در یک برنامه تلویزیونی با موضوع «چالشهای دانشگاه گرایی» به این موضوع که دانش آموزان ما در دوران تحصیل، چگونه درسخواندن را نمیآموزند و این رویه در دانشگاه هم ادامه مییابد پرداختند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شامگاه گذشته برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالشهای دانشگاه گرایی» روی آنتن شبکه آموزش رفت. موضوعی که این روزها بسیار مورد توجه جامعه به طور عام و همچنین جامعه پژوهشگران و کارشناسان حوزه آموزش است. چالشی که به صورت مستقیم نشانههای خود را در روند تعلیم و تربیت نیز نشان داده است.
در ابتدای این برنامه احمد چلداوی استاد دانشگاه در ابتدا با بیان اینکه خروجیهای وزارت آموزش و پرورش که وارد دانشگاه میشوند، مطلوب نیستند، گفت: متاسفانه اگر بخشی از دانش آموزان به دانشگاه نیایند نمیتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. دوم آنکه اگر به دانشگاه راه یابند بلد نیستند چگونه باید درس بخوانند و دانش را بجویند و دانشجو باشند.
وی افزود: به سه دلیل دانشگاههای ما نیز در انجام وظایفشان موفق نبوده اند. مدرک گرایی را به جای تخصص گرایی در اولویت قرار داده اند. دوم آنکه در عرصه پژوهش، مقاله محوری جای نیازمحوری را گرفته است. علت سوم خودمحوری به جای خدامحوری است که در دانشگاهها به نوعی ایجاد میشود. از طرف دیگر مدیریت پذیرش دانشجو نداریم به این معنا که یک دختر اهوازی که دو تست بیشتر زده میآید تهران دانشجو میشود و دختر تهرانی که دو تست کمتر زده باید برود اهواز درس بخواند که هرکدام مشکلاتی به همراه دارند که شاید یکی از معضلات بالا رفتن سن ازدواج را باید همین جا جستجو کنیم.
وی با بیان اینکه مشکل اساسی کمبود قانون است البته نه در سطح مجلس بلکه در سطح وزارتخانه بیان کرد: بخشی از بیماری مدرک گرایی هم به تفکر حاکم بر جامعه برمی گردد. وقتی اقتصاد دولتی است، مردم ناچارند برگردند به سیستم دانشگاه دولتی. در اقتصاد دولتی تنها معیار برای تشخیص متناسب بودن یک فرد برای یک جایگاه مدرکش است. باید از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد تولیدمحور برویم.
این استاد دانشگاه به تقدس علم گرایی در فرهنگ ما که باور درستی است، اشاره کرد و گفت: از وقتی علم گرایی جایش را به مدرک گرایی داد وضعیت فرق کرد. برای اینکه افراد بخواهند در جایگاهی موفق باشند لازم است که تخصص گرایی به جای مدرک گرایی به صورت پررنگ تری دنبال شود. همچنین برای حل مشکل مدرک گرایی باید به آموزش نیازمحور توجه شود.
چلداوی بر ضرورت ایجاد رشتههای تخصصی و کاربردی در حوزه هایی، چون پسته، زعفران، فرش و... و بورسیه دانشجویان در صنعت تاکید کرد و گفت: زمانی یک طیف سیاسی در کشور حاکم شد و میخواستند ارتباطاتی با خارج برقرار کنند و گفتند اساتید حتما باید برای ارتقاء، مقاله ارائه کنند یعنی استاد و دانشجوی دکترا بدون نظر خارجیها نمیتوانست ارتقاء بگیرد در حالی که در آمریکا مقاله isi مهم نیست. آیین نامه غلطی از یک سالی وارد و شرط مقاله گذاشته شد.
وی افزود: باید دانشجویان دکترای ما از ابتدا با نیاز صنعت و تامین مالی صنعت دکترا بخوانند. باید آیین نامههای مربوط اصلاح شوند و بررسی شود چرا مقالات بخش وتویی ارتقاء در دانشگاه هستند.
در ادامه برنامه علیرضا لاری پور متخصص آموزش پزشکی نیز با طرح این پرسش که جای مهارت آموزی در آموزش و پرورش کجاست، اظهار کرد: آیا همه دانش آموزان فارغ التحصیل باید وارد دانشگاه بشوند؟ آیا همین دانشجویان میتوانند از آنچه آموخته اند استفاده کنند؟ سیستم آموزش و پرورش، دانش آموزان را ناچار کرده به دانشگاه بروند. دانش آموزان ما در دوران تحصیل، چگونه درسخواندن را نمیآموزند و این رویه در دانشگاه هم ادامه مییابد.
مدیر سابق آموزش سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه البته در رشته پزشکی دانشجویان در کنار استاد آموزشهای عملی میبینند کمتر با معضل روش درس خواندن مواجه هستیم، درباره معضلات اساسی در حوزه آموزش پزشکی بیان کرد: طبق مطالعات بیش از ۹۴ درصد فارغالتحصیلان پزشکی عمومی قصد ادامه تحصیل در دوره تخصص و فوق تخصصی دارند. تخصص محوری در حوزه آموزش پزشکی نیز فراگیر شده است و همه میخواهند تخصص بگیرند.
لاری پور با بیان اینکه فرایندهای ما در دانشگاه اشتباه است و نباید انتظار داشته باشیم محصول تام و تمامی از سیستم خارج شود، اظهار کرد: مردم فرزندان خود را به سمت رشتههای پزشکی سوق میدهند و تمایل بالای شرکت کنندگان در کنکور موید آن است.
این متخصص آموزش پزشکی با اشاره به اینکه صحیح است که قانون کم نداریم، اما برخی قوانین زیادی، برای دور زدن قانونهای قبلی است گفت: وزیر آموزش و پرورش میگوید نمیتواند کنکور را حذف کند، پس چه کسی میتواند؟ امروز در تلویزیون آموزش تست زنی داده میشود و یادگیری مفهومی در آن وجود ندارد. افرادی با یک سری ترفند تست زنی را آموزش میدهند و فرد باسوادی تحویل دانشگاه نمیشود. فرهنگ مدرک گرایی در مدارس ایجاد شده است.
وی افزود: برای حل مدرک گرایی باید سیاست پذیرش دانشجو اصلاح شود. یعنی کسی که توانایی خواندن درس پزشکی ندارد به سمت آن نرود. دوم آنکه آنکه فرایند استخدامی با ارائه مدرک اصلاح و یا حذف شود. همچنین تنوع و تکثر در مدرکها حذف شود.