نشان می‌دهد جامعه ما بدون برنامه و شتابزده و بدون مهارت‌های لازم وارد این فضا شده است و به همین دلیل آسیب‌های فراوانی به افراد به ویژه نوجوانان زده است.

وی با بیان اینکه در کنار فرصت استفاده از فضای مجازی، تهدیداتی وجود دارد، گفت: اطلاعات بی‌کیفیت، غلط، پخش شایعات، کاهش ارتباطات واقعی، تعارضات ارزش‌ها، ایجاد تداخلات در شخصیت بچه‌ها، شبهه افکنی در حوزه اعتقادی و شکستن حریم شخصی، آسیب‌های خیلی جدی وارد کرده است.

کاظمی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد افراد بین ۲۰ تا ۸۰ ساعت در هفته درگیر فضای مجازی هستند یعنی نشان می‌دهد زمان خواب و ایمنی بدن به هم می‌خورد؛ ضمن اینکه موجب کم تحرکی است؛ از سوی دیگر یک سری مشکلات خانوادگی را ایجاد کرده است که عمده آن شکاف گفتمانی بین خانواده است که افراد را به سمت افسردگی سوق داده است و در خانواده، اختلال در روابط زناشویی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی سبک زندگی را تغییر داده و پرخاشگری را در خانواده شکل داده است، اظهار کرد: آمار‌ها اعلام می‌کند حدود ۶۸ درصد طلاق ثبت شده در ۱۵۰ کشور به دلیل ارتباط یکی از زوجین با فردی در فضای مجازی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فضای مجازی در یادگیری دانش آموزان اختلال ایجاد کرده است که به مطالعه سرسری و کاهش سرانه کتاب انجامیده است و تقریباً باعث شده است که دقت در حوزه‌های مختلف را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی پیامد‌های اخلاقی و اعتقادی ایجاد کرده و فضای هرزه نگاری ایجاد شده است، افزود: یکی از دلایل مهم بالارفتن سن ازدواج، فضای مجازی است

کاظمی گفت: بسیاری از آسیب‌های دانش آموزان ناشی از فقدان مهارت‌هاست و باید سواد رسانه‌ای و مهارت‌های دانش‌آموزان را در برابر فضای مجازی بالا ببریم و در این راستا آموزش مربیان و خانواده‌ها مهم است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار